Корпоративне управління

5.1.1. Визначення стратегічного планування та стратегії

Еволюція управлінської думки протягом ХІХ-ХХ ст. сформувала основні характеристики, які притаманні сучасній концепції стратегічного планування. Г. Осовська, О. Фіщук, І. Жалінська, визначили такі характерні риси концепції сучасного стратегічного менеджменту:

  • поєднання системного, ситуаційного та цільового підходів у плануванні;
  • створення системи стратегічного планування, орієнтованої на зміни зовнішнього середовища;
  • формування та використання інформаційної бази, орієнтованої на стратегічні цілі;
  • прогнозування наслідків рішень через розподіл ресурсів та формування стратегічної поведінки;
  • застосування визначених інструментів та методів планування.

Багатогранність процесу стратегічного планування ускладнює визначення єдиного підходу до стратегічного планування серед науковців.

Так, на думку О.Є. Кузьміна та О.Г. Мельника, стратегічне планування - різновид управлінської діяльності, який полягає в реалізації комплексу заходів, пов’язаних із визначенням стратегії діяльності організації, тобто комплексного плану перспективного розвитку організації [26, с. 67].

Також існує думка, що стратегічне планування є способом формального прогнозування майбутніх проблем і можливостей організації. Допомагає створити єдність загальної мети та цілей різних елементів в середині організації, обрати та уточнити найбільш кращі шляхи дій.

Узагальнюючи існуючі точки зору, можна зазначити, що предметами стратегічного планування виступають:

  • генеральні цілі, які орієнтовані на підвищення ефективності організації, через забезпечення взаємозв’язку цілей, ресурсів та результатів;
  • ресурси організації, якщо вони необхідні для досягнення цілей, але в поточний момент відсутні або є у недостатньому обсязі;
  • взаємодія із неконтрольованими чинниками зовнішнього середовища.

Існує різниця між довгостроковим плануванням та власне стратегічним плануванням. При довгостроковому плануванні прогноз здійснюється на основі тих тенденцій, які спостерігаються в момент складання плану та екстраполюються на майбутнє, тоді як при стратегічному плануванні виходять із того, що в загальній динамічній ситуації існуючі тенденції не можуть бути розповсюджені на достатньо тривалий прогноз на основі як вивчення тенденцій, так і передбачення подій, які можуть викликати зміни - поява нових можливостей або нових загроз. З їх врахуванням формується мета стратегічного розвитку. Але в цьому разі можна говорити про те, що в умовах значної нестабільності при розробці стратегічного плану виникає так часто необхідність поточного коригування, як швидко відбуваються зміни у зовнішньому середовищі корпорації.

Економічні, політичні, правові, соціальні, конкурентні зміни викликають потребу коригування стратегічних планів. Тобто стратегічне планування може бути ефективним в умовах відносної загальної стабільності на весь період стратегічного планування. Однією із головних вад стратегічного планування виступає те, що стратегічне планування має своїм недоліком забезпечення лише комплексності цілі, а не комплексності процесів та механізмів її досягнення.

Для забезпечення ефективного стратегічного планування необхідно мати інформацію щодо:

  • структури конкурентів та їх ринкових позицій;
  • розмірів та структури ринків збуту;
  • тенденції технічного розвитку і еволюції поглядів споживачів на товари;
  • правового, соціального та політичного оточуючого середовища;
  • власних слабких та сильних сторін, тобто чітко орієнтуватись у складових внутрішнього середовища.

Під впливом цих змінних у відповідності до місії організації обираються цілі на довгострокову перспективу та аналізуються ресурси, які для цього необхідні.

Результатом формування стратегічних планів є розробка стратегії розвитку корпорації. Категорія стратегія в силу багатогранності прояву не має єдиного підходу до визначення. Точки зору науковців та визначення стратегії наводяться нижче.

Таблиця 5.1.Основні підходи до визначення стратегії представників різних шкіл менеджменту

Визначення стратегії

Рікформулювання

Автор

1

2

3

Стратегія - це метод встановлення довгострокових цілей організації, програми її дій і пріоритетних напрямків розміщення ресурсів.

1965

А. Чандлер

Стратегія - це спосіб встановлення цілей для корпоративного, ділового та функціонального рівнів. Стратегія - це набір правил для прийняття рішень, якими організація керується у своїй діяльності.

1965

1985

І. Ансофф

Стратегія - це спосіб реакції на зовнішні можливості та загрози, внутрішні сильні та слабкі сторони.

1980

М. Портер

Стратегія - це вибір компанією шляхів розвитку ринків, методів конкуренції та ведення бізнесу. Стратегія - це спосіб реалізації стратегічного бачення. Стратегія - це план дій із завоювання компанією вигідного становища на ринку та досягнення стійкої конкурентної переваги Стратегія компанії - це комбінація методів конкуренції та організації бізнесу спрямована на задоволення клієнтів та досягнення організаційних цілей.

