Культура професійного спілкування
Тема 2.7. Саморозвиток спеціаліста в процесі профе-сійного спілкування
Мета: визначити поняття професіоналізм, формувати вміння та навички в розробці програми саморозвитку особистості, дати алгоритм розробки проведення бесіди, підготувати свій варіант проведення бесіди на вибрану тему з дотриманням технології підготовки й проведення спілкування.
Основні поняття: професіоналізм, професійне мистецтво, саморозвиток, саморозвиток професіонала, самоорганізація і самопланування, самокерування, тренінг, технологія,
План
- Основи професійної майстерності. Професіоналізм.
- Професійний саморозвиток особистості.
- Процес саморозвитку спеціаліста.
- Форми й методи саморозвитку.
- Значення ораторського мистецтва в професійній діяльності вчителя.
- Головні складники ораторського мистецтва в професійній діяльності: підготовка до вистуну; культура мовлення.
Питання та завдання для самоперевірки:
- Яку роль має спілкування в професійній діяльності?
- Назвіть і охарактеризуйте форми спілкування.
- Які етапи професійного спілкування виділяє В. А. Кан-Калик?
- Назвіть особливості професійного спілкування. Що ви розумієте під невербальними засобами спілкування?
- Дайте визначення професійному саморозвитку особистості.
- За допомогою яких особистісних якостей складається комунікативна культура?
- Які функції виконують крилаті вислови та вирази в мові?
- Головні складники ораторського мистецтва в діяльності:
- підготовка до виступу;
- пам’ять;
- культура мовлення;
- активізація засвоєння матеріалу.
Рекомендована література
- Аникеева Н. П. Психологический климат в коллективе /Н. П. Аникеева. - М. : Просвещение, 1989. - 273 с.
- Асмолов А. Образование в России: от культуры полезности - к культуре достоинства / А. Асмолов // Воспитание школьников. - 2000. -№ 5. - С. 5 - 12.
- Бех І. Моральний розвиток особистості в історико- педагогічному осмисленні / І. Бех // Рід. шк. - 2004. - № 1. -С. 25.
- Бех І. Духовні цінності в розвитку особистості / І. Бех // Педагогіка і психологія. - 1997. - № 1. - С. 124 - 129.
- Богуш А. М. Духовні цінності в контексті сучасної парадигми виховання / А. М. Богуш // Виховання і культура. - 2001. - № 1.-С. 5-8.
- Введенская Л. А. Культура речи / Л. А. Введенская. -Ростов-н/Д. :Феникс, 2001 - 448 с.
- Бороздина Г. В. Психология делового общения / Г. В. Бороздина. - М. :Просвещение, 2000. - 224 с.
- Введенская Л. А. Культура и искусство речи. Современная риторика / Л. А. Введенская, Л. Г. Павлова. - Ростов-н/Д. : Феникс, 1999. - 230с.
- Зарецкая Е. Н. Риторика: теория и практика речевой ком муникации / Е. Н. Зарецкая. - М. :Академия, 2001. - 247с.
- Обозов Н. Н. Психология работы с людьми / Н. Н. Обозов, Г. В. Щекин. - К. : Вища шк., 1999. - 346 с.
Методичні рекомендації з попередньої підготовки до практичного заняття Основний метод заняття: тренінг.
Попередня підготовка до тренінгу
За допомогою рекомендованої літератури з’ясувати сутність основних питань теми за планом:
- Розглянути професіоналізм як соціально значущу систему.
- Скласти професіограму фахівця Вашої спеціальності.
- Скласти ідеальну модель спілкування з уявленим співрозмовником.
- Скласти програму професійного саморозвитку Вашої особистості.
Методи активізації пізнавальної діяльності студентів:
а) лавинний метод - актуалізація знань за ключовими питаннями дискусії;
б) дослідницький метод - висування проблем для подальшого рішення;
в) неігрові імітаційні технології - групова дискусія, розв’язання проблемних вправ;
г) ігрові імітаційні технології - комунікативний тренінг, ділова гра.
Види навчальної діяльності учасників:
- мікровиступи;
- робота в міні-групах;
- індивідуальна робота.
Очікувані результати:
- засвоїти основні питання заняття;
- засвоїти структурні компоненти професійного розвитку;
- навчитися ораторського мистецтва.
Індивідуальні завдання для самостійної роботи:
Завдання 1. Вправа 1. Знайти пантомімічні засоби для впраження таких висловлювань: „Доброго дня”, „ Увага”, „ Тихо”, „Припиніть розмови”, „Прошу уваги”, „Підійти сюди”.
Вправа 2. „Правила”
Завдання: запропонувати присутнім установити правила заняття, які є типовими і для всіх наступних занять. Занотувати їх на аркуші.
Інструкція: Рекомендуємо обов’язково включити до переліку такі правила:
- приходити вчасно;
- говорити по черзі, стисло, не перебиваючи інших;
- відверто висловлювати власну думку;
- бути позитивно налаштованими;
- працювати із задоволенням;
- пам’ятати про конфіденційність. Правила мають бути реальними для здійснення.
Рефлексія: навіщо ми приймали правила? (Щоб їх дотримуватися). Чи всі погоджуються з такими правилами
Вправа 3. „Очікування”
Мета: виявлення очікувань і сподівань кожного учасника тренінгу.
