Історія педагогіки. Книга І. Історія зарубіжної педагогіки
3.5. Значення педагогічної спадщини Ж.-Ж.Руссо
Незважаючи на низку суперечностей і помилкових положень, які притаманні педагогічним ідеям Руссо, останні мали історично прогресивне значення і виявляли величезний вплив на подальший розвиток педагогічної думки.
Цінним було наступне: Руссо рішуче критикував відживаючу феодальну систему виховання, яка придушувала особистість дитини; станові обмеження в галузі освіти, словесне навчання, догматизм і зубріння, палочну дисципліну, тілесні кари. Виражаючи погляди передових людей свого часу, він виступив з палким закликом звільнити людину від феодального гніту, захистити права дитини; закликав з любов’ю ставитись до дитини, уважно вивчати її вікові й індивідуальні особливості, враховувати її потреби. Він особливо підкреслював необхідність виховувати органи відчуттів дітей, розвивати їх спостережливість, кмітливість, стимулювати розвиток у них самостійного мислення, творчих сил.
Дуже важливими були вимоги Руссо надати освіті реальний характер, пов’язати її з життям, розвивати в процесі навчання активність і самодіяльність дітей, готувати їх до праці як до суспільного обов’язку кожного громадянина.
Разом з тим, не з усіма положеннями Руссо можна погодитися, наприклад, його вимога і методика індивідуального “вільного виховання дитини, відірваної від соціуму”, заперечення необхідності різноманітних педагогічних дій, крім побічного протиставлення особистого досвіду дитини досвідові всього людства, недооцінка систематичних знань, приниження ролі жінки в суспільстві. І все ж, ідеї Руссо про виховання активної, мислячої, вільної людини справили величезний позитивний вплив на розвиток педагогічної теорії і практики в багатьох країнах.