Освітньо-професійні стандарти у контексті реформування системи підготовки кадрів

3.5. Формування, розміщення та виконання державного замовлення на підготовку (перепідготовку) кадрів

Критерії формування державного замовлення на підготовку (перепідготовку) кадрів:

  • реальна потреба у фахівцях, технічних службовцях і робітничих кадрах для перспективних ринків, технологій та видів економічної діяльності, які мають стратегічне значення для держави [92];
  • регіонально-галузеві особливості потреби у підготовці кадрів [93];
  • професійно-освітня структура та переліки бакалаврських напрямів підготовки та магістерських програм, робітничих професій, професійних кваліфікацій (регульованих професій), за якими здійснюється державне замовлення на підготовку кадрів у відповідності до вимог КП, КВЕДу, ISCO та ISCED-97;
  • відповідність обсягів та професійно-кваліфікаційної структури підготовки (перепідготовки) кадрів перспективним потребам ринку праці [94];
  • конкурсний розподіл державного замовлення на підготовку фахівців, технічних службовців і кваліфікованих робітничих кадрів, перепідготовку керівників в акредитованих освітніх закладах вищої освіти та професійно-технічних навчальних закладах;
  • мінімізація витрат Державного бюджету через зменшення помилок у формуванні державного замовлення [95];
  • раціональний та ефективний розподіл держзамовлення між його національним, відомчим та регіональним сегментами;
  • первинність орієнтації ринку освітніх послуг на фактичні, планові та перспективні потреби ринку праці [96].

Принципи формування, розміщення та виконання державного замовлення на підготовку кадрів:

  • доступність і конкурсність здобуття вищої та професійно-технічної освіти;
  • забезпечення відповідності освітніх послуг вимогам ринку праці;
  • відповідність освіти потребам особи, суспільства та держави;
  • випереджувальний характер професійної підготовки (перепідготовки) за пріоритетними напрямами;
  • безперервність професійної підготовки (перепідготовки);
  • інноваційність професійної підготовки (перепідготовки);
  • конкурсність у відборі навчальних закладів на підготовку (перепідготовку) кадрів;
  • визначення потреби у підготовці (перепідготовці) кадрів на перспективу за допомогою балансово-прогнозного методу.

Порядок формування регіонального державного замовлення на підготовку кадрів

Регіональне державне замовлення на підготовку (перепідготовку) кадрів формується на основі потреби економіки регіону у фахівцях, технічних службовцях і кваліфікованих робітничих кадрах за винятком потреби у фахівцях для Збройних Сил України, Прикордонних військ України, правоохоронних, судових, наглядових та митних органів, підготовка (перепідготовка) яких здійснюється за відповідним відомчим державним замовленням.

Координаторами регіонального замовлення на підготовку (перепідготовку) кадрів є регіональні відділення Національного центру із формування, розміщення та виконання державного замовлення на підготовку (перепідготовку) кадрів та регіональні представництва Мінпраці України.

Регіональне державне замовлення на підготовку (перепідготовку) кадрів формується регіональними органами виконавчої влади на підставі заявок від виконавчих органів місцевого самоврядування районів і міст АРКрим та областей щодо потреби підприємств, установ та організацій за видами економічної діяльності у фахівцях, технічних службовцях і кваліфікованих робітничих кадрах, погоджених із відповідними міністерствами Ради міністрів АРКрим та відповідними структурними підрозділами обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій [97].

Регіональні відділення Національного центру із формування, розміщення та виконання державного замовлення на підготовку (перепідготовку) кадрів для визначення потреби у підготовці фахівців і робітничих кадрів за галузями знань, напрямами та програмами підготовки (перепідготовки), кваліфікаціями (регульованими професіями) розглядають подані органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування районів і міст замовлення на підготовку (перепідготовку) кадрів і подають до Національного центру із формування, розміщення та виконання державного замовлення на підготовку (перепідготовку) кадрів пропозиції щодо обсягів регіонального замовлення на підготовку (перепідготовку) кадрів за галузями знань, напрямами та програмами підготовки (перепідготовки), кваліфікаціями (регульованими професіями), виходячи із перспектив розвитку економіки регіонів та ринку праці.

Порядок формування відомчого державного замовлення на підготовку (перепідготовку) кадрів

Відомче державне замовлення на підготовку (перепідготовку) кадрів формується на підставі даних щодо розвитку Збройних Сил України, Прикордонних військ України, правоохоронних, судових, наглядових та митних органів.

