Конкурентоспроможність національної економіки
Микитюк О.П. Кластери як форма кооперації підприємств
Сьогодні успішність економічного розвитку напряму пов’язана з промисловим ростом, спад якого спостерігався в період фінансової кризи. Перед економічною наукою постало завдання пошуку механізму, який би забезпечив стійкі темпи зростання конкурентоспроможності підприємства на всіх рівнях. Цим цілям відповідає створення і розвиток кластерних схем та утворень, які , по суті, є міжгалузевими структурами.
В умовах гіперконкуренції одним з ефективних засобів розвитку малих і середніх підприємств стає не просто підтримка їх незалежного функціонування, а стимулювання об´єднання у кластери. Як доводить світовий досвід, кластерна форма кооперації сприяє підвищенню конкурентоспроможності як підприємств, що формують кластер, так і країни в цілому.
У своїй роботі «Конкуренція» М. Портер вперше ввів поняття економічного кластера, продовжуючи дослідження А. Маршалла, який встановив, що успішний розвиток національної економіки залежить від локальних концентрацій спеціалізованих галузей. Кластер - це група сусідніх географічно, взаємопов’язаних компаній (постачальники, виробники та ін.) і пов’язаних з ними організацій (освітні заклади, органи державного управління, інфраструктурні компанії), що діють в певних сферах і взаємодоповнюють один одного[1, с.235].
Кластерна форма кооперації дає змогу об’єднати доступні в певному регіоні фактори виробництва, такі як праця, земля, капітал, природні ресурси, інфраструктура, науково-технічна база виробництва тощо. Така концентрація ресурсів не лише дозволяє якнайшвидше досягти мети всім учасникам кластеру, а й дає можливість використати ефект масштабу.
В умовах кластера відбувається активізація взаємозв’язків підприємств- учасників, таким чином створюються переваги для інших учасників кластера, наприклад: забезпечують ефективним устаткуванням або технологіями, розширюють або формують ринки збуту, виконують наукові дослідження, надають фінансову підтримку тощо. У результаті в рамках кластеру досягається синергічний ефект.
Як показала практика, кластерна форма організації економіки дозволяє підвищити продуктивність праці і ефективність виробництва, знизити трансакційні витрати, стимулювати інновації. Також кластери сприяють створенню нових підприємств, а ця обставина сприяє збільшенню та посиленню кластера.
Світовий досвід останніх десятиріч дає багато прикладів утворення і розвитку кластерів в самих різноманітних сегментах економіки. Наприклад, в
США функціонують близько 400 кластерів в галузі високих технологій, а також індустрії сервісу. Самий ранній європейський успішний досвід утворення і функціонування промислових кластерів має Італія - 199 [2].
Уперше уніфікований підхід до міжфірмової кооперації було сформульовано в Данії у 1990-х роках, що передбачало аналіз попиту та пропозиції міжгалузевих комплексів у регіональному аспекті. Проведене дослідження з кластеризації економіки зробило Данію одним зі світових лідерів за ступенем розвитку кластерних структур, оскільки на сьогодні в країні ефективно діє близько 30 провідних кластерів у агропромисловому комплексі, фармацевтичної галузі тощо [3, с. 324]
Досвід кластеризації зарубіжних країн показав, що результати цього процесу досить вагомі і призводять до стимулювання регіонального розвитку росту зайнятості, росту бюджетних доходів, залучення інвестицій і, в кінцевому результаті, зростання валового національного продукту.
В Україні з 1998 р. в Хмельницькій області діє громадська організація Асоціація «Поділля Перший», у рамках якої були створені регіональні кластери, зокрема будівельний, швейний, харчовий у м. Хмельницький та туристичний і харчовий у м. Кам´янець-Подільський. Діяльність цих кластерів ґрунтується на добровільній участі підприємств, наукових та громадських організацій, місцевих органів влади з метою підвищення конкурентоспроможності регіону. Крім того, до кластера входять елементи інфраструктури (торговельні, юридичні, аудиторські фірми тощо). Досвід Хмельницькій області доводить, що ефективно керувати діяльністю кластера може некомерційна організація, засновниками якої є учасники кластера, громадські організації та органи влади.
Досвід Хмельницької області у формуванні кластерів став корисним для інших регіонів України. Кластерні об´єднання підприємств функціонують в Одеській, Львівській, Херсонській областях, АР Крим та м. Севастополь. Проте практично в усіх названих регіонах спостерігається лише перший етап кластеризації, який припускає, що об´єднання зусиль бізнесу, науки і влади здійснюється в галузях зі швидким поверненням капіталу, тобто туризму, будівництва, легкої промисловості та АПК.
Останніми роками процесу кластеризації в Україні надається дедалі більша підтримка з боку держави. Так, державна цільова економічна програма «Створення в Україні інноваційної інфраструктури» на 2009—2013 роки передбачає формування за участю місцевих органів виконавчої влади інноваційно-технологічних кластерів, до яких входять науково-дослідні організації, малі та середні підприємства, центри трансферу технологій. На такі цілі передбачено виділити близько 10 млн. грн. з державного бюджету[4].
Бюджетні асигнування, звичайно, вагома підтримка, але з метою стимулювання інноваційної активності малих та середніх підприємств у рамках кластерних структур необхідно використовувати в регіонах України такі інструменти, як державні гарантії та програми зниження ризиків і відшкодування ризикових збитків, цільові дотації для інноваційно активних підприємств. Обсяги окремих пільг, дотацій та компенсацій мають залежати від регіону місцезнаходження кластера, його спеціалізації та пріоритетів.
Список використаних джерел
- Портер М. Конкуренция.-М.:Вильямс, 2005. - 608с.
- Скоч А. Международный опыт формирования кластеров / А. Скоч // Журнальный клуб Интелрос «Космополис». - №16. - 2007 [Электонный ресурс]. - Режим доступу: www.intelros.ru/index.php?newsid=352(10.03.2013). - Название с экрана.
- Варналій З.С. Конкурентоспроможність національної економіки: проблеми та пріоритети інноваційного забезпечення / З.С.Варналій, О.П. Гармашова. - К.: Знання України, 2013. - 387с.
- Про затвердження Державної цільової економічної програми «Створення в Україні інноваційної інфраструктури» на 2009-2013 роки : постанова Кабінету Міністрів України №447 від 14.05.2008 : офіц. вид. / Кабінет Міністрів України // Офіційний вісник України. - 2008. - № 36. - Ст. 1201.