Освітньо-професійні стандарти у контексті реформування системи підготовки кадрів

3.2. Модель національної структури кваліфікацій для підготовки фахівців

Пропонується законодавчо закріпити таку модель національної системи кваліфікацій:

I ступінь (бакалаврат, рівні 5В та 5А за ISCED-97). Цей ступінь розподіляється на бакалавра "професійного" із терміном підготовки у 3-4роки (для бакалавра із скороченим циклом навчання – 2), який здобуватиме професійну кваліфікацію відповідно до вимог ринку праці, та бакалавра "академічного", який після 3-4річного навчання подовжуватиме його протягом 2 років для отримання ступеня магістра "професійного" або магістра "академічного", або протягом року набуватиме професійних навичок для здобуття ступеня бакалавра "професійного".

Вітчизняна модель "освіта – на протязі усього життя"

Рис.4 Вітчизняна модель "освіта – на протязі усього життя"

Навчання на бакалавра із скороченим циклом підготовки (2 роки) надається особам, які закінчили вище професійно-технічне училище чи професійне училище відповідного освітнього спрямування, або особам , які мають трудовий стаж роботи у певній професійній сфері.

Слід зазначити, що за окремими професіями (окремі напрями інженерно-технічної сфери, менеджмент тощо) бакалаври "професійні" можуть вступати до професійного магістрату лише після надбання 2-3-річного профільного трудового стажу.

II ступінь (магістрат, рівні 5В та 5А за ISCED-97). Цей ступінь передбачає кваліфікацію магістра "професійного", яку здобувають після
2-річного навчання бакалаври "професійні", 3-річного навчання – бакалаври "академічні" та 5-6-річного навчання – випускники міжВНЗівських регіональних центрів із підготовки випускників шкіл до вступу до ВНЗів.

Остання форма відповідає підходам до підготовки так званих магістрів "інтегрованих". Ці "професійні" магістри готуються для таких видів економічної діяльності, як: державна служба, правоохоронна діяльність, національна безпека, екстериторіальна діяльність, освіта, охорона здоров'я, соціальне забезпечення, ветеринарна медицина, збройні сили тощо. Магістр "академічний" зорієнтований або на вихід на ринок праці через визначення професійної компетентності у відповідному центрі або на перехід до III ступеня.

III ступінь (докторат, відповідає 6 рівню ISCED-97). Навчання на доктора філософії триває 3-4 роки, до нього залучаються магістри "академічні" та в окремих випадках найбільш "просуненні" бакалаври "академічні" та магістри "професійні".

Слід зазначити, що вступу випускників загальноосвітніх шкіл до бакалаврата та магістрата (магістр "інтегрований") має передувати спеціалізована підготовка у міжВНЗівських регіональних центрах із підготовки випускників шкіл до вступу до ВНЗів (Рис.5).

Запропонована модель в основному відповідає вимогам Болонського процесу, Європейської системи та рамки кваліфікацій.

Модель національної системи кваліфікацій з підготовки фахівців

Рис.5 Модель національної системи кваліфікацій з підготовки фахівців