Координаторами відомчого державного замовлення на підготовку (перепідготовку) кадрів є Міністерство економіки та Міністерство праці та соціальної політики України.

Порядок формування державного замовлення на підготовку (перепідготовку) кадрів на національному рівні

Державне замовлення на підготовку (перепідготовку) кадрів на національному рівні формується на основі потреби економіки держави у фахівцях, технічних службовцях і кваліфікованих робітничих кадрах, виходячи із програм економічного та соціального розвитку України та потреб видів економічної діяльності (в особі профільних центральних органів виконавчої влади та об'єднань роботодавців – державних замовників).

Координаторами державного замовлення на підготовку (перепідготовку) кадрів є Міністерство економіки, Міністерство праці та соціальної політики та Міністерство фінансів України.

Державні замовники щорічно до 15 липня подають до Національного центру із формування, розміщення та виконання державного замовлення на підготовку (перепідготовку) кадрів заявки на підготовку (перепідготовку) кадрів згідно із визначеними критеріями та напрямами, у т.ч. на підставі пропозицій, поданих регіональними відділеннями Національного центру, щодо потреб у підготовці (перепідготовці) фахівців, технічних службовців і робітничих кадрів за галузями знань, напрямами та програмами підготовки та кваліфікаціями ( регульованими професіями).

У заявці державного замовника зазначається чисельність керівників (для перепідготовки), фахівців, технічних службовців і кваліфікованих робітничих кадрів, яка замовляється у відповідності до галузей знань, напрямів та програм підготовки та кваліфікацій (регульованих професій).

Національний центр із формування, розміщення та виконання державного замовлення на підготовку (перепідготовку) кадрів на підставі розгляду заявок, які надійшли від державних та регіональних замовників, до 15 вересня року, що передує року, на який формується державне замовлення (плановий рік), формує разом із замовниками проект державного замовлення на підготовку (перепідготовку) кадрів за галузями знань, напрямами та програмами підготовки та кваліфікаціями (регульованими професіями) на національному, відомчому та регіональному рівнях, виходячи із схвалених Кабінетом Міністрів України проектів Державного бюджету України та Державної програми економічного та соціального розвитку України, та подає його на опрацювання до Міністерства економіки та Міністерства праці та соціальної економіки України.

Міністерство фінансів України в установлені терміни повідомляє Міністерство економіки та Міністерство праці та соціальної політики України про показники проекту Державного бюджету України на наступний фінансовий рік для збалансування показників проекту державного замовлення на підготовку (перепідготовку) кадрів із відповідною потребою коштів.

Міністерство економіки та Міністерство праці та соціальної політики України:

  • опрацьовують сформований проект державного замовлення на підготовку (перепідготовку) кадрів і визначають загальний обсяг коштів, необхідних для підготовки (перепідготовки) кадрів, та окремо, суму коштів для підготовки кадрів із вищою та професійно-технічною освітою;
  • у разі подання пропозицій щодо залучення позабюджетних джерел фінансування проекту державного замовлення враховують їх у загальних обсягах фінансування проекту державного замовлення і виділяють окремим рядком;
  • включають зведені показники обсягів проекту державного замовлення та загальну суму коштів, необхідних для підготовки (перепідготовки) кадрів, до проекту Державної програми економічного та соціального розвитку України;
  • після затвердження Верховною Радою України Державного бюджету України вносять до проекту державного замовлення на підготовку (перепідготовку) кадрів відповідні зміни.

Міністерство економіки та Міністерство праці та соціальної політики України узгоджує відкоригований проект державного замовлення з Міністерством фінансів України і у місячний термін від дня набрання чинності Закону України про Державний бюджет України подає його до Кабінету Міністрів України на затвердження.

Порядок розрахунків державного замовлення на підготовку (перепідготовку) кадрів

Державне замовлення на підготовку (перепідготовку) керівників, фахівців, технічних службовців і кваліфікованих робітників здійснюється на основі:

  • балансових розрахунків потреби у фахівцях, технічних службовцях і кваліфікованих робітниках за кваліфікаціями (регульованими професіями) та напрямами і програмами підготовки на перспективу;
  • наявних методичних матеріалів щодо визначення обсягів підготовки (перепідготовки) фахівців, технічних службовців і кваліфікованих робітників у навчальних закладах за галузями знань, напрямами та програмами підготовки та кваліфікаціями (регульованими професіями);
  • Переліку кваліфікацій (регульованих професій), за якими здійснюється державне замовлення на підготовку фахівців (перепідготовку керівників);
  • Переліку кваліфікацій (регульованих професій), за якими може додатково здійснюватися державне замовлення на підготовку фахівців (перепідготовку керівників);
  • Переліку кваліфікацій (регульованих професій), за якими здійснюється державне замовлення на підготовку технічних службовців і кваліфікованих робітників;
  • Переліку кваліфікацій (регульованих професій), за якими може додатково здійснюватися державне замовлення на підготовку технічних службовців і кваліфікованих робітників.

