Історія педагогіки. Книга І. Історія зарубіжної педагогіки

§1. Виникнення виховання, його зв’язок з трудовою діяльністю

Найхарактернішою особливістю людського суспільства є те, що кожне нове покоління використовує досвід попередніх поколінь, продовжує його розвивати й удосконалювати далі на основі свого життєвого досвіду. Це стосується й виховання. Поштовхом до виникнення виховання в людському суспільстві, було виробництво знарядь праці та пов’язана з цим необхідність передавати дітям уміння й навички користування існуючими знаряддями і виготовленням нових, досконаліших. Праця не тільки створила людину та викликала потребу в суспільній діяльності, v сприяла виникненню й розвитку мови (засобу спілкування, навчання та виховання), заклавши основи існування людського суспільства, а й дала могутній поштовх вихованню й навчанню, розвитку матеріальної та духовної культури людського суспільства. Людина живе за іншими законами, ніж рослина або тварина. Отож, виховання виникло ще на початку існування як засіб передавання досвіду і знань від покоління до покоління. Виховання - це суспільне явище, соціальна і свідома діяльність людей, що існує тільки в людському суспільстві і визначається суспільними відносинами.

Основною передумовою виникнення виховання була трудова діяльність первісної людини і сформовані при цьому суспільні відносини. Трудова діяльність первісних людей була спрямована на задоволення потреб виживання й розмноження, створила людське суспільство, в якому формування людини стало визначатися соціальними умовами. Спочатку все це відбувалося в процесі трудової діяльності, всього життя; надалі виховання стало особливою сферою діяльності та свідомості людини.

Аналіз проблеми походження виховання обумовлений не лише логікою наукового пізнання, але й плідний у двох відношеннях: по-перше, він допомагає уявити і зрозуміти сутність виховання в реальності конкретно-історичних подій; по-друге, осмислення цієї проблеми дозволяє більш широко поглянути на арсенал існуючих педагогічних засобів.

Соціальна функція виховання полягає в цілеспрямованій передачі суспільно-історичного досвіду підростаючому поколінню, в оволодінні ним практичними трудовими уміннями, а також виробленими моральними нормами і досвідом поведінки. Без цього подальший розвиток суспільства неможливий. Виховання є, таким чином, органічною частиною соціального розвитку і невіддільне від всієї історії людського суспільства.