Історія педагогіки. Книга І. Історія зарубіжної педагогіки

§4. Джерела і методи історії педагогіки

Найважливішими джерелами історії педагогіки є:

1) джерела громадянської історії, філософії, літератури, культури, мовознавства, мистецтва тощо;

2) офіційні матеріали (закони, накази, укази, постанови, звіти, статистичні дані тощо);

3) навчальні плани, програми, підручники, посібники для шкіл різних типів і в різні історичні періоди;

4) педагогічна спадщина вітчизняних і зарубіжних педагогів, письменників, політиків, діячів науки і культури (автобіографії, мемуари, педагогічні монографії, брошури, журнали, статті, виступи, доповіді, рецензії, рукописи, листування, щоденники тощо);

5) архівні джерела;

6) періодична преса минулого і сучасності;

7) педагогічний фольклор (байки, казки, прислів’я, пісні, легенди);

8) довідково-бібліографічна література;

9) автореферати дисертацій та дисертаційні дослідження;

10) сучасна вітчизняна і зарубіжна література з питань історії, освіти, школи і виховання;

11) комп’ютерно-інформаційні мережі.

Таким чином, якщо мова йде про цивілізації нового й новітнього періодів світової історії, то цілком очевидним є те, що найважливішим джерелом історії педагогіки є писемна культура, комп’ютер. При вивченні сучасних явищ у школі і педагогіці до цього додаються безпосередні спостереження й дослідження. Складніше відтворити картину зародження виховання, а також педагогічну спадщину цивілізацій, які залишили мізерну кількість слідів матеріальної культури. У цьому випадку допомагають етнографічні дані про племена, які до сьогодні зберегли риси первісної общинності, знахідки археологів, стародавні наскельні зображення, народні ігри, традиції, обряди, мову, епос, фольклор, які своїми витоками сягають сивої давнини.

Історія педагогіки як наука використовує групи: а) загальнонаукових методів дослідження (теоретичні, емпіричні, математичні і статистичні)´, б) конкретно наукових (пошуково-бібліографічний; історико-ретроспективний; хронологічний; персоналістично-біографічний; порівняльно-зіставний; пояснювальний, г ер мене етичний (герменевтика - мистецтво і теорія тлумачення текстів)).

Теоретичні - системний аналіз і синтез, метод теоретичного аналізу і синтезу, абстрагування, аксіоматичний метод, ідеалізація, моделювання, формалізація.

Емпіричні - педагогічні спостереження й аналіз досліджуваної проблеми, бесіди й анкетування, метод експертних оцінок, педагогічний експеримент.

Математичні і статистичні - методи реєстрації, ранжирування, шкалування, графічний і табличний методи, розрахунок середньої арифметичної величини, середнього квадратичного відхилення, середньої похибки середнього арифметичного, середньої похибки різниці.

Запитання і завдання

  1. Що таке історія педагогіки? 2. Охарактеризуйте найважливіші категорії історії педагогіки. 3. Проаналізуйте основні завдання вивчення курсу історії педагогіки. 4. Що таке методологія науки? Що є методологічною базою історії педагогіки? 5. Охарактеризуйте найважливіші принципи історії педагогіки. 6. Розкрийте сутність найважливіших сучасних принципів історії педагогіки: аксіологічний, соціокультурний, антропоцентричний, формаційний і цивілізаційний, культурологічний, синергетичний, історико- компаративістський, парадигмальний. 7. Охарактеризуйте джерела і методи історії педагогіки.

Література

  1. Великий тлумачний словник сучасної української мови [Текст] / Уклад, і голов, ред. В.Т.Бусел. - К.; Ірпінь: ВТФ “Перун”, 2002. - 1440 с.
  2. Гупан Н.М. Історіографія розвитку історико-педагогічної науки в Україні [Текст] / Гупан Н.М. - К., 2000. - 222 с.
  3. Демков М.И. История западноевропейской педагогики [Текст]: в 3-х ч./ Демков М.И. - М., 1895-1912. - 500 с.
  4. Демков М.И. Краткая история педагогики [Текст] / Демков М.И. - М., 1917. - 239 с.
  5. История педагогики и образования. От зарождения воспитания в первобытном обществе до конца XX в. [Текст]: учебное пособие для педагогических учебных заведений / Под ред. академика РАО А.И.Пискунова. - 2-е изд., испр. и дополн. - М.: ТЦ “Сфера”, 2001. - 512 с.
  6. Медынский Е.Н. История педагогики в связи с экономическим развитием общества [Текст] / Медынский Е.Н. - М.: Рабочее просвещение, 1925-1930. - Т. 3.
  7. Монро П. История педагогики [Текст] / Монро П. - Ч. 1-2. - М.; СПб., 1911.
  8. Мудрик А.В. Социальная педагогика [Текст]: учеб. для студ. пед. вузов / Мудрик А.В.; под ред. В.А.Сластенина. - 5-е изд., доп. - М.: Издательский ценр “Академия”, 2005. - 200 с.
  9. Пинкевич А.П. Краткий очерк истории педагогики [Текст] / Пинкевич А.П. - Харьков: Пролетарий, 1927. - 347 с.
  10. Рубинштейн М.М. История педагогических идей в её основных чертах [Текст] / Рубинштейн М.М. - Иркутск: Изд- во ун-та, 1922. - 302 с.
  11. Сухомлинська О.В. Концептуальні засади розвитку історико-педагогічної науки в Україні [Текст] / Сухомлинська О.В. // Шлях освіти. - 1999. - №1. - С. 37-40.
  12. Сухомлинська О.В. Історія педагогіки як наука і як навчальний предмет [Текст] / Сухомлинська О.В. // Історія педагогіки у структурі професійної підготовки вчителя: збірник наукових праць Кам’янець-Подільського державного педагогічного університету. Серія соціально-педагогічна. Випуск 3. Том 1 / відп. ред. Ю.М.Ковальчук; наук. ред. О.В.Сухомлинська; упоряд. Л.Д.Березівська, В.А.Гурський. - Кам’янець-Подільський: Абетка-НОВА, 2002. - С. 7- 15.
  13. Сухомлинська О.В. Періодизація педагогічної думки в Україні: кроки до нового виміру [Текст] / Сухомлинська О.В. // До витоків становлення української педагогічної науки: збірник наукових праць / В.Г.Кузь (гол. ред.) та інші. - К.: Наук, світ, 2002. - С. 31-40.
  14. Сухомлинська О.В. Історико-педагогічний процес: нові підходи до загальнх проблем [Текст] / Сухомлинська О.В. - К.: АПН, 2003. - 68 с.
  15. Ткачова Н.О. Ціннісні парадигми освіти [Текст] / Ткачова Н.О. - X.: Основа, 2004. - 128 с.
  16. Шмидт К. История педагогики, изложенная во всемирно-историческом развитии и в органической связи с культурной жизнью народов [Текст]: в 4-х т. / Шмидт К. - М., 1877-1881.