Корпоративне управління
9.1. Теоретичні засади визначення конфліктів та конфліктних ситуацій
Конфлікт - зіткнення сторін, думок, сил, або відсутність згоди між двома або більшою кількістю сторін, що можуть бути конкретними особами або групами. У випадку виникнення конфліктів кожна із конфліктуючих сторін робить все, аби прийнятною була її точка зору або мета та заважає іншій стороні робити те саме.
Види конфліктів:
- Соціальний (економічний, моральний, правовий і т.п.).
- Соціально-психологічний (міжособовий, в середині групи, міжгруповий).
- Персональний (ролевий) і інші.
Соціально-психологічні конфлікти класифікуються за такими ознаками:
- За формою прояву (приховані і явні, згладжені і гострі).
- За сферою, якої торкаються (ділові відносини, неофіційні міжособові відносини).
- За сторонами учасників (між окремими членами колективу; між групами; між групою і окремими її членами; між групою і кимось поза групою; між керівником і підлеглим).
- За змістом (розходження оцінок і думок; взаємна антипатія; ображена гідність; образа; заздрість або ревнощі).
- За тривалістю (короткочасні і затяжні).
- За масштабами розповсюдження (глобальні і приватні).
Всі види конфліктів мають місце в корпораціях.
Конфлікт має три стадії розвитку:
- Передконфліктна (конфліктна) ситуація (психологічна напруга, опір сторін).
- Власне конфлікт (відносини вкрай загострюються, можуть тимчасово припинитись).
- Розв’язання конфлікту (наступає під впливом зовні: завдяки колективу, громадськості, керівнику).
Періодично, внаслідок особливої напруги або перевтоми, всі люди схильні до підвищеної конфліктності.
Виникнення конфліктної ситуації в основному визначається об’єктивними факторами, з якими зустрічається людина, конкретними обставинами, а також деякими особливостями характеру людини.
Має розповсюдження так званий “конфлікт несумісності”. Він характеризує виникнення таких міжособових відносин, які базуються на почуттях взаємної антипатії, заздрості, ревнощів і т.д. Він проявляється в сфері неофіційного спілкування, а потім обов’язково впливає на ділові відносини. Відомі чотири види несумісності:
- Фізична, або фізіологічна (наприклад, мешкання в одній кімнаті гуртожитку людей, що дуже відрізняються за віком і станом здоров’я).
- Психофізіологічні (особливості темпераменту).
- Психологічні і соціально-психологічні (несумісність рис характеру, здібностей, нездатність співчувати тощо.).
- Ідеологічні або за світоглядом.
Несумісність людей побороти майже неможливо, тому конфлікти в даному випадку неминучі.
Уникнути конфлікту можна тільки на стадії конфліктної ситуації. Керівник повинен своєчасно її виявити і вжити необхідних заходів, для чого необхідно знати ознаки конфліктної ситуації. До них належать:
- факти приниження гідності особи в офіційних або неофіційних обставинах;
- різка зміна у відношенні до функціональних обов’язків, співробітників;
- факти відхилення від виконання вказівок;
- висловлення незадоволення співробітниками або керівниками;
- двостороння або одностороння словесна чи фізична образа;
- замкненість, самотність, пригнічення окремих осіб;
- формальний стан виховної роботи в колективі;
- негативна думка про оточуючі обставини, життя і діяльність співробітників, посадових осіб.
Подолання конфлікту залежить від позиції керівника, його вміння аналізувати обстановку і приймати відповідні рішення.
Уникнути конфлікту можна таким чином:
- Шляхом створення оптимальної атмосфери трудової діяльності людей.
- Шляхом індивідуального підходу до кожної людини, врахування її особистих якостей (характер, стать, освітній рівень працівників та інше).
При розв’язанні конфліктної ситуації керівник повинен:
- мати повну інформацію про причини конфлікту (опитування членів колективу і самих конфліктуючих, аналіз отриманих відомостей);
- показати конфліктуючим сторонам небажані наслідки конфлікту як для них, так і для колективу взагалі;
- спонукати їх усунути причини конфлікту (роз’яснення, переконання; на кінець - застосування, примушування).
- усунути причину конфлікту керівником.
- В конфліктній ситуації найбільш оптимальні такі види поведінки:
- вийти із ситуації не поступаючись і не наполягаючи на своєму;
- знехтувати свої інтереси, поступившись іншому;
- піти на компроміс, поступившись в чомусь в обмін на поступки з іншого боку;
- спробувати вийти з ситуації пошукати шляхів, що задовольняють бажання і інтереси всіх сторін.
В кожному конкретному випадку вибір шляхів розв’язання конфліктів визначається обставинами.
З точки зору сучасного менеджменту навіть в організаціях з ефективним управлінням деякі конфлікти не тільки можливі, але й бажані. Треба зазначити, що не завжди конфлікти носять негативний характер. В багатьох випадках, як було зазначено вище, конфлікт заважає задоволенню потреб окремих особистостей та досягненням цілей організацій. Але не можна заперечувати й те, що конфлікти допомагають встановлювати різноманітні точки зору, дають додаткову інформацію, з’ясовують велику кількість альтернатив або проблем. Це робить процес прийняття рішень робочою групою більш ефективним, а також дає змогу людям виразити свої думки і тим самим задовольнити свої власні потреби в повазі та владі.
