Освітньо-професійні стандарти у контексті реформування системи підготовки кадрів

Додаток 6 Професійний стандарт нового типу на групу професій "Бухгалтери" (проект)

1. Загальний опис групи

1.1. Загальна інформація

Бухгалтери підприємств належать до розділу 1 КП "Законодавці, вищі державні службовці, керівники, менеджери (управителі)" групи 1231 КП "Керівники фінансових, бухгалтерських, економічних, юридичних та адміністративних підрозділів" ("Головний бухгалтер", "Головний ревізор", "Головний касир", "Завідувач каси" – всього 9 професійних назв робіт); розділу 2 КП "Професіонали", групи 2411.2 КП "Аудитори та кваліфіковані бухгалтери" ("Аудитор", "Бухгалтер-експерт", "Бухгалтер" (з дипломом спеціаліста), "Консультант з податків і зборів" – всього 5 професійних назв робіт); розділу 3 КП "Фахівці", групи 3433 КП "Бухгалтери та касири-експерти" ("Бухгалтер", "Касир-експерт"). На 6 із 16 професій бухгалтерського спрямування виписано кваліфікаційні характеристики у 1, 5, 66, 76 та 84 галузевих випусках ДКХП. Бухгалтерська та аудиторська діяльність належить за КВЕД до Секції К, розділу 74, групи 74.1, класу 74.12 та підкласу 74.12.0 "Діяльність у сфері бухгалтерського обліку та аудиту".

1.2. Чисельність бухгалтерів

Оціночно у країні зайнято бухгалтерсько-аудиторською діяльністю близько 380 тис. керівників, професіоналів, фахівців та конторських службовців. У середньому на 1 бухгалтера припадає 50 працівників. Серед розвинених країн світу це співвідношення в основному коливається в межах 105-130 осіб.

1.3. Умови зайнятості

Умови праці бухгалтерів є прийнятними у більшості випадків. Їх діяльність не підпадає під дію будь-яких негативних та шкідливих для здоров'я чинників. У той самий час рівень оплати праці бухгалтерів (окрім головних бухгалтерів та аудиторів), як правило, нижчий за середній на підприємстві. Оціночно, середньомісячна заробітна плата працівників, зайнятих бухгалтерською діяльністю, у І півріччі 2008 року складала близько 1620 грн. у країні, хоча співвідношення максимального до мінімального її розміру коливається в межах 15-18разів, що обумовлено, перш за все, суттєвою міжгалузевою, міжпрофесійною та міжрегіональною диференціацією оплати праці у країні, низьким рівнем ставок у бюджетній сфері тощо.

1.4. Підготовка бухгалтерів, попит та пропозиція на ринку праці

На вітчизняному ринку праці має місце надвисока надлишковість працівників, зайнятих бухгалтерською та аудиторською діяльністю. Так, станом на 31.12.2005р. на обліку у центрах зайнятості перебувало 30,4тис. безробітних бухгалтерів, тоді як вакансій для них було лише 1,9тис. одиниць, тобто навантаження на вакансію складало 16,4раза. Безпосередньо за професіями рівень розбалансованості становив для "Головних бухгалтерів" – 9,7раза, "Аудиторів" – 2,1раза, "Бухгалтерів (з дипломом спеціаліста)" – 12,4раза, "Бухгалтерів", які віднесені до розділу 3 КП "Фахівці", – 21,2раза.

Левова частка досягнення такого рівня "перевиробництва" бухгалтерських кадрів припадає на діяльність ВНЗів. Так, наприклад, із 28,6тис. випускників, випущених 127 ВНЗами за спеціальностями "Облік і аудит" (спеціалісти, магістри) та "Бухгалтерський облік" (молодші спеціалісти), одержало направлення на роботу 4,1тис. осіб або 14,3%. Із загальної чисельності випускників навчалися за держзамовленням 6,1тис. або 21,3% майбутніх бухгалтерів. Всього у 2003 році у ВНЗах країни навчалося 76,5тис. осіб, з них 60,3тис. або 78,8%, жінок.

Слід зазначити, що на 2003-2004 навчальний рік було значно скорочено обсяг прийняття на ці спеціальності, а саме: прийнято 15,0тис. студентів або 55,6% від проліцензованого плану приймання. У той самий час рівень державного замовлення на підготовку бухгалтерів скоротився майже вдвічі і складав лише 12,6%. Поряд з цим, тенденція надлишковості на ринку праці бухгалтерів, особливо за первинними посадами (без вимог до стажу) збереглася.

