Філософія родознавства

Виховне значення природи.

Історично виховання зазнало впливу язичницьких вірувань. Земля-мати — дополітеїстичний образ-тотем давніх слов´ян. За давніми космогонічними уявленнями наших предків, жінка і земля зіставлялися і прирівнювалися на основі давньої ідеї родючості. Зоране і засіяне поле, поява із зерен нових колосків уподібнювалися народженню дитини.

Накопичений східними слов´янами багатовіковий землеробський досвід, усвідомлення циклічності явищ природи, знайшли відображення в аграрному календарі, що урізноманітнило засоби трудового виховання. Передусім шанували землю, яку охороняли різні табу. Так, дітям заборонялося, навіть граючись, бити палицею по землі, особливо напровесні. Вважалося, що у цей період земля перебуває у стані "вагітності", тобто дає життя всім рослинам.

Окремі язичницькі уявлення наслідувало християнство. На того, хто у будь-який спосіб зневажав землю (бив палицею), накладалося "15 днів покути" (церковні поклони).

З раннього дитинства виховувалося дбайливе ставлення до рідної природи. Дітей навчали за допомогою співу птахів визначати години дня і ночі. За народними спостереженнями, солов´ї співають у другій годині ночі, зозуля, зеленяк прокидаються о третій, трясогузка — о четвертій, горобці — о шостій годині ранку.

Птахи символізують прихід весни. Під час хліборобських обрядів зустрічі весни діти носили вироблені з дерева пташки від хати до хати і прославляли весну, також вони підкидали у повітря пташок з хліба і глини. Вважалося: наскільки високо зів´ються пташки, настільки високо підніметься на ниві хлібний колос.

Птахи — супутники людини з доісторичної епохи. Зображення птахів виявлено серед орнаментальних розписів на кераміці трипільської культури (Мовша, 1965).

Сучасні видання орієнтують малюків на творче ознайомлення (читання, пізнання, розфарбування) зі світом птахів (Орач, 2000), рослин (Гасюк, 2000), радісне спілкування з природою (Людкевич, 2005).