Інформаційне забезпечення видавничої діяльності

5.1. Основні механізми інформаційного забезпечення

Система інформаційного забезпечення видавництва включає сукупність електронних потоків інформації (рис. 11), а також певні механізми формування інформаційних ресурсів [1] (табл. 14).

Структура електронних потоків у системі інформаційного забезпечення видавничої діяльності

Рис. 11. Структура електронних потоків у системі інформаційного забезпечення видавничої діяльності

Таблиця 14. Класифікація механізмів формування IP

Ознака класифікації

Види механізмів формування інформаційних ресурсів

Характер IP, що формується механізмом

Механізми формування IP, представлених у вигляді інформації в інформаційних системах управління (ІР1) Механізми формування IP як знань і досвіду діяльності персоналу видавництва (ІР2)

Механізми формування IP у партнерів, споживачів і інших . контрагентів видавництва в зовнішньому середовищі (ІРЗ) _

Аспект розвитку IP

Механізми зміни складу IP: кількості, якості, структури, способу використання

Рівень використання механізму

Підрозділ видавничо-поліграфічного підприємства, підприємство в цілому, стратегічний альянс підприємств

Глибина часового горизонту

Механізми формування IP коротко-, середньо- і довгострокового використання

Напрям дії

Спрямовані на зовнішні організації (зовнішнє середовище) або всередину підприємства

Замовник IP

Покупець, постачальник ресурсів, партнер з видавничого бізнесу, конкурент, кредитор, фіскальний орган, органи влади, персонал підприємства

Результати дії механізму формування IP

Об'єкти внутрішнього або зовнішнього середовища видавничо-поліграфічного підприємства

Ступінь відвертості IP формованого еханізмом

Відкриті, з розподілом npas доступу, конфіденційні ІР

Характер цілей, що досягаються за допомогою механізму формування IP

Загальні (глобальні) цілі стратегії, тактичні та оперативні цілі

Ступінь універсальності механізму формування IP

Прив'язані до конкретних процесів, проектів або контрактів; не залежні від конкретного змісту процесів, проектіг або контрактів

Методи і прийоми дії (характер дії на суб'єкти видавничо-поліграфічноїдіяльності)

Формування структур, мотивація до діяльності, вибір варіанту поведінки, підтримка ухвалення управлінського рішення, формування ціннісних установок і цільових орієнтацій, вибір варіанту конструкторського або технологічного рішення

Методи і прийоми формування

Мобільні агенти у мережі Інтернет, інформаційні технології; аналіз даних, канали комунікації, консалтингові послуги, моделі інтеграції систем електронної комерції, система дистанційного навчання, навчання і перепідготовка персоналу, формування ІР процесами електронного бізнесу

Джерела даних, інформації; знань

Бази і сховища даних, бази знань, інформаційні потоки на підприємстві, інноваційні проекти, програми розвитку підприємства, програми навчання і перепідготовки персоналу, конкурентна розвідка, думки покупців, експертні опити

За напрямом використання IP

ІР для менеджерів; ІР для фахівців; партнерів підприємства; ІРдля споживачів

За характером потреби в IP

Механізми, орієнтовані на існуючу потребу. Механізми, орієнтовані на нову потребу

Ступінь новизни ІР, що формується механізмом

Функціональне призначення і використання ІР, що формується механізмом

Покращуваний ІР; існуючий ІР; абсолютно новий ІР Функції: технічні; технологічні; організаційно-управлінські; інформаційні; соціальні

За способом доставки ІР

Мобільний Інтернет, отримання інформації з Інтернету за WAP-протоколом через стільникову мережу оператора,

ІР- і тег-комутація, пейджингова технологія, SMART- і GPRS- технології, ІР-телефонІя, Web-технологія, E-mail, VP-Streaming

Види ризиків, пов'язаних з реалізацією механізму

Фінансові, інтелектуальні, майнові, інформаційні, комерційні ризики

Компоненти інформаційноїі технічної структури, які використовує механізм

Комп'ютерна техніка; інформаційно-телекомунікаційні системи, системи телебачення; радіомовлення; поліграфічна техніка; проекційна апаратура; канали зв'язку

Розглянемо коротко основні механізми, що склалися на сьогодні, і інструменти формування інформаційних ресурсів видавничо-поліграфічного підприємства з різних класифікаційних груп [1].

Механізми формування ІР на основі аналізу даних. Здійснюються менеджерами видавничо-поліграфічного підприємства самостійно. У цьому випадку використовуються такі інструменти, як таблиці, багатовимірний аналіз даних, діаграми і гістограми. Максимально використовуються знання експерта в предметній області і здатність менеджерів брати до уваги багато чинників, що важко формалізуються, впливають на видавничий бізнес.

