Освітньо-професійні стандарти у контексті реформування системи підготовки кадрів
6. Характеристика підходів до розробки професійних стандартів нового типу
Запропоновані описи окремих професійних стандартів нового типу зорієнтовано, перш за все, на виконання таких завдань:
- ознайомлення користувачів (працівників кадрових служб, органів державного управління, навчальних закладів тощо) з інформацією про найбільш вживані професії у вітчизняній професійно-класифікаційній сфері;
- використання на практиці кадровими службами, роботодавцями запропонованих типових посадових інструкцій, шкали вимог до рівня компетенції та умов зайнятості за професіями тощо;
- наближення вітчизняної освітньої та професійно-кваліфікаційної сфери до передових міжнародних професійних та освітніх стандартів [101].
Опис професійного стандарту нового типу складається із 3 частин:
- загальна інформація;
- типова посадова інструкція;
- вимоги до рівня компетенції та умов занятості.
У першій частині опису надається інформація щодо чисельності зайнятих, попиту та пропозиції на ринку праці, орієнтовного рівня заробітної плати, щодо пільгових умов та режимів праці за професією; інформація про використання відповідної робочої сили у професійному розрізі за кордоном; віднесення професій до груп та розділів Національного класифікатора України "Класифікатор професій" ДК 003:2005 (далі – КП), Національного класифікатора України "Класифікація видів економічної діяльності" ДК009:2005 (далі – КВЕД), Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників (далі – ДКХП) та його галузевих випусків. Окреслюються перспективи формування в Україні попиту за групами професій.
У другій частині опису в укрупненому вигляді виписуються у рекомендаційній формі типові посадові інструкції з виділенням завдань та обов’язків, необхідних знань, прав, відповідальності працівників відповідних груп професій тощо.
В останній частині опису запропоновано матеріал, який є вимогами до компетенції працівників, спрямований на внутрішньофірмове застосування під час атестації, добору, розстановки кадрів, їх кар’єрне зростання, визначення потреби у підвищенні кваліфікації, додаткову підготовку (перепідготовку) та використання для побудови на первинному (без вимог до стажу) рівні освітньо-кваліфікаційних стандартів (дескрипторів та інших елементів Національної рамки кваліфікацій).
Змістовну частину, класифікацію вимог до знань, навичок, здібностей, виробничої діяльності, умов праці, вимог до працівника, професійних інтересів та очікувань від роботи взято із Інформаційної мережі занять (Occupational Information Network, O'Net), яка застосовується Управлінням зайнятості та освіти США [45,46].
Значення кожного показника кваліфікаційних вимог (максимум – 100,0%) визначено автором у період з вересня 2006 по березень 2008рр. шляхом урахування оцінок 100 експертів, у т.ч.:
20 – оцінки, зроблені за подібними критеріями в аналогічних (наближених) описах Великої Британії, США, Канади, Австралії, Ірландії, Німеччини тощо;
80 – оцінки, проведені шляхом соціологічного опитування та інтерв'ювання, Internet-опитування профільних експертів, з яких 20 – представники наукових установ, 20 – представники органів управління різних рівнів, 20 – представники навчальних закладів, 20 – представники роботодавців України.
За своєю структурою вимоги до рівня компетенції та умов зайнятості поділяються на 10 груп:
1) необхідні знання;
2) необхідні навички;
3) необхідні здібності;
4) виробнича діяльність;
5) умови праці;
6) необхідна кваліфікація;
7) освітній рівень;
8) професійні інтереси;
9) очікування від роботи;
10) вимоги до працівника.
Для більш компактного та раціонального викладення матеріалу за 5,8,9 та 10 групами вимог дається тільки ознака чи критерій, без їх детального опису, який має такий типовий вигляд.