1.5. Перспективи формування попиту

До 2015 року спостерігатиметься тенденція низького попиту на працівників бухгалтерської сфери, особливо їх керівної ланки, тому що більшість вакансій заповнюються досвідченими фахівцями, а вибирати є з кого. Молоді фахівці без стажу роботи повинні будуть або перекваліфіковуватися, або орієнтуватися на працевлаштування до малих підприємств, сфери підприємництва і торгівлі, де умови та гарантії зайнятості нижчі від середнього рівня. Для найбільш обдарованих випускників ВНЗів у разі "змагання" за вакансії із досвідченими бухгалтерами слід буде переконувати роботодавців як новими знаннями, технологіями аудиту та бухгалтерського обліку, так і своєю відповідальністю, порядністю та креативністю. Серед фінансово-бухгалтерських та економіко-математичних технологій, якими слід володіти потенційним "обіймувачам" високооплачуваних та престижних бухгалтерських робочих місць на спільних чи іноземних підприємствах в Україні або за її межами, виділимо:

- бухгалтерське програмне забезпечення – Intuit Quick Books; Sage Fixed Asset Solution FAS; Sage MIP Fund Accounting;

- базу даних користувачів і пошукове програмне забезпечення – Microsoft Access; базу даних Oracle; структуровану мову питань SQL;

- програмне забезпечення електронної пошти – Microsoft Autlook;

- програмне забезпечення планування ресурсів підприємства (ERP) – програмне забезпечення планування ресурсів підприємства (ERP); Microsoft Great Plains; програмне забезпечення SAP, Solomon;

- програмне забезпечення фінансового аналізу – FRx; Hyperin Pillar; Oracle для фінансів;

- програмне забезпечення обліку "Людських ресурсів" – автоматичний пошук даних РС платіжних відомостей для Windows PCPW;

- програмний супровід – Microsoft Office;

- програмне забезпечення для здійснення презентацій – Microsoft Power Point;

- програмне забезпечення для побудови великоформатних таблиць – Corel QuattroPro; IBM Lotus 1-2-3; Microsoft Excel;

- програмне забезпечення для оброблення текстів – Microsoft Word.

2. Типові посадові інструкції посад бухгалтерів

Головна функція цих працівників – аналіз, систематизація, контроль та збереження фінансової інформації підприємства.

Загальні положення

Бухгалтер здійснює керівництво підлеглим йому персоналом підприємства і підпорядковується вищому керівництву.

Бухгалтер призначається на посаду та звільняється з посади наказом керівника підприємства.

Особа, призначена на посаду бухгалтера, повинна мати повну вищу освіту відповідного напряму підготовки (спеціаліст, магістр) та стаж роботи не менш 2 років.

Бухгалтер у своїй практичній діяльності керується Конституцією України, указами Президента України, постановами та розпорядженнями Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, Податкової адміністрації України, іншими нормативно-правовими актами, міжнародними нормами та стандартами, що стосуються фінансової та бухгалтерської діяльності, наказами керівника, статутом підприємства, організації чи установи та посадовою інструкцією.

Бухгалтер повинен володіти державною мовою, знати основні принципи управління персоналом, бухгалтерський облік та аудит, роботу на персональному комп’ютері та відповідне програмне забезпечення.

Завдання та обов'язки

Надає бухгалтерські послуги, які пов'язані з різними аспектами підприємницької діяльності.

Проводить аналіз фінансової діяльності підприємства незалежно від форм власності.

Здійснює ревізії бухгалтерських документів і звітності, оцінку їх достовірності, а також внутрішній та зовнішній контроль фінансових операцій, їх відповідності законодавчим і нормативним актам, дотримання встановленого порядку оподаткування.

Бере участь у розгляді позовів про неплатоспроможність (банкрутство) в арбітражних судах.

Стежить за змінами та доповненнями у нормативних правових документах, вживає заходів щодо погодження інтересів держави та клієнтів.

Виконує роботи, пов'язані із бухгалтерським обліком майна, зобов'язань і господарських операцій (облік основних засобів, товарно-матеріальних цінностей, витрат на виробництво, реалізації продукції, результатів господарсько-фінансової діяльності; розрахунки з постачальниками та замовниками, за надані послуги тощо).

Бере участь у розробці та здійсненні заходів, спрямованих на дотримання фінансової дисципліни та раціональне використання ресурсів.

Здійснює приймання та контроль первинної документації з відповідних дільниць бухгалтерського обліку та готує їх до рахункової обробки.

Складає звітні калькуляції собівартості продукції (робіт, послуг), виявляє джерела утворення непродуктивних витрат, готує пропозиції щодо запобігання їм.

