Професійно-психологічна підготовка працівників слідчих підрозділів
7.2. Діагностика та структурний аналіз стресу
При діагностиці стресу найбільш складним є питання співвідношення його об´єктивних та суб´єктивних параметрів. На перший погляд, стан стресу як фізіологічна реакція може бути розкритий через суму його об´єктивних показників: фізіологічних (наприклад, рівень артеріального тиску, частота пульсу, колір шкіряних покровів тощо) та поведінкових (особливості міміки, жестів тощо). Однак Є. П. Ільїн слушно відмічає, що у різних людей однакові об´єктивні показники можуть бути наслідком зовсім різних станів, а подібні стани виявляються в індивідуально різноманітних реакціях, тому необхідно враховувати суб´єктивні показники стресу, тобто особливості переживання цього стану.
Наявні методи та методики діагностики стресу, які використовуються сучасною психологічною практикою, ґрунтуються на виявленні найбільш характерних проявів стресу в суб´єктивних переживаннях, поведінці та порушенні фізіологічних функцій. Серед них Н. Є. Водоп´янова виділяє наступні :
- відчуття втрати контролю над собою;
- дезорганізація продуктивної діяльності (розсіяність, прийняття помилкових рішень, зниження працездатності);
- в´ялість, апатія, підвищена втомлюваність;
- розлади сну (в тому числі більш тривале засинання, раннє пробудження);
- порушення в емоційній сфері (дратівливість, зниження настрою, необґрунтована критичність);
- порушення апетиту;
- збільшення вживання психоактивних речовин (заспокійливих або збудливих);
- розлади статевої функції;
- переживання психічного дискомфорту;
- порушення продуктивності пізнавальних функцій (зниження уваги, пам´яті, мислення тощо);
- наявність фізичного дискомфорту та неприємних відчуттів (головний біль, болі у м´язах, підвищення тиску тощо).
Ознаки, за якими людина може визначити, що вона перебуває в стресовому стані, діляться на чотири основні категорії: поведінкові, емоційні, фізичні, інтелектуальні (табл. 7.3).
Таблиця 7.3. Ознаки стресу
Інтелектуальні |
Поведінкові |
Емоційні |
Фізіологічні |
1 |
2 |
3 |
4 |
збільшення негативних думок |
втрата апетиту або переїдання |
стурбованість, підвищена тривожність |
відчуття напруги у м´язах |
труднощі під час зосередження |
хронічний брак часу |
підозрілість |
порушення свободи дихання |
погіршення показників пам´яті |
тремтіння голосу |
похмурий настрій |
підвищення або зниження активної діяльності |
постійне та безплідне обертання думок навколо однієї проблеми |
пришвидшена або, навпаки, уповільнена мова |
відчуття постійної туги, депресії |
порушення процесів травлення (запор, діарея, підвищене газоутворення) |
імпульсивність мислення, поспішність і необґрунтованість під час прийняття рішень |
збільшення конфліктних ситуацій на роботі або в сім´ї |
дратівливість, напади гніву |
прискорений або неритмічний пульс |
труднощі під час прийняття рішень, тривалі коливання у разі вибору |
зменшення часу, що приділяють на спілкування з близькими і друзями |
емоційна «тупість», байдужість |
біль у різних частинах тіла невизначеного характеру, головний біль |
підвищене відволікання |
антисоціальна поведінка |
цинічний, недоречний гумор |
підвищена стомлюваність |
часті помилки, збої під час обчислення |
втрата уваги до свого зовнішнього вигляду |
зменшення почуття впевненості в собі |
зниження імунітету, часті нездужання |
пасивність, бажання перекласти відповідальність на когось іншого |
збільшення помилок під час виконання звичних дій |
зменшення задоволеності життям |
поява алергії або інші шкірні висипання |
порушення логіки, спутане мислення |
низька продуктивність діяльності |
почуття відчуження, самотності |
підвищена пітливість |
погані сни, кошмари |
порушення сну або безсоння |
втрата інтересу до життя |
тремтіння в руках, судоми |
звуження кола зору, відчуття відсутності варіантів можливих дій |
більш інтенсивне куріння і вживання алкоголю |
зниження самооцінки, поява почуття вини, невдоволення собою або своєю роботою |
швидке збільшення або втрата ваги тіла |
За допомогою таблиці можна провести самодіагностику наявності стресу. Кожна інтелектуальна та поведінкова ознака стресу оцінюється в 1 бал, емоційна ознака - 1,5 бала, фізіологічна ознака стресу - 2 бали. Сумарна кількість балів оцінюється за такого шкалою:
- показник від 0 до 5 балів свідчить про відсутність стресу;
- показник від 6 до 12 балів - помірний стрес, який може бути компенсований з допомогою раціонального використання часу, періодичного відпочинку і знаходження оптимального виходу із ситуації, що склалася;
- показник від 13 до 24 балів - досить виражена напруга емоційних і фізіологічних систем організму, що виникла у відповідь на сильні стресогенні фактори. Потрібне застосування спеціальних методів подолання стресу;
- показник від 25 до 40 балів - стан сильного стресу, для успішного подолання якого бажана допомога психолога або психотерапевта. Організм уже близький до межі можливостей опору стресу, тому потрібно терміново переглянути своє ставлення до актуальної проблеми, а можливо, й до свого стилю життя взагалі;
- показник від 40 до 66 балів свідчить про перехід організму до третьої, найбільш небезпечної стадії стресу - виснаження запасів адаптаційної енергії. Треба зайнятися своїм здоров´ям, поки зворотні психопатологічні процеси не призвели до стійких фізіологічних або органічних змін, компенсувати які буде дуже складно.
Стрес супроводжується мобілізацією енергії організму й викликає зміни в серцево-судинній, дихальній, м´язово-руховій, ендокринній та інших системах. Ці порушення можуть досягати особливо великих розмірів у небезпечних ситуаціях. Зокрема, сильно вираженими вегетативними симптомами стресу є прискорення серцебиття, пітливість, запаморочення, сухість у роті, біль у шлунку тощо.
Структурний аналіз стресу проводиться за такою схемою:
а) передумови стресу - це ситуації чи випадки, що запускають стресові реакції. Для визначення передумов необхідно відповісти на такі питання:
- що передувало розвитку стресу? коли це трапилось? що ви робили? з ким ви були? які думки та почуття виникали у вас до початку розвитку стресу?
б) поведінка - відповідна реакція на стрес (містить у собі думки, почуття та дії). Питання:
- які почуття та емоційні переживання у вас спостерігались? які фізіологічні відчуття ви відчували під час стресу? про що ви думали, які думки заповнювали вашу голову? які дії ви здійснювали, а коли, навпаки, зупинялися?
в) наслідки - те, що спостерігається за реакцією на стрес (в тому числі оцінка того, наскільки адекватною була реакція). Питання:
- що трапилося після того, як гострий стрес минув? як ви оцінюєте ситуацію потім? як довго ви переживали наслідки стресу? чи звинувачували ви себе, інших людей, обставини?
Самоспостереження - це ключ до пізнання своїх стресорів та їх здолання.