Інформаційне забезпечення видавничої діяльності

7.1. Системи управління контентом у видавництві

Система управління контентом (англ. Content management system, CMS) - комп’ютерна програма, яка використовується для керування вмістом чого-небудь (звичайно цей вміст розглядається як неструк- туровані дані предметної задачі в протилежність структурованим даним, які зазвичай знаходяться під управлінням СУБД). Як правило, такі системи використовуються для зберігання і публікації великої кількості документів, зображень, музики або відео [1].

Окремим випадком такого роду систем є системи управління сайтами {рис. 18). Подібні CMS дозволяють керувати текстовим і графічним наповненням веб-сайту, надаючи користувачеві зручні інструменти зберігання і публікації інформації.

Приклад системи управління сайтом

Рис. 18. Приклад системи управління сайтом

Зараз існує безліч готових систем управління вмістом сайту, в тому числі й безкоштовних. За способом роботи їх можна розділити на три типи [2]:

■ системи генерації сторінок за запитом працюють на основі зв'язки «модуль редагування - база даних модуль представлення». Модуль представлення генерує сторінку зі змістом при запиті на нього на основі інформації з бази даних. Інформація в базі даних змінюється за допомогою модуля редагування. Сторінки заново створюються сервером при кожному запиті, що в свою чергу створює додаткове навантаження на системні ресурси, яке може бути багаторазово знижено при використанні засобів кешування, які є в сучасних веб-серверах;

■ системи генерації сторінок при редагуванні - це програми, які при внесенні змін у зміст сайту створюють набір статичних сторінок. При такому способі зникає інтерактивність між відвідувачем і вмістом сайту;

■ системи змішаного типу поєднують у собі переваги перших двох. Можуть бути реалізовані шляхом кешування: модуль представлення генерує сторінку один раз, у подальшому вона в кілька разів швидше підвантажує з кеша. Кеш може оновлюватись як автоматично (після закінчення певного терміну часу або при внесенні змін в певні розділи сайту), так і вручну за командою адміністратора. Інший підхід: збереження певних інформаційних блоків на етапі редагування сайту та збирання сторінки з цих блоків при запиті відповідної сторінки користувачем.

Системи управління контентом у видавництві дозволяють здійснювати аналіз вмісту інформаційних документів, оптимізувати контент, формувати інші різні документи, виходячи з інформації аналізованого документа.

■ Історія управління контентом почалася з управління документами в традиційному сенсі цього слова, тобто текстовими файлами. У міру розвитку поняття «документ» системи управління документами стали називати «системами управління контентом». Вважається, що це дозволяє підкреслити здатність таких систем керувати нформацією незалежно від форми її подання, а також відокремити інформацію-контент від документа-форми. Однак абстрактно керувати інформацією неможливо - вона обов’язково має бути представлена в будь-якій формі. Намагаючись управляти контентом, ми неминуче приходимо до управління документами. Системи управління контентом, дійсно, «навчилися» поділяти управління документами (зберігання, зміна і т. п.) і їх представлення кінцевому користувачеві. Але вони все-таки керують документами в певній формі, а не інформацією.

Саме поняття «управління контентом» спочатку міцно асоціювалося з процесом публікації та оновлення інформації на Web-сайтах - потрібна технологія, що дозволяє стежити за її актуальністю. Тому як синонім content management часто використовують термін Web content management. Стосовно організацій, що оперують величезною кількістю інформації, доречно говорити вже про системи управління інформаційними ресурсами підприємства (enterprise content management, ЕСМ) [3]. У результаті термін content management розширився: ним стали позначати управління .не тільки інформацією на сайті, але й усіма розрізненими та різноманітними фрагментами корпоративної інформації.