Переліки кваліфікацій (регульованих професій), за якими здійснюється або може додатково здійснюватися державне замовлення на підготовку фахівців, технічних службовців і кваліфікованих робітників, щорічно готуються Національним центром автоматизованих реєстрів, державних професійних, освітніх, трудових та соціальних стандартів і погоджуються у Мінпраці України.

Розміщення державного замовлення на підготовку (перепідготовку) кадрів

Розміщення державного замовлення на підготовку (перепідготовку) кадрів здійснюється державними замовниками серед виконавців –акредитованих (ліцензованих) закладів вищої та професійно-технічної освіти на засадах оголошеного конкурсу та у межах визначених обсягів та напрямів підготовки (перепідготовки) кадрів за кошти Державного бюджету.

Під час проведення конкурсного відбору виконавців державного замовлення на підготовку (перепідготовку) кадрів пріоритет в отриманні державного замовлення надається навчальним закладам, які:

а) мають висококваліфікований професорсько-викладацький персонал; сучасні технології навчання та науково-технічної діяльності, відповідний набір навчально-методичних та науково-технічних матеріалів; володіють майном, що є в оперативному управлінні вищого чи професійно-технічного навчального закладу (будівлями, спорудами, навчально-науково-лабораторною базою, аудиторним фондом, бібліотеками, читальними залами тощо); доступом до національних і міжнародних інформаційних ресурсів; можливостями забезпечення мешкання іногородніх студентів на весь період навчання;

б) розміщені в регіонах, де формується найбільша потреба у відповідних кадрах (за аналогічних умов, викладених у пункті "а");

в) характеризуються високим рівнем фактичного (на період до 3 років) працевлаштування своїх випускників за спеціальністю та рекомендовані Національним центром із визначення (сертифікації) професійної компетентності випускників навчальних закладів.

Заявки від виконавців державного замовлення – акредитованих (ліцензованих) навчальних закладів вищої та професійно-технічної освіти на участь у конкурсному відборі подаються до Національного центру із формування, розміщення та виконання державного замовлення на підготовку (перепідготовку) кадрів до 15 липня передпланового року. Національний центр (його регіональні відділення) мають право зробити запит до вищого чи професійно-технічного навчального закладу щодо додаткової або уточнювальної інформації, а також проводити експертну оцінку поданих на конкурс документів чи аудиторську перевірку навчального закладу безпосередньо на місці.

Національний центр розглядає подані заявки, на конкурсній основі приймає рішення щодо розміщення державного замовлення серед навчальних закладів вищої та професійно-технічної освіти, проводить за необхідності відповідні перевірки навчальних закладів та до 15 листопада передпланового року визначає вищим та професійно-технічним навчальним закладам, які виграли конкурс, державне замовлення у вигляді контрольних цифр прийняття за визначеними галузями знань, напрямами підготовки та кваліфікаціями (регульованими професіями).

Учасники та переможці конкурсу на державне замовлення визначаються окремо для реалізації національного, відомчого і регіонального його сегментів.

Порядок реалізації державного замовлення на підготовку (перепідготовку) кадрів

Державне замовлення реалізується шляхом цільової контрактної підготовки (перепідготовки) фахівців, технічних службовців та кваліфікованих робітничих кадрів у вищих та професійно-технічних навчальних закладах у межах контрольних цифр прийняття студентів та учнів за рахунок коштів Державного бюджету.

Навчальні заклади вищої та професійно-технічної освіти виділяють місця згідно з контрольними цифрами прийняття студентів та учнів за державним замовленням, організовують на ці місця окремий конкурс. Правила прийняття на виділені місця встановлюють навчальні заклади.