Професійні інтереси:
Професійна зацікавленість: Рівень, % |
Зацікавленість |
Підприємливість – найчастіше використовується у професії для початку та виконання проектів. Ці професії можуть бути пов'язаними з управлінням людьми та прийняттям багатьох рішень. Іноді вони мають справу з ризиками та часто-густо – з бізнесом. |
|
Традиційність – традиційність занять, що часто містять відпрацьований набір процедур та правил. До їх функцій можуть включатися роботи з даними та детальною інформацією, які переважають у діяльності з ідеями. |
|
Соціальність – соціальність занять включає до себе роботу та зв’язок із людьми, які займаються навчанням. Ці професії часто необхідні для здійснення допомоги та забезпечення обслуговування інших. |
|
Дослідництво – дослідні функції включають роботу над ідеями та потребують глибокого міркування. Заняття такого характеру можуть включати пошук фактів, обчислення та обміркування проблем. |
|
Художність – художність дій, як правило, включає до себе виконання робіт, пов’язаних із зовнішніми формами, проектами та моделями. Вони часто потребують самовираження, до того ж робота може виконуватися без чіткого дотримання набору правил. |
|
Реалістичність – реалістична складова професійної діяльності, яка включає дії, що охоплюють практичні завдання та рішення. Особи з такими професіями часто мають справу з рослинами, тваринами тощо. Багато професій потребують виконання робіт ззовні (не у приміщенні) та не містять значної паперової роботи у порівнянні з іншими. |
Очікування від роботи:
Ступінь, % |
Очікування від роботи |
Досягнення – професії, що відповідають цій роботі, орієнтовано на отримання результату та дозволяють працівникам використовувати їх сильні здібності, що дає їм відчуття виконаної справи. Основні потреби – здатність до реалізації та досягнення. |
|
Умови праці – професії, що відповідають цій роботі, передбачають безпеку та прийнятні умови роботи. Основні потреби – діяльність, компетентність, незалежність, безпека, різноманітність та умови праці. |
|
Визнання – професії, що відповідають цій роботі, передбачають просування, схильність до лідерства та часто є престижними. Основні потреби – просування, влада, визнання та соціальний статус. |
|
Незалежність – професії, що відповідають цій роботі, дозволяють працівникам працювати на себе або особисто приймати рішення. Основні потреби – креативність, відповідальність і незалежність. |
|
Підтримка – професії, що відповідають цій роботі, передбачають відповідний підтримуючий менеджмент, що є на боці працівників. Основні потреби – політика компанії, спостереження за людськими відносинами та технічне спостереження. |
|
Взаємовідносини – професії, що відповідають цій роботі, дозволяють працівникам надавати послуги та працювати із колегами у дружньому, неконкурентному середовищі. Основні потреби – співробітництво, моральна значущість та соціальне обслуговування. |
Вимоги до працівника:
Ступінь, % |
Вимоги до роботи |
Авторитет – працівники цієї професії керують іншими людьми та інструктують їх. |
|
Умови праці – працівники цієї професії мають добрі умови праці. |
|
Активність – працівники цієї професії зайняті весь час (повна зайнятість). |
|
Використання здібностей – працівники цієї професії використовують свої індивідуальні здібності. |
|
Політика та діяльність компанії – працівники цієї професії справедливо оцінюються компанією. |
|
Досягнення – працівники цієї професії дістають відчуття досягнення. |
|
Просування – працівники цієї професії мають можливості для кар’єрного зростання. |
|
Автономність – працівники цієї професії планують свою роботу із незначним наглядом. |
|
Компенсація – працівники цієї професії мають більшу заробітну платню ніж інші. |
|
Гарантії зайнятості – працівники цієї професії мають великі шанси зберегти свою зайнятість у подальшому. |
|
Відповідальність – працівники цієї професії самостійно приймають рішення. |
|
