Загальна соціологія
§ 25.3 Тенденції і проблеми модернізації сучасної вітчизняної освіти
Сучасні соціологи (А. Печчеї, Ф. Кумбас та ін.) звертають увагу на перебіг в останній чверті XX ст. глобальної кризи освіти. Вказується, зокрема, на такі ознаки цієї кризи:
• зростання "функціональної неосвіченості" у світі, яка охоплює 1 млрд. чоловік;
• розрив між освітою та культурою;
• відставання освіти від науки;
• збереження дисфункцій сучасних освітянських систем, що обумовлює зниження якості освіти;
• послаблення впливу освіти на соціалізацію молоді;
• зростаюча диспропозиція між потенціями людської культури, досягненнями суспільства і культури мас;
• низький коефіцієнт корисної дії використання людством своїх могутніх ресурсів, наукових відкриттів, нових технологій, інформаційних систем;
• постійно зростаючий розрив між вищими досягненнями, професійною майстерністю окремих видатних особистостей і діями в цій галузі основної маси працівників та ін.
Слід відзначити, що й Україна не запобігла освітянській кризі, наслідуючи як набутки й досягнення, так й невирішені проблеми й суперечності радянської системи навчання і виховання. Освітянська криза у нашій державі була зумовлена не тільки глобальними, а й деякими національними факторами.