Освітньо-професійні стандарти у контексті реформування системи підготовки кадрів

4.2. Модель Національної рамки та дескрипторів кваліфікацій для підготовки фахівців

Для гармонізації європейських та вітчизняних освітніх та освітньо-професійних стандартів вважається, що Національна рамка та дескриптори кваліфікацій повинні мати вигляд Державного освітнього стандарту за такою структурою (Таблиця 7):

- рівень освіти за Європейською рамкою кваліфікацій;

- інтегрована галузь освіти за ISCED-97;

- освітнє спрямування підготовки (назва напряму чи фаху), довільно виписане через укрупнену назву секції, розділу чи підрозділу Національного класифікатора України ДК 009:2005 "Класифікація видів економічної діяльності" (далі – КВЕД) [98];

- академічна чи професійна кваліфікація (останню виписано відповідно до КП) ;

- перехідна частина до дескрипторів кваліфікацій.

Академічні чи професійні кваліфікації групуються у відповідності до національної системи кваліфікації, модель якої запропоновано у підрозділі 3.2, а саме:

  • бакалавр із скороченим циклом підготовки;
  • бакалавр "професійний";
  • бакалавр "академічний";

Рівень Європейської рамки кваліфікацій

Інтегрована галузь освіти за ISCED-97 та її кодом

Освітнє спрямування підготовки, довільно виписане за КВЕД та його кодом

Кваліфікація

Перехід до дескриптора кваліфікації

Академічна

Професійна, виписана відповідно до КП з його кодом (можливі декілька подібних кваліфікацій)

Бакалавр "професійний" із скороченим циклом підготовки

5

1 освіта

80.1 Дошкільна та початкова освіта

-

3220 Вчитель з дошкільного виховання

5180.1/322

Бакалавр "професійний"

6

1 освіта

80.1 Дошкільна та початкова освіта

-

3340 Викладач початкових спеціалізованих мистецьких закладів

6180.1/334

2332 Вихователь дитячого садка (ясел-садка)

6180.1/233

Бакалавр "академічний"

6

1 освіта

80.1 Освіта

А Бакалавр (освіта)

-

6180/А

Магістр "інтегрований"

7

1 освіта

80.1 Дошкільна та початкова освіта

-

2331 Вчитель початкового навчально-виховного закладу

7180.1/2331

Магістр "академічний"

7

1 освіта

80 Освіта

А Магістр (освіта)

-

7180/А

Таблиця 7 Модель Національної рамки та дескрипторів кваліфікацій для підготовки фахівців (із прикладами)

  • магістр "професійний" або магістр "інтегрований";
  • магістр "академічний".

Слід також зазначити, що у Національній рамці кваліфікацій виділяються регульовані (за якими здійснюється держзамовлення на підготовку кадрів в обсязі, не нижчому за 75,0% від загалу підготовки кадрів за відповідною галуззю освіти) професії (такі види економічної діяльності, як освіта, охорона здоров’я, державна служба, соціальне забезпечення, національна безпека, екстремальна діяльність, наукова діяльність, ветеринарна справа, атомна енергетика, правоохоронна діяльність, збройні сили тощо) та частково регульовані (за якими здійснюється замовлення на підготовку кадрів в обсязі, не вищому 51,0-74,0% від загалу підготовки кадрів за відповідним освітнім спрямуванням) професії (такі види економічної діяльності, як наприклад, авіаційний, залізничний транспорт, фармація, агрономія, промисловість тощо).

Для кожної, як академічної, так і професійної кваліфікації, до Національної рамки кваліфікацій додаються дескриптори, виписані за такою структурою:

1. Загальний опис професійної діяльності для професійної кваліфікації чи теоретично-наукових засад для академічної кваліфікації (приналежність до професійних стандартів, основні характеристики – зайнятість, оплата праці, взаємовідносини з іншими професіями, попит, пропозиція та прогнози на середню перспективу).

2. Компетенції

2.1. Компетенція знання:

- рідної та іноземної (міжнародних мов);

- теоретичні програми;

- практичні програми;

- правова підготовка;

- користування оргтехнічними засобами;

- математично-технічні, конструкторські, дизайнерські знання тощо.