1981

1985

А. Томпсон-мол.

А. Стрікленд III

Стратегія - це послідовна, погоджена та інтегрована структура управлінських рішень.

1987

Г. Мінцберг, Б. Альстренд, Дж. Лемпел

Стратегія - це детальний всебічний комплексний план, призначений для того, щоб забезпечити існування місії організації та досягнення її цілей.

1988

М. Мескон, М. Альберт, Ф. Хедоурі

Стратегія, напрямок розвитку, у якому рухається компанія, виконуючи поставлені завдання.

1993

П. Дойль

Стратегія - виступає не лише в якості інструменту обгрунтування, розробки та реалізації довгострокових цілей і задач виробничого, науково-технічного, економічного, організаційного та соціального характеру, не лише як фактор, що регулює діяльність організації до тих пір, доки намічені цілі та задачі не будуть досягнуті, а й одночасно як засіб зв ’язку підприємства із зовнішнім ринковим середовищем.

1997

М. Туленков

Стратегія - це інтегрований набір дій, розроблений для створення стійкої переваги над конкурентами.

Ф. Глюк,С. Кауфман, С. Валек

Стратегія - це напрямок розвитку підприємства.

2001

А. Мартинов

Стратегія - це необхідність складного вибору, постійного спрямування на відмінність.

2002

Т. Баязітов

Стратегія - це спосіб досягнення кінцевого результату, стратегія об’єднує всі частини організації в одне ціле та охоплює всі основні аспекти організації. Стратегія - це довгостроковий план організації. Стратегія - це завчасно спланована реакція організації на зміну зовнішнього середовища.

2002

А. Бандурін Б. Чуб

Стратегія - це спосіб реакції на зовнішні можливості та загрози, внутрішні сильні та слабкі сторони.

1980

М. Портер

Стратегія - це вибір компанією шляхів розвитку ринків, методів конкуренції та ведення бізнесу. Стратегія - це спосіб реалізації стратегічного бачення. Стратегія - це план дій із завоювання компанією вигідного становища на ринку та досягнення стійкої конкурентної переваги Стратегія компанії - це комбінація методів конкуренції та організації бізнесу спрямована на задоволення клієнтів та досягнення організаційних цілей.

1981

1985

А. Томпсон-

мол.

А. Стрікленд III

Стратегія - це послідовна, погоджена та інтегрована структура управлінських рішень.

1987

Г. Мінцберг, Б. Альстренд, Дж. Лемпел

Стратегія - це детальний всебічний комплексний план, призначений для того, щоб забезпечити існування місії організації та досягнення її цілей.

1988

М. Мескон, М. Альберт, Ф. Хедоурі

Стратегія, напрямок розвитку, у якому рухається компанія, виконуючи поставлені завдання.

1993

П. Дойль

Стратегія - виступає не лише в якості інструменту обгрунтування, розробки та реалізації довгострокових цілей і задач виробничого, науково-технічного, економічного, організаційного та соціального характеру, не лише як фактор, що регулює діяльність організації до тих пір, доки намічені цілі та задачі не будуть досягнуті, а й одночасно як засіб зв ’язку підприємства із зовнішнім ринковим середовищем.

1997

М. Туленков

Стратегія - це інтегрований набір дій, розроблений для створення стійкої переваги над конкурентами.

Ф. Глюк,

С. Кауфман, С. Валек

Стратегія - це напрямок розвитку підприємства.

2001

А. Мартинов

Стратегія - це необхідність складного вибору, постійного спрямування на відмінність.

2002

Т. Баязітов

Стратегія - це спосіб досягнення кінцевого результату, стратегія об’єднує всі частини організації в одне ціле та охоплює всі основні аспекти організації. Стратегія - це довгостроковий план організації. Стратегія - це завчасно спланована реакція організації на зміну зовнішнього середовища.

2002

__

А. Бандурін Б. Чуб

Стратегія - це інструмент досягнення цілей.

2002

В.Д. Немцов Л.Є. Довгань

Стратегія - це комплекс програм, реалізуючи який компанія розраховує на значне поліпшення своїх позицій на ринках.

2003

З.Є. Шершньова

Стратегія - це логічно зв’язана та інтегрована схема прийняття рішень.

Стратегія - це засіб обґрунтування необхідності існування корпорації та визначення економічних та неекономічних вигод, які організація може забезпечити своїм акціонерам.

2004

С.П. Кукура

Узагальнюючи наведені точки зору, можна стверджувати, що стратегія - це всебічний комплексний план, призначений для забезпечення здійснення місії організації та досягнення її цілей.