Інформаційне забезпечення видавничої діяльності
4.3. Основні варіанти прямого маркетингу видавничої діяльності
Ключове значення в процесі інформаційного забезпечення видавничої діяльності має прямий маркетинг. Залежно від того, яким чином здійснюється інформаційна підтримка видавничої діяльності, прямий маркетинг може приймати найрізноманітніші форми. Проста форма - це масовий маркетинг, коли всі одиниці інформаційної продукції абсолютно однакові для всіх її користувачів. Кінцева форма - персональний маркетинг, коли кожне видання є єдиним у своєму роді. Тут можливі варіанти, представлені у табл. 12.
Таблиця 12. Варіанти прямого маркетингу в інформаційному забезпеченні видавничої діяльності
Варіант |
Характеристика |
Резидентний |
Характеризується однаковими змістом і видом видань для всіх користувачів, незалежно від їх поштового індексу. Це прямий маркетинг з найширшою зоною охоплення, де об'єм розсилки обчислюється в мільйонах одиниць, а коефіцієнт віддачі не перевершує одного відсотка |
Резидентний з сортуванням |
У даному випадку зміст видання формується вибірково |
Складання документа (із заздалегідь написанихабзаців) |
Іноді такий варіант називається «boilerplate» («штампований залізний лист»), тому що форма документа залишається незмінною. У даному випадку документ складається із заздалегідь написаних текстових блоків, які обираються на основі інформації, записаноїв полях бази даних |
Впровадження даних |
На цьому рівні потрібен набір заздалегідь написаних абзаців, в яких є місця для вставки обмеженої кількості змінних даних, узятих з бази даних |
Впровадження в документ всієї бази даних (посилань на всі поля, присутні в базі даних) |
Відбувається впровадження в документ всієї інформації про користувача. Ефективність такого маркетингу знаходиться на найвищому рівні - від 17 до 36 відсотків |
Створення гібридних документів (комбінування сторінок, що персоналізуються, зі сторінками, зміст яких залишається статичним) |
Цей варіант набагато частіше застосовується для виготовлення матеріалів для прямої розсилки, ніж виняткове виробництво розсильних матеріалів методом цифрового друку. Друк тієї частини матеріалу, яка є статичною, зазвичай здійснюється звичайним офсетним способом, а потім листи або рулони пропускаються через цифровий пристрій, що наносить інформацію, що персоналізується |
Чорно-біла «персоналізація» налічує вже багато років: роздрук рахунку для кредитної карти, або телефонний рахунок - все це друк зі змінними даними.
У даний час Комітет з вироблення технічних стандартів у поліграфії (Committee for Graphic Arts Technical Standards (CGATS) збирається випустити новий стандарт, що називається PPML/VDX. Він, нарешті, дасть можливість дизайнерам створювати друкарські фрагменти зі змінними даними, а потім зберігати макет і базу даних у вигляді PDF-файлів для подальшого виводу на більшості цифрових кольорових принтерів.
Основними засобами, які використовуються в прямому маркетингу, є:
■ засоби розповсюдження, наприклад, листівки, вкладиші, проспекти і безкоштовні газети;
■ засоби прямої відповіді, наприклад, пошта, телефон, факс та ін.;
■ електронні засоби: Інтернет.
У табл. 13 розглянуто порівняльну характеристику засобів прямої відповіді [6]. Знак «+» означає позитивну перевагу; «-» - недолік; «±» - відносну перевагу.
Таблиця 13. Характеристика засобів прямої відповіді
Критерій оцінки |
Поштова |
|
Факсимільна |
Вартість |
+ |
- |
+ |
Оперативність |
+ |
+ |
+ |
Можливість передачі кольорового зображення |
+ |
+ |
- |
Розповсюдження зразків, дрібної сувенірної продукції |
+ |
+ |
|
Гарне сприйняпя |
+ |
+ |
+ |
Можливість відправлення одноразово великих обсягів кореспонденції |
+ |
+ |
- |
Територія розповсюдження |
+ |
+ |
- |
Вибірковість потрапляння |
+ |
+ |
+ |
Висновки та узагальнення
- Маркетинг являє собою комплекс заходів щодо дослідження таких питань, як: вивчення замовника; дослідження мотивів його поведінки на ринку; аналіз власного ринку видавництва; дослідження форм і каналів збуту продукції; аналіз об'єму товарообігу; вивчення конкурента, визначення форм і рівня конкуренції; вивчення рекламної діяльності; визначення найбільш ефективних способів просування книг на ринку; вивчення своєї «ніші» ринку, де видавництво має якнайкращі в порівнянні з конкурентами можливості з реалізації своєї продукції.
