Історія педагогіки. Книга І. Історія зарубіжної педагогіки

2.4. Значення вчення Я.А.Коменського для розвитку школи і педагогіки

Значення вчення Коменського полягає в тому, що він власне вперше осмислив і узагальнив накопичений досвід виховання й освіти підростаючого покоління в сім’ї і школі, розкрив корінні недоліки практики виховання свого часу і розробив струнку педагогічну систему, яка враховувала особливості природного розвитку дітей, і яка сприяє цьому розвиткові.

Коменський справедливо вважається засновником педагогічного реалізму. Він не тільки виступив з нищівною критикою схоластичної школи Середньовіччя з її винятковою увагою до латинської мови, але й розробив новий зміст освіти, заснований на нових досягненнях наук того часу.

Створивши педагогічну теорію на основі нової концепції виховання, вчений спробував організувати школи нового типу, склав низку підручників, які ще за його життя набули широкого розповсюдження в усій Європі, у тому числі й на терені нашої Вітчизни, використовувались в країнах Америки і Азії.

Новаторство Коменського надзвичайне. У “Великій дидактиці” він не тільки систематизував педагогіку, не лише синтезував відповідно до своєї пансофічної концепції все краще з педагогічної спадщини минулого, а вперше розв’язав низку питань, які були предметом вікових, епохальних суперечок; він вперше поставив цілу низку нових питань у педагогіці, вперше дав теоретичне обґрунтування педагогічних норм; створив теорію виховного мистецтва (хоча мистецтвознавство як наука зі своїми методами і як самостійна галузь пізнання сформувалося лише у XIX ст.).

Новизна “Великої дидактики” не вичерпана сповна минулими століттями. Далеко не все в ній належить історії. Не розв’язано багато ще “задач Коменського”: немає педагогіки, яка давала б стовідсотковий результат. Не зняті з порядку денного педагогічної науки питання формування пізнавальної активності і творчої самостійності учнів; зміцнення міжпредметних зв’язків, створення єдиного цілісного, системного, суворо впорядкованого знання про світ; вихователі нерідко, як і за часів Коменського, дорікають на невеликі здібності тієї чи тієї дитини; школа нерідко залишається місцем принижень і розчарувань для деяких учнів замість того, щоб бути “будинком радості”, де людина навчається насолоджуватися пізнанням сутності речей і явищ, зміцнює свої сили і відчуває своє зростання тощо. І взагалі, над розвитком мистецтва вчити всіх усьому швидко, приємно, ґрунтовно і з гарантією успіху педагогічній науці доводиться ще дуже багато працювати. У цих працях великою допомогою для неї є звертання знову і знову до своїх першоджерел, до накреслених Коменським основ і ще не вичерпаних можливостей.

Запитання і завдання

  1. Охарактеризуйте життя, педагогічну діяльність і творчість Я.Коменського. 2. Що цінного отримали педагогічна теорія і практика в результаті діяльності Я.Коменського в Англії і Швеції? 3. Які результати для розвитку педагогічної теорії і практики дав угорський період життя й діяльності Я.Коменського? 4. Які особливості амстердамського періоду життя і творчості Я.Коменського? 5. Назвіть найважливіші твори Я.Коменського. 6. Обґрунтуйте обумовленість педагогічних поглядів Я.Коменського соціально-економічними умовами життя його часу і світоглядними засадами педагога. 7. У чому полягає мета і завдання виховання за Я.Коменським? 8. Розкрийте погляди Я.Коменського на проблеми: а) розумового; б) морального; в) релігійного виховання. 9. Охарактеризуйте основні принципи педагогічної теорії Я.Коменського. У чому суть природовідповідності виховання? 10. Розкрийте особливості навчання й виховання в: а) материнській школі; б) школі рідної мови; в) латинській школі або гімназії; г) академії.11. У чому суть класно-урочної системи навчання, запропонованої Я.Коменським? 12. Охарактеризуйте принципи навчання Я.Коменського. 13. Розкрийте погляди Я.Коменського на роль, місце і значення рідної мови у розвитку дитини і необхідності навчання рідною мовою. 14. Доведіть, що в педагогічній спадщині Я.Коменського містяться основи національного виховання, які співзвучні з сьогоденням розвитку освіти і школи в Україні. 15. Визначте значення педагогічної спадщини Я.Коменського для подальшого розвитку педагогічної теорії і практики і нашого сьогодення.

Література

  1. Ге Ф. История воспитания и образования [Текст] / Ге Ф. - М.: Тихомиров, 1912. - 660 с.
  2. Коменский Я.А. Избранные педагогические сочинения [Текст]: в 2 т. / Коменский Я.А. - М.: Педагогика, 1982. -Т. 1.-656 с.; Т. 2.-576 с.
  3. Красновский А.А. Ян Амос Коменский [Текст] / Красновский А.А. - М., 1953. - 323 с.
  4. Лордкипанидзе Д.О. Ян Амос Коменский [Текст] / Лордкипанидзе Д.О. - М., 1970.
  5. Монро П. История педагогики [Текст]: пер. с англ. -Ч. И. Новое время / Монро П. - 4-е изд. - М.; Пг.: ГИЗ, 1923. - 342 с.
  6. Раумер К.Г. История воспитания и учения от возрождения классицизма до наших дней [Текст]: Ч. 1-2.: пер. с нем / Раумер К.Г. - М., 1875-1878.
  7. Шмидт К. История педагогики [Текст]: в 4 т. Т. 3 / Шмидт К. - М.: Солдатенков, 1880. - 760 с.