Маркетингова цінова політика
1.3. Макро-, мікромаркетингове середовище формування цін
Рівень ціни визначається безліччю внутрішніх і зовнішніх факторів.
До основних зовнішніх факторів відносяться:
• Структура ринку, на якому фірма продає свій товар
— наявність і рівень конкуренції,
— національні особливості ринку товарів і покупців,
— ступінь замінності товару фірми конкуруючими товарами,
— кон´юнктура потреби товару фірми й конкуруючих товарів,
— ступінь диференціації конкуруючих товарів.
- Економічна самостійність фірми
— ступінь впливу громадських організацій;
— ступінь впливу держави
- Політична стабільність країни-виробника й держав, де провадиться збут продукції фірми
— правове забезпечення захисту договірно-контрактних відносин,
— гарантованість компенсації збитків, пов´язаних з політичною нестабільністю,
— монетарна політика держави.
- Економічне середовище:
— рівень і динаміка інфляції;
— наявність іноземних інвестицій;
— платоспроможний попит покупців,
— рівень заощаджень населення
До основних внутрішніх факторів відносять:
- Види товару, виробленого фірмою (продукція виробничо-технічного призначення, споживчі товари, послуги)
- Еластичність попиту за ціною, що є мірою чутливості попиту на зміну цін.
- Цілі фірми
- Ступінь задоволення споживачів даним товаром.
Якщо існує незадоволений попит, то ціни зростають.
- Можливість сегментації ринку.
Якщо фірма працює на декількох сегментах ринку, то роль ціни зростає.
- Наявність якісного розходження між товарами фірми й товарами и конкурентів
Використання маркетингу в господарській діяльності.
Для фірм-продавців ціна є більш важливим елементом комплексу маркетингу, чим для фірм-виробників Для продавців цінові стратеги більше великі, різноманітні, еластичні й мобільні, чим для виробників
- Розмір фірми Великі фірми є ціновими лідерами.
- Ступінь диференціації продукції.
Більшим ступінь диференціації продукції спричиняє потреба використання комплексу маркетингу, до складу якого входить «рпсе»
- Роль реклами
- Чим вдаліше реклама, тим ціна товару вища
- Специфіка виробленого товару
Чим вища ступінь обробки й унікальніше якість, тим ціна товару вища
- Особливості виробничого процесу
Продукція дрібносерійного, індивідуального виробництва має більші витрати й, отже, більшу ціну, продукція масового виробництва має відносно невеликі витрати й не настільки високу ціну
- Специфіка життєвого циклу товару.
- Мобільність виробничого процесу
- Розмір каналу руху товарів
- Організація сервісу продажу та після продажне обслуговування
- Імідж виробника, продавця
- Частка ринку, зайнята фірмою, і положення конкурентів
- Географія й структура розподілу
- Використовувані й доступні канали розподілу
- Корисність товару для покупця
- Інтеграція з іншою продукцією.