Студенти та учні, зараховані за умовами конкурсу на цільові місця до вищих та професійно-технічних навчальних закладів, укладають контракти (договори) на цільову контрактну підготовку за державним замовленням. Контракт оформлюється між студентом (учнем), ВНЗом (професійно-технічним навчальним закладом) та замовником, в особі якого виступають центральні органи виконавчої влади, Мінпраці України, Державна служба зайнятості, регіональні органи виконавчої влади, казенні чи інші державні підприємства, об'єднання роботодавців. Кваліфікація (регульована професія), яка пропонується випускнику у відповідності до контракту, повинна відповідати рівню та профілю його професійної освіти (підготовки). Випускники, які виїжджають на роботу у відповідності з укладеним контрактом за межі місць постійного мешкання, а також члени їх сімей, мають право на гарантоване працевлаштування за фахом в іншій місцевості країни.

Студентам (учням), що навчаються за контрактом, замовниками можуть встановлюватися доплати, розмір яких визначається контрактами.

У разі відрахування студента (учня), який навчався за контрактом, його місце може бути заміщено іншим студентом (учнем) із подальшим укладанням з ним контракту. Заміщення має здійснюватися лише за тим напрямом чи програмою підготовки та кваліфікацією (регульованою професією), за якими навчався відрахований студент (учень).

Замовники кадрів (центральні органи виконавчої влади, регіональні органи виконавчої влади, казенні чи інші державні підприємства, об'єднання роботодавців) на основі вивчення потреб ринку праці у кваліфікованих фахівцях, технічних службовцях і робітничих кадрах та розвитку економіки здійснюють роботу з підбору підприємств, установ та організацій для подальшого працевлаштування за фахом підготовлених фахівців, технічних службовців та кваліфікованих робітників.

Відповідальність державних замовників, виконавців державного замовлення та студентів (учнів) за виконання державного замовлення на підготовку (перепідготовку) кадрів

Замовники (посадові особи органів виконавчої влади, державних підприємств, установ та організацій їх об'єднань) несуть адміністративну та фінансову відповідальність за відповідність затверджених обсягів державного замовлення на підготовку (перепідготовку) кадрів потребам ринку праці. Зазначена норма встановлює відповідальність за такі види правопорушень:

- за незабезпечення проходження виробничої переддипломної практики студентом (учнем) у відповідності з навчальним планом на посадових осіб, відповідальних за формування державного замовлення в регіонах (відомствах), накладається адміністративний штраф;

- за ненадання випускникам вищих та професійно-технічних навчальних закладів, які навчалися за державним замовленням, перших робочих місць за набутим фахом (регульованою професією), на посадових осіб та організації, які відповідальні за формування державного замовлення в регіоні (відомстві), накладається адміністративний штраф. Розміри штрафів та порядок відшкодування визначаються постановою Кабінету Міністрів України.

Виконавці державного замовлення несуть адміністративну та фінансову відповідальність за такі види правопорушень:

- за порушення умов та низьку якість підготовки (перепідготовки) кадрів за державним замовленням виконавцям замовлень зменшується державне замовлення на наступний рік на 30,0%;

- за нецільове або неефективне використання коштів Державного бюджету, спрямованих на фінансування державного замовлення на підготовку (перепідготовку) кадрів, виконавцям замовлень зменшується замовлення на наступний рік на 50,0%.

Якщо виконавець державного замовлення раніше притягався до відповідальності за аналогічне правопорушення, то він позбавляється права на підготовку (перепідготовку) кадрів за державним замовленням на п'ятирічний термін.

Студенти (учні) несуть фінансову відповідальність за дотримання умов контракту. У разі відрахування студента (учня) з навчального закладу за неуспішність, порушення статуту, правил внутрішнього розпорядку навчального закладу, його неприбуття на місце роботи, обумовлене контрактом, або дострокове розірвання трудового договору не з вини замовника, студентом (учнем) відшкодовуються державі витрати, пов'язані з його підготовкою. Порядок та розміри відшкодування витрат на підготовку (перепідготовку) кадрів фізичними особами встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Відшкодування витрат не застосовується до випускників навчальних закладів, які не прибули на місце роботи, обумовлене контрактом, з об'єктивних причин.

До чинників об'єктивного характеру належать:

- відмова замовника у працевлаштуванні на замовлене робоче місце (посаду);

- призов (наймання) випускників на службу до Збройних Сил України;

- декретні відпустки та народження дітей випускницями-дівчатами;

- вступ до вищих навчальних закладів випускників професійно-технічних навчальних закладів;

- сімейні обставини, за яких випускник став єдиним годувальником сім'ї;

- виїзд за межі України на постійне місце мешкання із зміною громадянства.

У разі невиконання замовником або виконавцем умов контракту студент (учень) звільняється від виконання взятих на себе зобов'язань.