Маркетингова цінова політика

1.3. Макро-, мікромаркетингове середовище формування цін

Рівень ціни визначається безліччю внутрішніх і зовнішніх факторів.

До основних зовнішніх факторів відносяться:

• Структура ринку, на якому фірма продає свій товар

— наявність і рівень конкуренції,

— національні особливості ринку товарів і покупців,

— ступінь замінності товару фірми конкуруючими товарами,

— кон´юнктура потреби товару фірми й конкуруючих товарів,

— ступінь диференціації конкуруючих товарів.

  • Економічна самостійність фірми

— ступінь впливу громадських організацій;

— ступінь впливу держави

  • Політична стабільність країни-виробника й держав, де провадиться збут продукції фірми

— правове забезпечення захисту договірно-контрактних відносин,

— гарантованість компенсації збитків, пов´язаних з політичною нестабільністю,

— монетарна політика держави.

  • Економічне середовище:

— рівень і динаміка інфляції;

— наявність іноземних інвестицій;

— платоспроможний попит покупців,

— рівень заощаджень населення

До основних внутрішніх факторів відносять:

  • Види товару, виробленого фірмою (продукція виробничо-технічного призначення, споживчі товари, послуги)
  • Еластичність попиту за ціною, що є мірою чутливості попиту на зміну цін.
  • Цілі фірми
  • Ступінь задоволення споживачів даним товаром.

Якщо існує незадоволений попит, то ціни зростають.

  • Можливість сегментації ринку.

Якщо фірма працює на декількох сегментах ринку, то роль ціни зростає.

  • Наявність якісного розходження між товарами фірми й товарами и конкурентів

Використання маркетингу в господарській діяльності.

Для фірм-продавців ціна є більш важливим елементом комплексу маркетингу, чим для фірм-виробників Для продавців цінові стратеги більше великі, різноманітні, еластичні й мобільні, чим для виробників

  • Розмір фірми Великі фірми є ціновими лідерами.
  • Ступінь диференціації продукції.

Більшим ступінь диференціації продукції спричиняє потреба використання комплексу маркетингу, до складу якого входить «рпсе»

  • Роль реклами
  • Чим вдаліше реклама, тим ціна товару вища
  • Специфіка виробленого товару

Чим вища ступінь обробки й унікальніше якість, тим ціна товару вища

  • Особливості виробничого процесу

Продукція дрібносерійного, індивідуального виробництва має більші витрати й, отже, більшу ціну, продукція масового виробництва має відносно невеликі витрати й не настільки високу ціну

  • Специфіка життєвого циклу товару.
  • Мобільність виробничого процесу
  • Розмір каналу руху товарів
  • Організація сервісу продажу та після продажне обслуговування
  • Імідж виробника, продавця
  • Частка ринку, зайнята фірмою, і положення конкурентів
  • Географія й структура розподілу
  • Використовувані й доступні канали розподілу
  • Корисність товару для покупця
  • Інтеграція з іншою продукцією.