Маркетингова цінова політика
2.2. Стратегічні цілі фірми
Існує багато різновидів цілей фірми, орієнтованих на перспективу, які можна об´єднати в 7 груп (табл. 2.1).
Таблиця 2.1. Класифікація цілей фірм
Група цілей |
Різноманітність цілей |
1. Засновані на прибутку |
|
2. Засновані на збуті |
|
3. Засновані на конкуренції |
|
4 Засновані на існую чому положенні |
|
5 Кількісні |
|
6 Якісні |
|
7 Сучасного напрямку |
|
Сутність цілей, заснованих на прибутку, полягає у виборі альтернативи, що принесе в короткостроковій перспективі максимальний прибуток У реалізації мети орієнтуються на короткострокові очікування, обумовлені використанням інших складового комплексу маркетингу, політикою конкурентів, дирижизмом
Сутність цілей, заснованих на збуті, полягає в максимізації виторгу й збільшенні частки ринку Механізм дії полягає в наступному збільшення збуту приведе до зниження витрат на одиницю продукції й до збільшення прибутку Фірма знижує ціни на свою продукцію до мінімально припустимого рівня, підвищуючи частку своєї присутності на ринку, домагається зниження витрат одиниці товару й на цій основі може й далі знижувати ціни Даний механізм ціноутворення має сенс, якщо чутливість ринку до цін велика, якщо реально зменшити витрати виробництва й обігу в результаті розширення об’єму виробництва і якщо зниження цін обеззброїть конкурентів
Сутність цілей, орієнтованих на конкуренцію, полягає або в стабілізації цін на ринку, або в позицнованш щодо конкурентів У галузі, де домінує одна фірма-лідер, переслідується мета — забезпечити стійке співвідношення між цінами на конкуруючі товари й уникнути цінових коливань, здатних підірвати довіру споживачів Адаптація до ринку виникає тоді, коли фірма нездатна вплинути на ринок Сутність цілей, заснованих на існуючому положенні, полягає в створенні умов для продовження бізнесу При цьому прибуток втрачає зміст, і доки ціна покриває витрати, виробництво триває.
Сутність кількісних цілей полягає в досягненні певних значень показників, що забезпечують життєдіяльність фірми, суспільства в цілому
Якісні цілі ціноутворення переслідують соціальні цілі фірми, які в результаті приносять фірмі прибуток і включаються в ціну
Сучасні цілі формуються із припущення про те, що в умовах відносної стабільності конкурентного ринку, відсутності радикальних технологій первинною метою бізнесу є максимізація прибутку на основі стимулювання факторів, пов´язаних з функцією управління.
Маржинальні цілі фірми базуються на максимізації курсу звичайної акції
Менеджериальні цілі — зосереджують увагу фірми на кількісних показниках і різноманітних формах стимулювання управлінської праці, тобто включають у ціну витрати, пов´язані зі стимулюванням праці менеджерів. Поряд із загальними цілями, що стоять перед фірмою, менеджери мають і свої власні, які можуть вступити в протиріччя із загальною ціллю фірми. Створення на більшості товарних ринків олігополістичних структур змішаного типу з перевагою частки великих компаній принесло фірмам фінансову стабільність, тому додатковий прибуток фірма змогла отримати тільки за рахунок праці управлінського персоналу.
Біхевюристичні цілі переслідують ті ж самі, що й менеджериальні, але на додаток до них, крім інтересів власників і менеджерів, ураховуються інтереси комерційного персоналу й робітників Згідно біхевюристичної теорії, ціна товару піддається корекції залежно від існуючого балансу інтересів менеджерів і всього персоналу фірми.
Цілі соціальної відповідальності припускають облік у ціні товару витрат на енвайронменталістичні заходи, на соціальний захист населення.