Різноманітність – працівники цієї професії зайняті у різноманітних видах діяльності. |
|
Співпраця – працівники цієї професії повинні легко співпрацювати з іншими. |
|
Творче мислення – працівники цієї професії подають власні ідеї. |
|
Моральні цінності – працівники цієї професії ніколи не наполягають на виконанні того, що суперечить їх моральним цінностям. |
|
Нагляд, людські відносини – працівники цієї професії мають керівників, які контролюють їх роботу. |
|
Визнання – працівники цієї професії дістають схвалення роботи, яку вони виконують. |
|
Соціальний статус – працівники цієї професії шановані іншими в їх компанії та середовищі. |
|
Технічний нагляд – працівники цієї професії мають майстрів, які навчають робітників добре працювати. |
|
Незалежність – працівники цієї професії самостійно виконують свою роботу. |
|
Соціальна послуга – працівники цієї професії працюють для задоволення потреб інших людей. |
Умови праці:
Випадків, % |
Умови праці |
У приміщенні із контрольованим середовищем Наскільки часто робота виконується у приміщенні із контрольованим станом навколишнього середовища? |
|
Координування та управління Наскільки важливо координувати чи керувати службовою діяльністю? |
|
Відповідальність за результати Наскільки керівник є відповідальним за результати своєї роботи чи роботи інших? |
|
Відповідальність за здоров’я та безпеку інших Якою є відповідальність за здоров’я та безпеку інших? |
|
Наслідки помилок Наскільки серйозними можуть бути наслідки, якщо керівник допустив помилку, яку не можна буде виправити? |
|
Робота із зовнішніми клієнтами Наскільки важливою в роботі є співпраця із зовнішніми клієнтами чи громадськістю? |
|
Контакт Скільки контактів з працівниками (віч-на-віч, за телефоном тощо) потребує робота для її виконання? |
|
Важливість точності та акуратності Наскільки важливо дуже точно та акуратно виконувати роботу? |
|
Час роботи у сидячому положенні Скільки часу в сидячому положенні потребує робота? |
|
Значення повторення завдань Наскільки важливо, виконуючи роботу, постійно та безперервно повторювати одну й ту саму фізичну (наприклад, натискання клавішей) чи розумову діяльність (наприклад, перевірка записів)? |
|
Частота конфліктних ситуацій Наскільки часто керівник зазнає конфліктних ситуацій у роботі? |
|
Робота із неприємними та неврівноваженими людьми Наскільки часто часткою роботи керівника є спілкування із неприємними, сердитими чи невихованими особами? |
|
Час роботи стоячи Скільки часу у стоячому положенні потребує робота? |
|
Час на ходіння Скільки часу у роботі витрачається на ходіння та стрибання? |
|
Дуже яскраве освітлення Наскільки часто робота потребує праці при дуже яскравому освітленні чи неадекватних умовах опалення? |
|
Схильність до хвороб та інфекцій Наскільки часто у роботі виникає схильність до хвороб/інфекцій? |
|
Ступінь автоматизації Наскільки роботу автоматизовано? |
Запропоновані користувачам професійних стандартів нового типу є початком розробки вітчизняної професійно-кваліфікаційної сфери у більш повній відповідності до вимог до міжнародних і зарубіжних професійних стандартів.
Для розробки окремих професійних стандартів нового типу автором було використано підходи та деякі матеріали із галузевих випусків ДКХП, у розробці яких він брав безпосередню участь [118-123].
Крім цього автором було використано положення, норми, підходи КП (співрозробником якого він є), КВЕДу, міжнародної стандартної класифікації занять ISCO-88, у т.ч. підходи до проекту її нової версії ISCO-2008; офіційні матеріали та статистика щодо підготовки фахівців, чисельності безробітних та кількості вакансій у професійному розрізі [116, 117], дані першого Всеукраїнського перепису населення; інформацію про Державне замовлення на 2006-2007 навчальний рік тощо.
У Додатках 5-8 наводяться проекти професійних стандартів нового типу на такі групи професій:
- керівники підприємств, організацій, установ;
- бухгалтери;
- фахівці з управління персоналом;
- торговельні представники.