Корпоративне управління

4.2. Корпоративні норми в системі корпоративного управління

Особливе місце в системі корпоративного управління займають корпоративні норми. Корпоративні норми формують систему взаємовідносин як в середині корпорації, так і її взаємини із зовнішнім середовищем. Саме від них значною мірою залежить якість корпоративного управління та його ефективність. Корпоративні норми мають загальні ознаки та якісні характеристики.

Загальними ознаками корпоративних норм [40, с. 25] виступають:

  • Регулювання типових ситуацій, відносин, які мають місце у діяльності корпорації, що дозволяє створити за їх допомогою певні моделі корпоративних відносин;
  • Багаторазова повторюваність;
Загальний характер - розповсюдження сфери дії на багатьох осіб. Сфера діяльності корпоративних норм не обмежується корпорацією,оскільки ці ж норми мають застосовуватись у взаємовідносинах корпорації із зовнішнім середовищем, тому суб’єктом дії корпоративних норм виступають учасники корпорацій, наймані працівники, менеджмент, акціонери, держава, партнери по бізнесу. Корпоративні норми повинні балансувати інтереси всіх учасників корпоративних відносин.

Принципами побудови корпоративних норм виступають: справедливість, свобода, гуманізм, рівноправність, законність, науковість.

Можуть змінюватись якісні характеристики норм. Корпоративні норми закріплюються корпоративним нормативним актом. Корпоративний нормативний акт -це документ, який видається органами управління корпорації, компетентними у прийнятті тих чи інших питань виробничого та соціального життя колективу, який містить корпоративні норми. Корпоративний нормативний акт характеризується такими ознаками:

  • має правотворчий характер - встановлює, змінює або припиняє дію корпоративних норм;
  • видається органом управління в межах власної компетенції;
  • має документальну форму;
  • не суперечить законодавству та корпоративним актам, які мають більшу юридичну силу.

Відповідно до суб´єктів корпоративних норм вони можуть поділятись на акти колективів корпорації, акціонерів, найманих працівників (акти загальних зборів, акти конференцій трудового колективу); акти виконавчих органів корпорації (акти ради директорів, правління, ради підприємств); акти керівників корпорації (накази, розпорядження, рішення). За функціональними ознаками корпоративні акти можуть бути поділені на акти, що регулюють сферу управління, виробничу діяльність, фінансовудіяльність, управління персоналом, маркетингову діяльність, соціальне забезпечення, майнові відносини тощо.

Корпоративні норми формують корпоративний клімат. Корпоративний клімат - це особливості сприйняття співробітниками пріоритетних задач корпорації [40, с. 27]. Розрізняють два класи задач корпорації. Перший клас задач пов’язаний із сприйняттям співробітниками ступеня заохочення корпорацією їх матеріальних потреб. Другий клас задач включає стратегічні цілі корпорації. І якщо у першому випадку співробітники намагаються з’ясувати, якою мірою їх добробут виступає пріоритетною метою керівництва корпорації, то у другому можна говорити про пріоритети існування корпорації в цілому. Обидва класи пріоритетних задач тісно пов’язані між собою. Оскільки добробут співробітників буде напряму залежати від досягнення стратегічних цілей корпорацією, натомість досягнення цілей діяльності корпорації залежить від мотивованості персоналу, який забезпечує досягнення цих цілей.

Досвід, на підставі якого формується уявлення співробітників щодо відповідності корпоративного клімату їх баченню, охоплює:

  • спосіб структурування діяльності окремих виконавців та відповідність визначених робіт цілям та принципам цієї діяльності;
  • характер формальних та неформальних міжособистісних відносин;
  • процедури, відповідно до яких розподіляються винагороди, включаючи матеріальне заохочення.

Всі три складових досвіду співробітників щодо відповідності корпоративного клімату в різних корпораціях можуть мати різну змістовну наповнюваність. Тобто можуть існувати різні методи заохочення співробітників, різна структура міжособистісних взаємовідносин тощо. Залежно від цієї наповнюваності формується корпоративний клімат.

Корпоративні норми підтримуються системою документації. Система документації - сукупність документів, взаємозв’язаних за ознаками виникнення, призначення, сфери діяльності, єдиних вимог до оформлення. Таким чином документація може бути: розпорядницькою, організаційно-правовою, плановою, довідково-аналітичною, звітною, договірною, кадровою, фінансовою, документація з матеріально-технічного забезпечення, документація, що відображає основну діяльність корпорації тощо. Забезпечення руху документації здійснює документообіг. Документообіг - сукупність взаємопов’язаних процедур, що забезпечують рух документів в корпорації з моменту їх створення до завершення їх виконання або відправки [40, с. 32].