Історія педагогіки. Книга І. Історія зарубіжної педагогіки

§7. Єзуїтська система виховання в період Контрреформації

Боротьба за єдиність віри підвищила інтерес до школи як апарату виховання мас не тільки в протестантському реформаційному русі, але й у католицькому, що прийшов йому на зміну.

З кінця 50-х років XVI ст. лютеранству протистала Контрреформація. Католицька реакція була спрямована не тільки проти реформаційних релігійних рухів, але й проти світської гуманістичної культури. Засновник ордену єзуїтів, добре освічений іспанський релігійний діяч, колишній офіцер Ігнатій Лойола (1491-1556), керуючись вже існуючою в історії практикою, вважав, що успіху в справі можна досягти завдяки багатогранній просвітницькій діяльності. Контрреформація почала створювати в європейських країнах загальнодоступні безкоштовні початкові школи. А з метою залучення до себе пануючих класів вони розгорнули активну діяльність і в напрямку середньої та вищої школи. Єзуїтська система виховання, завоювавши велику популярність, проіснувала тривалий час. Багато її елементів збереглися в школах Західних країн і сьогодні. Заслуговували на увагу такі заходи навчання й виховання, як змагання, конкурси, театралізовані вистави, шкільне самоврядування і багато іншого. Але все це поєднувалось у єзуїтів з витонченою системою нагляду і грою на людських пристрастях, авторитаризмом і формалізмом. Розвиваючи фанатичну відданість римсько-католицькій релігії, єзуїтська система виховання, незважаючи на певні досягнення в галузі навчання, виявилась у суті своїй реакційною, яка віддалила людину від ідеалу творчої особистості.

Лише Відродження стало унікальною з цих епох, що піднесла людину на небувалу висоту. Своєрідно інтерпретуючи античний погляд на розвиток і виховання людини, гуманізм Відродження здійснив значний вплив на визначення типу виховання в новий час. У межах одного й того ж історичного періоду Відродження і Реформація по-різному визначали взаємовідносини індивіда й суспільства. Якщо гуманізм проповідував гармонійний розвиток вільної особистості, за допомогою якої він намагався перетворити суспільство, що успадкувала від нього потім епоха Просвітництва, то в основі Реформації був покладений ідеал общини, яка підпорядковує собі особистість.

Якщо гуманісти намагались шляхом виховання опанувати розумом людини, то реформаторам церкви вдалося за допомогою виховання панувати над самими людьми. До кінця XVI ст. гуманістичне світосприймання було майже повністю витіснене ідеологією Реформації і відродилось лише в епоху Просвітництва.

Соціально-економічні перетворення і суспільно-релігійні бурі, які прокотилися всією Європою в середні віки, торкнулися всіх аспектів людського існування - побуту, культури, ідеології, духовного й інтелектуального розвитку. Зрозуміти закономірності формування педагогічної думки цього періоду можна лише в соціально-історичному контексті, шляхом осмислення мотивів, які спонукали середньовічну людину до пошуку істини, причин, за якими ніде більше, за винятком класичної китайської культури, вченій людині не надавалось більшого значення, як у ці “темні віки”. Проникнення в сутність педагогіки середніх віків дозволяє зрозуміти подальший розвиток теорії і практики виховання в широкому розумінні цього поняття.

Запитання і завдання

  1. Охарактеризуйте розвиток культури в кожному з трьох періодів Середньовіччя. Доведіть, що виникнення і становлення середньовічної освіти нерозривно пов’язане з розвитком церковної культури. 2. Охарактеризуйте мету, завдання, зміст, методи і засоби освіти в приходських, монастирських і кафедральних школах. 3. Які рівні навчання мали місце в середньовічних школах? 4. Які характерні особливості освіти у ХІ-ХІІ ст.? 5. Чим відрізнялися магістратські, цехові і гільдійські школи від церковних? 6. У чому полягають особливості рицарського виховання? 7. Де й коли виникли перші університети? Дайте характеристику середньовічних університетів. 8. Які особливості характерні для розвитку педагогічної думки в епоху Середньовіччя? 9. Що ви знаєте про школу “Будинок радощів” Вітторіно да Фельтре? 10. Проаналізуйте педагогічні погляди Ф.Рабле. 11. Що цінного для педагогічної теорії і практики міститься в педагогічній спадщині М.Монтеня? 11. Визначте ваше ставлення до педагогічних ідей Т.Мора. 13.Дайте характеристику педагогічних поглядів Т.Кампанелли. 14. Що таке Реформація? У чому сутність і особливості її політики в галузі освіти і виховання? 15. Що таке Контрреформація? Які особливості освіти і виховання в період Контрреформації? 16. Дайте характеристику єзуїтської системи виховання. Висловіть своє ставлення до неї. 17. Які відмінні риси між такими суспільно-політичними явищами, як Відродження, Реформація, Контрреформація?

Література

  1. Античное наследие в культуре Возрождения [Текст].- М.: Наука, 1984. - 285 с.
  2. История педагогики и образования. От зарождения воспитания в первобытном обществе до конца XX в. [Текст]: учеб. пособие для пед. ун-тов / Под ред. академика РАО А.И.Пискунова. - М.: ТЦ “Сфера”, 2001. - 512 с.
  3. Культура Возрождения и Средние века [Текст] / Ред. кол. Л.С.Чиколини и др. - М.: Наука, 1992. - 220 с.
  4. Монтень М. Опыты [Текст]: в 3-х кн. Кн. І-ІІ / Монтень М. - М.: Наука, 1980. - 703 с.
  5. Мор Т. Золотая книжка, столь же полезная, как и забавная, о наилучшем устройстве государства и о новом острове Утопия [Текст]: пер. с англ. / Мор Т. - М., 1978.
  6. Мор Т. Утопия [Текст] / Мор Т.; пер. Ю.М.Каган. - М.: Наука, 1978. - 415 с.
  7. Рабле Ф. Гаргантюа и Пантагрюэль [Текст] / Рабле Ф.; пер. с фр. Н.Любимова. - М.: Правда, 1981. - 560 с.
  8. Хрестоматия по истории педагогики: в 4 т. Т. 1.: Античный мир. Средние века, начало нового времени / Сост. И.В.Свадковский; под общей ред. С.А.Каменева. - М.: Гос. учебно-пед. изд-во, 1935. - С. 127-128.
  9. Роттердамський Е. Похвала глупоті. Домашні бесі-ди [Текст] / Роттердамський Е.; перекл. з латини В.Литвинова, Й.Кобова. - К.: Основи, 1993. - 319 с.
  10. Рутенберг Б.И. Культура эпохи Возрождения: Средние века [Текст] / Рутенберг Б.И.; под ред. С.Д.Сказкина. - Вып. 50. - М.: Наука, 1987. - 330 с.
  11. Струков Б.Г. Университеты Германии как центры образования и культуры в средние века [Текст] / Струков Б.Г. -М.: Наука, 1980. - 212 с.
  12. Шмидт К. История педагогики [Текст]: в 4-х т. Т. 2 / Пер. Э.Циммермана. - Изд. 3-є. - М.: Солдатенков, 1879. 464 с.