Інформаційне забезпечення видавничої діяльності
5.1. Основні механізми інформаційного забезпечення
Система інформаційного забезпечення видавництва включає сукупність електронних потоків інформації (рис. 11), а також певні механізми формування інформаційних ресурсів [1] (табл. 14).
Рис. 11. Структура електронних потоків у системі інформаційного забезпечення видавничої діяльності
Таблиця 14. Класифікація механізмів формування IP
Ознака класифікації |
Види механізмів формування інформаційних ресурсів |
Характер IP, що формується механізмом |
Механізми формування IP, представлених у вигляді інформації в інформаційних системах управління (ІР1) Механізми формування IP як знань і досвіду діяльності персоналу видавництва (ІР2) Механізми формування IP у партнерів, споживачів і інших . контрагентів видавництва в зовнішньому середовищі (ІРЗ) _ |
Аспект розвитку IP |
Механізми зміни складу IP: кількості, якості, структури, способу використання |
Рівень використання механізму |
Підрозділ видавничо-поліграфічного підприємства, підприємство в цілому, стратегічний альянс підприємств |
Глибина часового горизонту |
Механізми формування IP коротко-, середньо- і довгострокового використання |
Напрям дії |
Спрямовані на зовнішні організації (зовнішнє середовище) або всередину підприємства |
Замовник IP |
Покупець, постачальник ресурсів, партнер з видавничого бізнесу, конкурент, кредитор, фіскальний орган, органи влади, персонал підприємства |
Результати дії механізму формування IP |
Об'єкти внутрішнього або зовнішнього середовища видавничо-поліграфічного підприємства |
Ступінь відвертості IP формованого еханізмом |
Відкриті, з розподілом npas доступу, конфіденційні ІР |
Характер цілей, що досягаються за допомогою механізму формування IP |
Загальні (глобальні) цілі стратегії, тактичні та оперативні цілі |
Ступінь універсальності механізму формування IP |
Прив'язані до конкретних процесів, проектів або контрактів; не залежні від конкретного змісту процесів, проектіг або контрактів |
Методи і прийоми дії (характер дії на суб'єкти видавничо-поліграфічноїдіяльності) |
Формування структур, мотивація до діяльності, вибір варіанту поведінки, підтримка ухвалення управлінського рішення, формування ціннісних установок і цільових орієнтацій, вибір варіанту конструкторського або технологічного рішення |
Методи і прийоми формування |
Мобільні агенти у мережі Інтернет, інформаційні технології; аналіз даних, канали комунікації, консалтингові послуги, моделі інтеграції систем електронної комерції, система дистанційного навчання, навчання і перепідготовка персоналу, формування ІР процесами електронного бізнесу |
Джерела даних, інформації; знань |
Бази і сховища даних, бази знань, інформаційні потоки на підприємстві, інноваційні проекти, програми розвитку підприємства, програми навчання і перепідготовки персоналу, конкурентна розвідка, думки покупців, експертні опити |
За напрямом використання IP |
ІР для менеджерів; ІР для фахівців; партнерів підприємства; ІРдля споживачів |
За характером потреби в IP |
Механізми, орієнтовані на існуючу потребу. Механізми, орієнтовані на нову потребу |
Ступінь новизни ІР, що формується механізмом Функціональне призначення і використання ІР, що формується механізмом |
Покращуваний ІР; існуючий ІР; абсолютно новий ІР Функції: технічні; технологічні; організаційно-управлінські; інформаційні; соціальні |
За способом доставки ІР |
Мобільний Інтернет, отримання інформації з Інтернету за WAP-протоколом через стільникову мережу оператора, ІР- і тег-комутація, пейджингова технологія, SMART- і GPRS- технології, ІР-телефонІя, Web-технологія, E-mail, VP-Streaming |
Види ризиків, пов'язаних з реалізацією механізму |
Фінансові, інтелектуальні, майнові, інформаційні, комерційні ризики |
Компоненти інформаційноїі технічної структури, які використовує механізм |
Комп'ютерна техніка; інформаційно-телекомунікаційні системи, системи телебачення; радіомовлення; поліграфічна техніка; проекційна апаратура; канали зв'язку |
Розглянемо коротко основні механізми, що склалися на сьогодні, і інструменти формування інформаційних ресурсів видавничо-поліграфічного підприємства з різних класифікаційних груп [1].
Механізми формування ІР на основі аналізу даних. Здійснюються менеджерами видавничо-поліграфічного підприємства самостійно. У цьому випадку використовуються такі інструменти, як таблиці, багатовимірний аналіз даних, діаграми і гістограми. Максимально використовуються знання експерта в предметній області і здатність менеджерів брати до уваги багато чинників, що важко формалізуються, впливають на видавничий бізнес.