2.2. Особистісна компетенція:

- здатність до самоаналізу та самоосвіти;

- абстрактне, системне та комплексне мислення;

- відповідальність;

- ініціативність;

- креативність;

- кмітливість;

- допитливість;

- ретельність;

- усидливість;

- збереження особистої ідентичності тощо [99].

2.3. Соціальна компетенція:

- толерантність;

- етнотерпимість;

- патріотизм;

- соціальний захист та соціальна справедливість.

2.4. Екологічна компетенція.

2.5. Управлінська компетенція:

- конфліктність;

- колективізм та командність;

- взаємовідносини та взаєморозуміння;

- керування підлеглими;

- добір та розставляння кадрів тощо.

2.6. Історична компетенція

Для кожної із 6 компетенцій окремо виписуються відповідні навички, мінімальний рівень яких має бути здобутий у процесі навчання.

ІІІ. Професійна компетенція [100]

Професійна компетенція визначається на базі професійного стандарту нового типу для мінімального рівня вимог з боку роботодавців (інших оцінювачів) за такою структурою [101]:

  • необхідні знання;
  • необхідні навички;
  • необхідні здібності;
  • виробнича діяльність;
  • умови праці;
  • необхідна кваліфікація;
  • освітній рівень;
  • професійні інтереси;
  • очікування від роботи;
  • вимоги до працівника.

Слід зазначити, що за допомогою Національної рамки кваліфікацій можна впливати на стан вітчизняного ринку праці за умови, коли переліки спеціальностей (фахів) будуть адаптовуватися до змін у професійному розрізі на ринку праці, а ряд навчальних програм – "переміщуватися" між циклами магістра та бакалавра, та коли у процесі підготовки фахівця буде включатися корекційно-адаптаційний механізм переходу від обраної кваліфікації, попит на яку падає до неприглядного вигляду, до близької кваліфікації чи спеціалізації, випитаної на ринку праці.

Те, що такий підхід допомагав би знижувати рівень безробіття, матеріальних втрат, у т.ч. державних ресурсів, підтверджується даними Таблиці 8.


Назва професії (посади), код КП

Кількість вакансій (первинних посад), одиниць

Чисель-ність осіб, що шукали роботу, осіб

Дефіцит (надли-шок), осіб

Рівень праце-влашту-вання, %

Пропозиції щодо підготовки кадрів

2320. Вчитель середнього навчального закладу

6861

11941

–5080

44,0

1.Зменшення рівня держзамовлення на наступний навчальний рік

2.Перепрофілювання 1–2-курсників на “близьку” підготовку за кваліфікацією, що має попит на ринку праці

2445.2

Психолог

929

1432

–503

42,0

–"–

3433

Бухгалтер

35201

58997

–23796

40,0

Перегляд напряму підготовки стосовно його укрупнення

2213.2

Агроном

2140

4131

–1991

39,0

–"–

2421.2

Юрист

2525

6092

–3567

35,0

“Подрібнення” напряму на деталізовані спеціалізації, випитані на ринку праці

2441.2

Економіст з фінансової роботи

471

2663

–2192

30,0

1.Зменшення рівня держзамовлення на наступний навчальний рік

2.Перепрофілювання 1–2-курсників на близьку підготовку за кваліфікацією, що має попит на ринку праці.

3111

Технік-технолог

358

2281

–1923

41,0

–"–

3419

Товарознавець

2031

6034

–4003

46,0

–"–

Таблиця 8 Механізм підготовки пропозицій щодо обсягів та напрямів підготовки фахівців (розраховано за даними Держслужби зайнятості України, 2007 рік)

Слід зазначити, що цей підхід повинен застосовуватися і до позитивних ситуацій на ринку праці, коли має місце повний чи значний дефіцит на фахівців, шляхом використання таких напрямів, як: збільшення державного замовлення; перерозподіл до цих спеціальностей 1-2-курсників із суміжних, невипитаних фахів; започаткування нових напрямів підготовки тощо.