Інформаційне забезпечення видавничої діяльності
4.2. Методи пропаганди, паблік рілейиінз, промоції в електронному видавництві
Пропаганда - один з основних засобів стимулювання потенційного користувача електронних видань і є складовою частиною більш широкого поняття: «діяльність з організації громадської думки» (паблік рілейшнз).
У процесі інформаційного забезпечення видавничої діяльності передбачається проведення таких видів пропаганди [4]:
1) встановлення і підтримка зв'язків з пресою. Мета цієї діяльності полягає в розміщенні відомостей пізнавально-подієвого характеру в засобах масової інформації для залучення уваги до осіб, товарів і послуг;
2)товарна пропаганда. Діяльність, що об'єднує в собі різноманітні зусилля з популяризації конкретних товарів;
3)загальнофірмова комунікація. Діяльність з внутрішньофірмової і зовнішньої комунікації, спрямована на забезпечення глибшого розуміння громадськістю специфіки видавництва;
4)лобізм. Робота із законодавцями і урядовцями з метою добитися посилення або недопущення якого-небудь законодавства або регулювання;
Б) консультування. Видача рекомендацій керівництву з питань суспільної значущості, положення і образу фірми.
Фахівцеві з пропаганди необхідно визначити, в яких саме цікавих матеріалах слід розповісти про видання. Як правило, в результаті пошуків виявляють сотні тем, які можна розробити для преси. Відібрані матеріали повинні представляти саме той образ, який видавець хоче створити для себе.
Якщо матеріалів недостатньо, фахівець з пропаганди може запропонувати проведення заходів подієвого характеру. У подібних випадках фахівець з пропаганди не шукає новин, а сам створює їх.
Для такого методу маркетингу, як паблік рілейшенз (PR) видавничої діяльності відводиться низка основних функцій, а саме [5]:
■ встановлення і підтримка стосунків з громадськістю (аналіз і інтерпретація громадської думки);
■ створення позитивного іміджу (репутації) видавця;
■ формування у співробітників відчуття відповідальності і зацікавленості в справах видавництва;
■ запобігання конфліктам і непорозумінням у колективі;
■ рекламно-інформаційний супровід розповсюдження продукції видавництва.
Відповідно до класичного підходу заходи паблік рілейшнз у видавничому бізнесі проводяться за планом, що включає, як правило, чотири етапи: дослідження і аналіз; постановка завдань, розробка програми 1 кошторису підприємства; практична реалізація програми; оцінка результатів і підведення підсумків.
Існують такі аспекти PR-діяльності, що відображають специфіку книговидання (табл. 11).
Таблиця 11. Аспекти PR-діяльності в інформаційному забезпеченні видавництва
Аспекти паблік рілейшнз |
Сутність аспекту |
Результат |
Взаємодія із засобами масової інформації |
Організація роботи з пресою, радіо і телебаченням припускає складання медіа-карти, в якій міститься інформація про певний засіб масової інформації (тематика, власник, ключові фігури, координати і ін.), а також збирання і зберігання статей, інформаційних повідомлень і рецензій на продукцію видавництва. Найзручніше використовувати для цього комп'ютерні бази даних, оскільки завжди можна викликати файли і роздрукувати потрібні матеріали. Особливе місце в програмі інформаційно- рекламного супроводу видавничого проекту займає презентація книги, що випускається. Зазвичай метою презентації є отримання бажаного освітлення у ЗМІ, що веде до збільшення збуту. У ході таких заходів журналісти і редактори отримують можливість ознайомитися з автором і більше дізнатися про саму книгу. Все це потрапляє на сторінки друку |
Статті рецензій і редакторських книжкових оглядів |
Робота в професійному співтоваристві |
Найбільший ефект приносить участь у спеціалізованих книжкових виставках і ярмарках. Крупні виставкові заходи, особливо міжнародні книжкові, дозволяють привернути майже всіх крупних споживачів і торгових агентів. Участь у виставках і ярмарках дає можливість представникам видавництва зустрітися з ними і зав'язати ділові стосунки, а можливо, укласти низку контрактів |
Участь у виставках, ярмарках, церемоніях нагородження і вручення літературних премій |
Прес-конференції |
Зустріч журналістів з представниками державних установ, суспільно-політичних організацій, комерційних структур, що має на меті надати ЗМІ фактографічну, проблемну і коментуючу інформацію про проект, що презентується. Прес-конференції варто проводити тільки тоді, коли є значущий інформаційний привід |
Отримання «інформації з перших рук», можливість перевірки відомостей і уточнення версій за допомогою питань |
Метод промоцїї передбачає інтернет-рекламу і розміщення в Інтернеті PR-інформації про видання. Ефективність даного методу достатньо висока через глобальність мережі Інтернет і її широкого використання.