Велику групу механізмів формування ІР видавничо-поліграфічного підприємства складають системи виявлення знань, що інтенсивно розвиваються, в базах (сховищах) даних - KDD [Knowledge discovery in databeses). Дані системи реалізують підхід до формування ІР на основі аналізу даних в інформаційних системах шляхом побудови моделей, які імітують бізнес-процеси видавничої діяльності. Отримувані моделі (класифікації, кластеризаций регресії, асоціації, моделі закономірностей між пов'язаними у часі подіями, нейронні мережі, дерева рішень, карти, що самоорганізуюються, очищення даних - редагування аномалій, спектральний аналіз, трансформація даних - перетворення дат, дискретизація) використовуються або безпосередньо як результат аналітичного процесу, або для ухвалення рішень.
У цих механізмах важлива активна участь менеджерів як експертів для висунення гіпотез і відбору чинників, що впливають на аналізований процес. Дані для такої роботи має бути вже зібрано і консолідовано. Системи KDD функціонують, як правило, спільно з Warehouse - багатовимірними сховищами даних, що акумулюють всю необхідну для аналізу предметної області інформацію.
Методи KDD більш вимогливі до якості даних, знань експерта і формалізації процесу. Особливий інтерес представляють випадки, що не укладаються в побудовані моделі. У зв'язку з цим можна говорити ще про один механізм формування інформаційних ресурсів: виявлення незвичайних даних (наприклад, висока кількість заявок на підвищення тиражу видання, порівняно високі ціни матеріалів для видавництва). Системи пошуку і виявлення незвичайних даних можуть фіксувати: незвичайне значення, що зустрілося тільки одного разу; значення, що виявляється незвичайним, при аналізі його в сукупності зі значеннями в деякій групі; незвичайні поєднання значень, які кожне окремо самі по собі вважаються такими, що знаходяться в нормі.
Механізми на основі комп'ютерних мобільних агентів. Механізми даного класу базуються на програмних агентах, здатних діяти автономно (ухвалювати рішення і виконувати дії) без безпосередньої участі творця. Переміщаючись за локальними і глобальними комп'ютерними мережами, мобільні програмні агенти самостійно здійснюють відбір потрібних користувачеві інформаційних ресурсів, забезпечуючи можливість досягнення високого рівня їх персоніфікації і індивідуалізації. Такі механізми дозволяють підвищувати показники якості роботи з інформаційними ресурсами: оперативність, гнучкість, зручність, усунення надмірності.
Механізми на основі моделей інтеграції. Деякі механізми формування IP може бути побудовано на основі моделей інтеграції, а саме:
■ Інтранета. Система внутрішніх комунікацій для формування необхідних IP у заданих бізнес-процесах видавничо-поліграфічного підприємства створюється на основі Інтернет;
■ візитної картки. За допомогою електронної пошти, процедур пізнання та підписки на Web-сервері формується IP у середовищі підприємства на основі здійснення зворотного зв’язку зі споживачем;
■ електронного замовлення. Клієнтам надається доступ до IP шляхом залучення їх до роботи безпосередньо в інформаційній системі. Зворотний зв’язок зі споживачем видавничо-поліграфічних послуг здійснюється через систему електронного замовлення;
■ повної автоматизації. Дані механізми створюються на основі механізмів моделі електронного замовлення, доповнювані власними електронними магазинами;
■ аутсорсингу. Передбачає передачу бізнес-партнерам виконання окремих бізнес-процесів і повернення IP як результату виконання цих бізнес-процесів.
Механізми формування IP на основі інформаційних технологій, а саме:
■ технології сканування;
■ електронного перекладу;
■ технології пошуку документів;
■ технології мультимедіа;
* презентаційних технологій;
■ OLE-технології;
■ технології БД;
■ технології штучного інтелекту;
■ технології нейронних мереж;
■ IP-телефонії і тег-коммутації;
■ GPRS-технології;
■ MMS-сервіс (Multimedia Messaging Service - сервіс мультимедійних повідомлень) - передача мультимедійних повідомлень. До MMS- повідомлень можна приєднувати медіа-файли, що містять інформації різних типів і форматів;
■ передача інформаційних повідомлень на основі SMS, EMS, ММ$ сервісів, при якому здійснюється двосторонній обмін інформацією між мобільними телефонами через стільникову мережу оператора;
■ дистанційне навчання.