Освітньо-професійні стандарти у контексті реформування системи підготовки кадрів

3.4. Законодавче та нормативно-методичне забезпечення реформи системи підготовки кадрів

Для реалізації ефективного реформування системи підготовки кадрів необхідна розробка та запровадження на практиці таких законодавчо-нормативних актів:

До підсистеми І "Управління підготовкою (перепідготовкою) кадрів":

  • ЗУ "Про формування, розміщення та виконання державного замовлення на підготовку кадрів" (назва умовна);
  • ЗУ "Про реформування інституціонально-функціональної структури сфери управління освітою" (назва умовна);
  • ЗУ "Про реформування інституційно-функціональної структури сфери управління працею" (назва умовна);
  • ЗУ "Про Національну рамку та агенцію кваліфікацій" (назва умовна);
  • ЗУ та постанова КМУ про створення та реалізацію діяльності (положення, мережа, взаємодія тощо) Національного центру із формування, розміщення та виконання державного замовлення на підготовку (перепідготовку) кадрів; Національного центру із визначення (сертифікації) професійної компетентності випускників навчальних закладів; Центру з оцінювання збалансованості та якості ринку освітніх послуг та ринку праці; Національного центру із профорієнтації молоді та зайнятого населення; Національного центру автоматизованих реєстрів, державних професійних, освітніх, трудових та соціальних стандартів; регіональних представництв Мінпраці України;
  • ЗУ "Про реструктуризацію системи професійно-технічної освіти України" (назва умовна);
  • ЗУ "Про профорієнтаційні центри, регіональні центри професійно-технічної підготовки старшокласників та міжВНЗівські регіональні центри з підготовки випускників шкіл до ВНЗів" (бакалаврські програми) (назва умовна) [89, 90].

До підсистеми ІІ «Формування, розміщення та виконання державного замовлення на підготовку (перепідготовку) кадрів»:

  • Порядок розробки, подання та обробки балансових розрахунків потреби у фахівцях, технічних службовцях і кваліфікованих робітниках за кваліфікаціями (регульованими професіями) та програма підготовки на перспективу;
  • Методичні рекомендації відповідного спрямування;
  • Перелік кваліфікацій (регульованих професій), за якими здійснюється державне замовлення на підготовку фахівців (перепідготовку керівників);
  • Перелік кваліфікацій (регульованих професій), за якими може додатково здійснюватися державне замовлення на підготовку (перепідготовку) фахівців;
  • Перелік кваліфікацій (регульованих професій), за якими здійснюється державне замовлення на підготовку технічних службовців і кваліфікованих робітників;
  • Перелік кваліфікацій (регульованих професій), за якими може додатково здійснюватися державне замовлення на підготовку технічних службовців і кваліфікованих робітників;
  • Порядок та розміри відшкодування фізичними особами витрат на підготовку (перепідготовку) кадрів за рахунок державного замовлення;
  • Порядок відшкодування роботодавцями та навчальними закладами збитків внаслідок порушення положень контрактів на підготовку (перепідготовку) кадрів за рахунок державного замовлення [90].

До підсистеми ІІІ «Оцінка якості підготовки (перепідготовки) кадрів»:

  • Стандарти внутрішнього оцінювання якості підготовки (перепідготовки) кадрів;
  • Стандарти зовнішнього оцінювання якості підготовки (перепідготовки) кадрів;
  • Стандарти незалежних акредитаційних агентств;
  • Національна Стратегія поліпшення якості освітніх послуг;
  • Інструментарії для моніторингу внутрішнього та зовнішнього оцінювання;
  • Державний, регіональні, галузеві та спеціалізовані реєстри оцінювачів;
  • ЗУ "Про зовнішню акредитацію навчальних закладів та зовнішню професійну сертифікацію їх випускників" (назва умовна);
  • ЗУ "Про внесення змін та доповнень до ЗУ "Про вищу освіту" та ЗУ "Про професійно-технічну освіту" щодо включення норми визначення та сертифікації професійної кваліфікації працівникам за сукупністю трудового стажу; про приведення норм та положень до вимог Болонського процесу, перегляд кваліфікаційних рівнів тощо;
  • ЗУ "Про корпоративні університети" (назва умовна);
  • Положення про Центр передавання виробництву новітніх технологій, центри безперервного навчання викладачів [91].

До підсистеми ІV "Визначення (сертифікації) професійної компетентності випускників навчальних закладів":

  • Професійно-кваліфікаційні стандарти на професії (групи професії) нового типу (близько 1000 професій).

До підсистеми VІ "Державні професійно-освітні стандарти":

  • Порядок розроблення стандартів (національної системи та рамки кваліфікацій) вищої та професійно-технічної освіти та внесення змін до них, а також здійснення контролю за їх дотриманням;
  • Національна система кваліфікацій (Перелік напрямів підготовки фахівців ВНЗів України за освітньо-кваліфікаційними рівнями).

Національна рамка кваліфікацій, яка складатиметься із:

- Переліку кваліфікацій фахівців, які готуються ВНЗами України та дескрипторів на них;

- Переліку інтегрованих та випитаних на вітчизняному (регіональних) ринку праці професій кваліфікованих робітників, за якими рекомендовано підготовку у професійно-технічних та інших закладах та дескрипторів на них.