Історія педагогіки. Книга І. Історія зарубіжної педагогіки
4.2. Мета, завдання, зміст і методи виховання й освіти джентльмена
Мета виховання у Дж.Локка випливає з важливого соціального завдання підготувати нову породу людей, здатних індустріалізувати суспільство, зміцнити буржуазний лад. На відміну від Середньовіччя, коли мета виховання визначалася підготовкою людей до потойбічного життя, Локк визначав її справами земними.
Мета виховання - підготовка джентльмена, який уміє розумно і прибутково вести свої справи, не заважаючи іншим, має здоровий дух у здоровому тілі і вміє поводитися в товаристві. Джентльмен - це і є особлива порода людей - буржуа, доброчесних, мудрих, вмілих у справах, з прищепленою світськістю, фізично сильних і загартованих. Звідси завдання: фізичного, морального, розумового виховання, яке джентльмен повинен отримати, але не в школі, бо школа - це заклад, де зібраний “пістрявий натовп дурно вихованих порочних хлопчаків всякого стану”. Істинний джентльмен виховується вдома, бо “навіть недоліки домашнього виховання незрівнянно корисніші набутих у школі знань і умінь”.
Фізичне виховання займає провідне місце. Локк - лікар. Він так серйозно поставив питання про фізичне виховання, що пізніше всі, хто писав про це, спиралися на Локка, який керувався стародавнім положенням: “у здоровому тілі - здоровий дух”; вимагав загартовування дітей змалку - добиватися, щоб діти легко переносили втому, незгоди, нестатки, зміни. їх не слід тепло одягати, хай ходять у будь-яку погоду в простому, зручному одягові, з непокритою головою, купаються в усяку погоду, більше перебувають на свіжому повітрі. їжа тим краща, чим простіша, ліжко - тверде, краще матрац, ніж перина; в усьому помірність. Єдине, в чому не варто відмовляти дітям і давати їм цілковиту свободу - це сон. “Джентльмен повинен бути вихований так, щоб у будь-який час був готовий взяти зброю і стати солдатом”, - писав Локк у “Думках про виховання”.
Основою моралі для Д.Локка слугував принцип користі й інтересу особистості. Справжній джентльмен, вважав він, - це той, хто вміє досягти власного щастя сам, але, разом з тим, не заважає зробити це й іншим.
Головне завдання морального виховання - вироблення характеру, розвиток волі, моральна дисциплінованість. Поведінка джентльмена повинна бути розумною, він повинен вміти керувати своїми пристрастями, бути дисциплінованим, вміти підпорядкувати себе велінням розсудку.
Основними виховними засобами морального виховання повинні бути не розмірковування, а приклад, оточення дитини, середовище. “Найбільший вплив на його поведінку буде все-таки виявляти компанія, в якій він перебуває, і спосіб дій тих, хто виховує його”, - відзначав Локк.
Особливо важливого значення надавав Локк вихованню у дітей стійких позитивних звичок. Виховання звичок повинно розпочинатися з раннього віку. Не можна добитися позитивних результатів грубістю, примусом, зате можна ласкавими словами, короткими навіюваннями. Не можна прищеплювати кілька звичок одночасно, потрібно зміцнити спочатку одну, а потім переходити до іншої; потрібно уважно вивчати індивідуальні особливості дитини і застосовувати відповідні методи морального виховання.
Локк вважав необхідним боротися з дитячими капризами і лінощами, ні в якому разі не задовольняти настійні бажання дитини, які супроводжуються плачем. Щоб залучити дитину до занять, вихователь повинен її зацікавити. Не можна потурати дитині, але не можна й не задовольняти її законних побажань.
Локк виступав проти тілесних покарань, вважаючи, що “рабська дисципліна створює рабський характер”. Але у випадках упертості дитини й відкритої непокори допускав і тілесні кари.
Філософ надавав великого значення релігійному вихованню, але вважав, що головне - не привчати дітей до обрядів, а викликати любов до Бога як вищої істоти.
Розумове виховання джентльмена, на думку Локка, потрібно підпорядкувати виробленню якостей, необхідних діловій людині. “Добродійна, розумна і вміла у веденні своїх справ людина має значно більше переваг, ніж видатний учений, який не володіє цими якостями”, - писав він. Джентльмена потрібно навчити письму, читанню, малюванню, рідної мови, французької мови, географії, арифметиці, геометрії, астрономії, етиці, бухгалтерії, верховій їзді і танцям, дати основні відомості з історії і законодавства. Ця програма рішуче розривала з середньовічними традиціями. Кожен з пропонованих Локком навчальних предметів повинен приносити дитині відповідну користь, готувати її до життя.
Локк рекомендував також набуття учнями якогось ремесла (столярного, токарного, теслярського) або садівництва і сільськогосподарської, парфумерної справи, лакування, гравіювання. Необхідність трудового виховання мотивував переважно тим, що праця на свіжому повітрі корисна для здоров’я, а знання ремесел може знадобитися діловій людині в майбутньому, до того ж праця запобігає набуттю шкідливої святковості.
Локк заохочував дитячу допитливість, радив не давати неправдивих і ухильних відповідей, розвивати у дітей здатність до самостійних суджень.
Вихований таким чином джентльмен, на думку Локка, буде тією новою людиною, якій суджено зміцнювати могутність буржуазної Англії.