Велику групу механізмів формування ІР видавничо-поліграфічного підприємства складають системи виявлення знань, що інтенсивно розвиваються, в базах (сховищах) даних - KDD [Knowledge discovery in databeses). Дані системи реалізують підхід до формування ІР на основі аналізу даних в інформаційних системах шляхом побудови моделей, які імітують бізнес-процеси видавничої діяльності. Отримувані моделі (класифікації, кластеризаций регресії, асоціації, моделі закономірностей між пов'язаними у часі подіями, нейронні мережі, дерева рішень, карти, що самоорганізуюються, очищення даних - редагування аномалій, спектральний аналіз, трансформація даних - перетворення дат, дискретизація) використовуються або безпосередньо як результат аналітичного процесу, або для ухвалення рішень.

У цих механізмах важлива активна участь менеджерів як експертів для висунення гіпотез і відбору чинників, що впливають на аналізований процес. Дані для такої роботи має бути вже зібрано і консолідовано. Системи KDD функціонують, як правило, спільно з Warehouse - багатовимірними сховищами даних, що акумулюють всю необхідну для аналізу предметної області інформацію.

Методи KDD більш вимогливі до якості даних, знань експерта і формалізації процесу. Особливий інтерес представляють випадки, що не укладаються в побудовані моделі. У зв'язку з цим можна говорити ще про один механізм формування інформаційних ресурсів: виявлення незвичайних даних (наприклад, висока кількість заявок на підвищення тиражу видання, порівняно високі ціни матеріалів для видавництва). Системи пошуку і виявлення незвичайних даних можуть фіксувати: незвичайне значення, що зустрілося тільки одного разу; значення, що виявляється незвичайним, при аналізі його в сукупності зі значеннями в деякій групі; незвичайні поєднання значень, які кожне окремо самі по собі вважаються такими, що знаходяться в нормі.

Механізми на основі комп'ютерних мобільних агентів. Механізми даного класу базуються на програмних агентах, здатних діяти автономно (ухвалювати рішення і виконувати дії) без безпосередньої участі творця. Переміщаючись за локальними і глобальними комп'ютерними мережами, мобільні програмні агенти самостійно здійснюють відбір потрібних користувачеві інформаційних ресурсів, забезпечуючи можливість досягнення високого рівня їх персоніфікації і індивідуалізації. Такі механізми дозволяють підвищувати показники якості роботи з інформаційними ресурсами: оперативність, гнучкість, зручність, усунення надмірності.

Механізми на основі моделей інтеграції. Деякі механізми формування IP може бути побудовано на основі моделей інтеграції, а саме:

■ Інтранета. Система внутрішніх комунікацій для формування необхідних IP у заданих бізнес-процесах видавничо-поліграфічного підприємства створюється на основі Інтернет;

■ візитної картки. За допомогою електронної пошти, процедур пізнання та підписки на Web-сервері формується IP у середовищі підприємства на основі здійснення зворотного зв’язку зі споживачем;

■ електронного замовлення. Клієнтам надається доступ до IP шляхом залучення їх до роботи безпосередньо в інформаційній системі. Зворотний зв’язок зі споживачем видавничо-поліграфічних послуг здійснюється через систему електронного замовлення;

■ повної автоматизації. Дані механізми створюються на основі механізмів моделі електронного замовлення, доповнювані власними електронними магазинами;

■ аутсорсингу. Передбачає передачу бізнес-партнерам виконання окремих бізнес-процесів і повернення IP як результату виконання цих бізнес-процесів.

Механізми формування IP на основі інформаційних технологій, а саме:

■ технології сканування;

■ електронного перекладу;

■ технології пошуку документів;

■ технології мультимедіа;

* презентаційних технологій;

■ OLE-технології;

■ технології БД;

■ технології штучного інтелекту;

■ технології нейронних мереж;

■ IP-телефонії і тег-коммутації;

■ GPRS-технології;

■ MMS-сервіс (Multimedia Messaging Service - сервіс мультимедійних повідомлень) - передача мультимедійних повідомлень. До MMS- повідомлень можна приєднувати медіа-файли, що містять інформації різних типів і форматів;

■ передача інформаційних повідомлень на основі SMS, EMS, ММ$ сервісів, при якому здійснюється двосторонній обмін інформацією між мобільними телефонами через стільникову мережу оператора;

■ дистанційне навчання.