Проводить нарахування, перелік податків і зборів до регіонального та місцевого бюджетів, внесків страховок до державних позабюджетних соціальних фондів, платежів до банківських установ, коштів на фінансування капітальних вкладень, заробітної плати, а також відрахування на матеріальне стимулювання працівників підприємства.

Бере участь у проведенні економічного аналізу господарсько-фінансової діяльності підприємства за даними бухгалтерського обліку та звітності з метою виявлення внутрішньогосподарських резервів, здійснює режим економії та заходів щодо вдосконалення документообігу.

Бере участь у розробці та впровадженні прогресивних форм і методів бухгалтерського обліку на основі вживання сучасних обчислювальних та інформаційних технологій.

Бере участь у проведенні інвентаризацій коштів, товарно-матеріальних цінностей, розрахунків і платіжних зобов'язань.

Забезпечує керівників, кредиторів, інвесторів та інших користувачів бухгалтерської звітності достовірною бухгалтерською інформацією у відповідних напрямах (на дільницях) обліку.

Готує дані щодо відповідних секторів бухгалтерського обліку для складання звітності, стежить за збереженням бухгалтерських документів, оформлює їх у відповідності до встановленого порядку для передавання до архіву.

Виконує роботи із формування, ведення і зберігання бази даних бухгалтерської інформації, вносить зміни до довідкової та нормативної інформації, що використовується під час обробки даних.

Бере участь у формулюванні економічної постановки завдань або окремих їх етапів, що вирішуються за допомогою обчислювальної техніки, визначає можливості використання готових проектів, алгоритмів, пакетів прикладних програм, що дозволяють створювати економічно обґрунтовані системи обробки економічної інформації.

Виконує окремі службові доручення свого безпосереднього керівника.

Знання

Бухгалтер повинен знати:

Законодавчі акти, ухвали, розпорядження, накази, інші керівні, методичні та нормативні матеріали щодо організації бухгалтерського обліку майна, зобов'язань і господарських операцій та складання звітності.

Ринкові методи господарювання, закономірності та особливості розвитку економіки.

Форми та методи бухгалтерського обліку на підприємстві.

Трудове, фінансове, податкове і господарське законодавство.

Порядок ведення бухгалтерського обліку і складання звітності.

Методи аналізу господарсько-фінансової діяльності підприємства.

План і кореспонденцію рахунків.

Правила проведення перевірок і документальних ревізій.

Грошовий обіг, кредит, порядок ціноутворення.

Умови оподаткування юридичних і фізичних осіб.

Правила організації та ведення підприємницької діяльності.

Етику ділового спілкування.

Економіку, організацію виробництва, праці та управління.

Порядок оформлення фінансових операцій та організацію документообігу.

Діючі форми обліку та звітності.

Правила та норми охорони праці.

Правила експлуатації обчислювальної техніки.

Правила внутрішнього трудового розпорядку.

Бухгалтери у своїй роботі керуються:

Положенням про бухгалтерію підприємства.

Посадовою інструкцією.

Бухгалтери підконтрольні керівнику відповідного структурного підрозділу головної бухгалтерії.

На час відсутності бухгалтера (відпустка, хвороба тощо) його обов'язки виконує особа, призначена в установленому порядку. Ця особа має відповідні права і несе відповідальність за належне їх виконання.

Права

Ознайомлюватися із проектами рішень керівництва підприємства, що стосуються діяльності бухгалтера.

Вносити на розгляд керівництва пропозиції щодо вдосконалення роботи у відповідності до посадових інструкцій.

Повідомляти у межах своєї компетенції свого безпосереднього керівника про всі виявлені у процесі своєї діяльності недоліки та вносити пропозиції щодо їх усунення.

Аналізувати особисто або за дорученням керівництва підприємства отриману від керівників підрозділів і фахівців інформацію та документи, необхідні для виконання своїх посадових обов'язків.

Залучати фахівців всіх (окремих) структурних підрозділів до розв’язання завдань, покладених на нього (якщо це передбачено положеннями про структурні підрозділи чи з дозволу керівництва).

Вимагати від керівництва підприємства створення сприятливих умов для виконання своїх посадових обов'язків.

Відповідальність

За неналежне виконання або невиконання своїх посадових обов'язків, передбачених посадовою інструкцією, – у межах, визначених чинним трудовим законодавством України.

За правопорушення, вчинені у процесі своєї діяльності, – у межах, визначених чинним адміністративним, кримінальним і цивільним законодавством України.

За заподіяння матеріального збитку – межах, визначених чинним трудовим і цивільним законодавством України.