Виходячи з цього конфлікт може бути функціональним та вести до підвищення ефективності організації, або ж він може бути дефунхціональним та приводити до зменшення власного задоволення, колективного співробітництва та ефективності організацій. Роль конфлікту залежить від ефективності управління ним. В складних ситуаціях, де необхідні різні підходи до вирішення проблем для прийняття управлінського рішення, появу конфліктуючих точок зору необхідно навіть заохочувати, але при цьому не слід втрачати ініціативу і контроль над ситуацією.
Конфлікти в організаціях можуть бути двох видів:
- структурні;
- міжособові.
Керівник повинен розуміти, що причиною конфліктів не є проста різниця в характерах, поглядах та цінностях людини. Це може бути одним із факторів, що викликає цей конфлікт. Тому головна задача менеджера у випадку виникнення конфлікту - це глибокий і всебічний аналіз його причин, і лише по тому визначення можливостей використання однієї з чотирьох методик розв’язання структурних конфліктів:
- роз’яснення вимог до роботи;
- використання координаційних та інтеграційних механізмів;
- встановлення загальноорганізаційних комплексних цілей;
- використання системи винагород.
У випадку виникнення міжособових конфліктів потрібно мати уяву щодо причин їх виникнення: недостатнє спілкування та розуміння; різниця в планах, інтересах, оцінках, протистояння в групових конфліктах; відсутність співчуття потребам та бажанням інших людей.
Існує багато методів вирішення конфліктів. В деяких літературних джерелах наводять 5 методів вирішення конфліктів:
- ухилення;
- згладжування (потреба в солідарності);
- примушення (намагання заставити прийняти свою точку зору любою ціною);
- компроміс (прийняття точки зору іншої сторони, але лише до деякого ступеню);
- вирішення проблеми (віднайти курс дій, що сприйнятливі для всіх сторін).
Алгоритм вирішення конфлікту через вирішення проблеми складається з п’яти етапів і виглядає таким чином:
1) визначити проблему в категоріях цілей, а не рішень;
2) після того, як проблема визначена, визначити рішення, що сприйнятливі для конфліктуючих сторін;
3) зосередити увагу на проблемі, а не на особистих якостях іншої сторони;
4) створити атмосферу довіри, збільшуючи взаємний вплив та обмін інформації;
5) під час спілкування створювати позитивне відношення один до одного, виявляючи симпатію та вислуховуючи думку іншої сторони, а також зводячи до мінімуму прояви погроз та гніву.
В складних конфліктних ситуаціях пропонують використовувати саме цей метод вирішення конфліктів.
На думку Джині Грехем Скотт існує ідеальний метод вирішення конфліктів - раціонально-інтуїтивний. В цьому випадку для вирішення проблеми залучаються розум та інтуїція, але головне, що може загальмувати позитивні зрушення - це емоції, що виникли. Тобто розум та інтуїція, а не нові емоції повинні протиставлятися негативним емоціям конфліктуючих сторін. Це необхідно тому, що кожний конфлікт породжує негативні емоції сторін, що беруть в ньому участь. Якщо відчуття та почуття будуть “підігріватися” емоційним напруженням, це призведе до того, що конфлікт буде виходити на підвищений емоційний рівень.
Контроль емоційної сфери починається з подолання двох основних видів емоцій, які відносяться до основних джерел конфліктів - недовіра та роздратування.
Після придушення емоцій можна уявити, що проблема виглядає такою, яку можна вирішити, а вже потім, базуючись на методі вирішення конфлікту через модель оволодіння конкретною ситуацією, вирішувати проблему. Ця модель передбачає необхідність відповідей на питання:
- Які емоції є причинами конфлікту, чи є вони перепоною для його вирішення?
- Які скриті причини конфлікту?
- Чи викликаний конфлікт непорозумінням? Чиїм?
- Чи викликаний конфлікт тією обставиною, що хтось бере на себе відповідальність за будь-яку дію?
- Який із стилів поведінки був би найкращим в конфліктній ситуації?
- Чи є особисті фактори, що повинні бути враховані при вирішенні конфліктів?
- Які альтернативи та рішення можливі?
Кожна відповідь на питання передбачає використання певної стратегії, що повинна допомогти вийти із конфліктної ситуації.
Разом з тим у колективах спостерігається така закономірність. “Конфліктні” люди прагнуть досяіти тільки власних цілей, нехтуючи інтересами інших; “успішні” не орієнтуються на поступки чи компроміс, а виявляють бажання знайти такий вихід із ситуації, який дозволив би поєднати їх інтереси із інтересами іншої сторони. Такий шлях і вважається найбільш оптимальним.
Кожна конфліктна ситуація із-за індивідуальних особливостей її учасників специфічна, тому готових рецептів для її вирішення немає. Життєвий досвід, інтуїція, здатність аналізувати ситуацію і поставити себе на місце іншого - необхідні умови, що дозволяють приймати вірні рішення.