У сучасних умовах реформування вищої педагогічної освіти особливої актуальності набуває проблема модернізації змісту освіти на засадах науковості, об’єктивності, фундаменталізації й систематичності знань, пріоритету національних і загальнолюдських цінностей. У його доборі важливо враховувати доступність, наступність і перспективність, практичне значення, потенційні можливості для загальнокультурного і професійного зростання майбутнього педагога.
Згідно зі своєю специфікою курс історії педагогіки є базовим компонентом загальнопедагогічної освіти і професійної культури майбутнього педагога. Вивчення історії педагогіки у вищих педагогічних навчальних закладах має особливе значення для підготовки майбутніх учителів, оскільки сприяє: 1) формуванню загальнонаукового і загальнопедагогічного світогляду; 2) формуванню уявлення про процес розвитку теорії і практики навчання й виховання та його обумовленість соціально-економічною структурою суспільства, рівнем розвитку продуктивних сил і виробничих відносин, зокрема, наукових знань у кожну історичну епоху, особливостями культурного і національного розвитку кожного народу; 3) виробленню у студентів науково-історичного підходу до аналізу педагогічних явищ, подій, фактів, а також критичного й шанобливого ставлення до педагогічної спадщини минулого; формуванню уміння мислити педагогічними категоріями та розуміння їх генезису.
Цей навчальний посібник став результатом багаторічного досвіду викладання історії педагогіки на фізико- математичному факультеті Чернігівського державного педагогічного інституту, а з 1998 р. університету імені Т.Г.Шевченка. Його мета - допомогти студентові, майбутньому педагогу в ґрунтовному оволодінні курсом історії педагогіки, який покликаний розкрити об’єктивну картину розвитку освіти, школи, педагогічної думки, теорії і практики навчання й виховання підростаючого покоління на різних етапах людського суспільства.
Посібник розрахований для студентів і магістрантів вищих педагогічних навчальних закладів. Корисним буде аспірантам у галузі загальної педагогіки та історії педагогіки, освітянам.
Автор висловлює щиру вдячність рецензентам - Миколі Дмитровичу Ярмаченку, академіку АПН України, доктору педагогічних наук, професору, раднику Президії АПН України; Тетяні Костянтинівні Завгородній, доктору педагогічних наук, професору, завідувачеві кафедри історії педагогіки Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника; Євгенії Іванівні Коваленко, кандидату педагогічних наук, професорові Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя за уважне прочитання рукопису і зроблені зауваження, врахування яких сприяло удосконаленню посібника.