Функції систем управління контентом можна розділити на декілька основних категорій [2]:

■ створення - надання авторам зручних і звичних засобів створення контенту;

■ управління - зберігання контенту в єдиному репозиторії. Це дозволяє стежити за версіями документів, контролювати, хто і коли їх змінював, переконуватися, що кожен користувач може змінити тільки той розділ, за який він відповідає. Крім того, забезпечується інтеграція з існуючими інформаційними джерелами та ІТ-системами. CMS підтримує контроль за робочим потоком документів, тобто за процесом їх схвалення. Коротше кажучи, управління контентом включає в себе зберігання, відстеження версій, контроль за доступом, інтеграцію з іншими інформаційними системами та управління потоком документів;

■ публікація - автоматичне розміщення контенту на терміналі користувача. Відповідні інструменти автоматично «підганяють» зовнішній вигляд сторінки до дизайну усього сайту;

■ представлення - додаткові функції, що дозволяють поліпшити форму представлення даних, наприклад, можна будувати навігацію за структурою репозиторію.

Характеристику найбільш поширених систем управління контентом, завдань інформаційного забезпечення видавничої діяльності, що використовуються для вирішення, наведено в табл. 18.

Таблиця 18. Характеристика систем управління контентом

Система управління контентом

Адреса інформаційного ресурсу системи

Характеристика

1

2

3

Content Management Systems

www.opensourcecms.com

Дозволяє зберігати, відновлювати, редагувати, оновлювати, контролювати і потім виводити контент всілякими способами, що дозволить у майбутньому істотно знизити витрати на оновлення і виведення будь-якого контенту. Рішення, запропоновані цією системою, сприяють інтеграції баз даних, робочого процесу і створенню єдиного набору редакторських прийомів

XMLSoftware.com

http://www.xmlsoftware.com/

external

Забезпечує користувача систематизованою інформацією і ресурсами для Extensible Markup Language (XML) - однієї з найбільш значних розробок в області електронних видань

Adobe Inscope

http://www.adobe.com/products/ і nsco ре/m а і n. htm I

Система з прозорою структурою, побудована на індивідуальному підході до творчого процесу, дозволяє різним відділам взаємодіяти впродовж всієї роботи - від планування і до кінцевого випуску видання

Midgard 1.4

http://midgard-project.com

Система управління контентом з відкритим доступом, що використовує мову РНР, заснована на Apache і MYSQL

Mason

у'Г T-T',

http://www.masonhq.org

Встановить мережевий інтерфейс для управління контентом Content

Management, що дозволяє користувачам працювати над сайтом у видаленому режимі. Підтримує сайти, що знаходяться у стадії розробки, RCS-версії файлів, глобальний пошук контента

Zope

http://www.zope.org

Завдяки Zope різні колективи можуть співробітничати в створенні і управлінні, наприклад, порталів

eContentMgr

http:// www.pybiz.com/products/e_ cont_mgr/

Оптимізує процес видання. Підтримує стандарт Xdisect, який істотно спрощує процес створення сайтів з великими об'ємами документації. eContentMgr дозволяє видавати і поширювати електронні документи по всьому світу. Завдяки даній програмі можна розміщувати документи відразу на декількох сайтах

CEF (Collaborative eBusiness Frame-work)

http:// www.pybiz.com/products/ cef/cef_design.html

CEF розроблено як програму відкритого доступу з використанням HTTP/XML. Дозволяє різним сайтам обмінюватися вибірковою інформацією

FileMaker Pro 5.5

http://filemaker.com/products/index.

html

Система управління інформацією, що володіє високою ефективністю і зручним інтерфейсом, працює на різних платформах

Arbortext

http://www.arortext.com

Створює єдине джерело контенту і дозволяє видавати документи: у мережі, у пресі, на CD і за стільниковим зв'язком

SIM (Structured Information Manager) version 3.0

http://www.aspest.com.au/Aspect/

Products/products_sim.html

Система управління контентом, заснована на SGML/XML, підтримуюча XML, SGML, Unicode,Z39.50, MARC, RTF і Http. Корисна при пошуку документів XML, SGML, MARC, RTF

Наведені системи управління контентом дозволяють оптимізувати процес інформаційного наповнення видання.