Інструкція: ведучий оголошує тему заняття, нагадує учасникам, що для успіху в роботі потрібно визначитися, чого очікує від заняття кожний учасник. Вправою „Незакінчене речення” починає хтось один і по колу всі продовжують: „Від сьогоднішнього заняття я очікую...”. Викладач усі очікування фіксує на аркуші.
Рефлексія: „Навіщо ми це робили?” Фактично очікування є не що інше, як мета. Саме на них викладач буде спиратися, підбиваючи підсумки проведеного заняття.
Після комунікативних вправ переходимо до другої частини заняття.
Завдання 2. Ділова гра „Форми спілкування”
Мета: створити умови для оволодіння вмінням організовувати інформування нового матеріалу.
Учасники: а) студенти - „доповідачі”; б) студенти - „слухачі” (10 - 8); в) студенти - „експерти” (2 - 3).
Інструкція ..доповідачу”. Уявіть, що ви викладаєте дисципліни в 9-му класі. Вам необхідно на основі аналізу проблемної ситуації, організувати аудиторію на вивчення нового матеріалу. Ви повинні виступити в ролі інформатора.
Інструкція ..слухачам”. Ви навчаєтесь у 9-му класі. Більшість з вас не виявляє високого інтересу до тієї дисципліни. Не всі усвідомили, до якого результату необхідно дійти. Під кінець відведеного учителем часу не всі учні справилися із завданнями.
Інструкція для ..експертів”
- Простежте весь хід діяльності „доповідача”, спрямованої на організацію „учнів” на вивчення нового матеріалу.
- Дайте оцінку доцільності вибору методів і прийомів.
- Як „доповідач” досяг мети?
Завдання 3. Скласти фрагмент доповіді за своєю спеціальністю (за планом заняття) Структурні елементи доповіді: Тема доповіді, актуальність проблеми, мета, об’єкт, предмет, завдання, гіпотеза, зміст, висновки.
Завдання 4. Готуємося виступати з лекцією
Мета: розвиток професійного вміння передавати інформацію змістовно, психологічно конструювати свої думки; формування культури ораторської майстерності педагога.
Завдання: підготувати виступ на тему: „Діалог - основа професії педагога”.
Інструкція: Педагогу часто доводиться бути красномовним оратором, здатним не тільки пред’являти певну інформацію, але й переконувати, доводити. А для цього необхідно мати визначені професійні вміння.
Для того, щоб цього домогтися, рекомендуємо звернутися до такої інформації:
- Обираючи тему вистуну, виділіть коло питань, розглянутих у ній.
- Визначите форму повідомлення (лекція, доповідь, дискусія і т.п.).
- При доборі змісту дотримуйтесь логіки висловлень, використовуйте логічні засоби: судження, визначення, класифікації; фактичні засоби: факти, приклади, докази і т.п.
- Продумайте тактику своєї поведінки під час виступу перед аудиторією. Пам’ятайте: про нас судять на підставі того, що ми робимо, як ми виглядаємо, що ми говоримо і як ми це говоримо.
- Не забудьте мудре висловлення академіка Д. С. Лихачова: „Мова людини - це її світогляд і її поведінка”.
- Щоб Ваше мовлення сприймалося, попрацюйте над своїм голосом, його інтонаційною виразністю, звучанням, не забудьте про таку важливу властивість голосу педагога, як сугестія.
- Зафіксуйте на папері майбутній виступ у формі плану- конспекту чи тез повного конспекту. Уникайте спеціальних термінів, виступаючи перед людьми, не пов’язаними з Вашою професією; акцентуйте увагу на пробудженні в слухачів інтересу до Вашого виступу: почніть з конкретної ілюстрації, із приголомшливих фактів чи цитати, показавши, що тема виступу пов’язана з життєво важливими інтересами слухачів, поставте запитання аудиторії. Не забудьте про кінцівку вистуну: резюмуйте інформацію, зробіть слухачам комплімент, процитуйте поетичні рядки. Для публічного виступу дуже важливі вдалі початок і кінець, і вони повинні бути пов’язані один з одним.
- Записи в руках оратора на 50% знищують інтерес до виступу. Уникайте цього.
- Видатний історик В. О. Ключевський зауважував: „Щоб бути гарним викладачем, потрібно любити те, що викладаєш, і любити тих, кому викладаєш”. Тому будь-який виступ повинний бути підготовлений з любов’ю й інтересом самого автора. Завдання 5: Розробка власної програми особистісного і професійного зростання (професіограму).
Мета: розвиток навичок рефлексії власного „Я”.
Завдання: скласти програму самовдосконалення своєї особистості.
Інструкція: Щоб скласти програму особистісного зростання, потрібно визначити терміни реалізації програми, форму її представлення для себе та оточуючих; затвердитися в мотиві самовдосконалення, відповівши на питання: „Що мені потрібно?”, „Навіщо мені це потрібно?”
Визначите ієрархію потреб (А. Маслоу), які провокують і стимулюють виникнення цілей і виділяють серед них пріоритетні. Потреби більш низького рівня повинні бути задоволені перш, ніж потреби більш високого рівня.
Рефлексія (2 хв ).
- З якою новою інформацією Ви ознайомилися?
- Яка інформація Вам більше запам’яталася - своя чи чужа?
- Як Вам працювалося?
- Назвіть структурні елементи доповіді.