- Аналіз сегментів книжкового ринку передбачає використання трьох стратегій охоплення ринку: недиференційований, диференційований і концентрований маркетинг. Недиференційований маркетинг полягає у виготовленні товару, орієнтованого на масового споживача, на масового читача. У випадку диференційованого маркетингу видавництво виступає одночасно на декількох сегментах і для кожного формує самостійну видавничу програму. Варіант концентрованого маркетингу обирають, як правило, середні і малі видавництва, коли вони концентрують свої зусилля на відносно вузькому видовому, цільовому або тематичному ринку технічної або медичної, учбової або комп'ютерної літератури.
- Основним засобом стимулювання потенційного користувача електронних видань є метод пропаганди. У процесі інформаційного забезпечення видавничої діяльності передбачається проведення таких видів пропаганди, як встановлення і підтримка зв'язків з пресою, товарна пропаганда, загальнофірмова комунікація, лобізм, консультування.
- Реалізація методу паблік рілейшнз (PR) видавничої діяльності передбачається за допомогою таких основних функцій, як: встановлення 1 підтримка стосунків з громадськістю (аналіз і інтерпретація громадської думки); створення позитивного іміджу (репутації) видавця; формування у співробітників відчуття відповідальності і зацікавленості в справах видавництва; запобігання конфліктам і непорозумінням у колективі; рекламно-інформаційний супровід розповсюдження продукції видавництва.
- Прямий маркетинг як інструмент інформаційного забезпечення видавництва може приймати найрізноманітніші форми. Проста форма - це масовий маркетинг, коли всі одиниці інформаційної продукції абсолютно однакові для всіх її користувачів. Кінцева форма - персональний маркетинг, коли кожне видання є єдиним у своєму роді. Основними засобами, які використовуються у прямому маркетингу, є: засоби розповсюдження, наприклад, листівки, вкладиші, проспекти і безкоштовні газети; засоби прямої відповіді, наприклад, пошта, телефон, факс та ін; електронні засоби - Інтернет.
Теоретичні запитання
- У чому полягає відмінність видавничого маркетингу від маркетингу в книготорговому підприємстві?
- Проаналізуйте стратегії охоплення ринку при інформаційному забезпеченні видавничої діяльності.
- Наведіть основні види пропаганди, що використовуються в процесі інформаційного забезпечення видавничої діяльності.
- Назвіть основні функції паблік рілейшнз.
- Проаналізуйте змістовне навантаження методу промоції.
- Які є варіанти прямого маркетингу в інформаційному забезпеченні видавничої діяльності?
Комплекс задач і завдань
- Видавництво «Альфа» здійснює диверсифікацію діяльності в напрямку створення електронних книг для студентської молоді. Спроектуйте план маркетингу діяльності видавництва в цьому випадку.
- Типографія «Омега» друкує листівки, що пропагують здоровий образ життя як одну з основних складових фундаменту майбутнього України. Обґрунтуйте стратегію охоплення ринку для вирішення вказаної задачі.
- Запропонуйте заходи пропаганди для стимулювання підлиски на електронні газети та журнали. Вкажіть мету кожного з таких заходів, а також опишіть потенційних користувачів, яких привабить захід.
- Обґрунтуйте ключові аспекти PR-діяльності, які можна покласти в основу створення позитивного іміджу мультимедійних електронних видань для жінок у мережі Інтернет. Визначте основні організаційні засоби реалізації таких аспектів і опишіть можливий результат.
- Визначте форму прямого маркетингу інформаційної підтримки консалтингових web-сторінок. Запропонуйте можливі варіанти прямого маркетингу в цьому випадку.