Інформаційне забезпечення видавничої діяльності

4.2. Методи пропаганди, паблік рілейиінз, промоції в електронному видавництві

Пропаганда - один з основних засобів стимулювання потенційного користувача електронних видань і є складовою частиною більш широкого поняття: «діяльність з організації громадської думки» (паблік рілейшнз).

У процесі інформаційного забезпечення видавничої діяльності передбачається проведення таких видів пропаганди [4]:

1) встановлення і підтримка зв'язків з пресою. Мета цієї діяльності полягає в розміщенні відомостей пізнавально-подієвого характеру в засобах масової інформації для залучення уваги до осіб, товарів і послуг;

2)товарна пропаганда. Діяльність, що об'єднує в собі різноманітні зусилля з популяризації конкретних товарів;

3)загальнофірмова комунікація. Діяльність з внутрішньофірмової і зовнішньої комунікації, спрямована на забезпечення глибшого розуміння громадськістю специфіки видавництва;

4)лобізм. Робота із законодавцями і урядовцями з метою добитися посилення або недопущення якого-небудь законодавства або регулювання;

Б) консультування. Видача рекомендацій керівництву з питань суспільної значущості, положення і образу фірми.

Фахівцеві з пропаганди необхідно визначити, в яких саме цікавих матеріалах слід розповісти про видання. Як правило, в результаті пошуків виявляють сотні тем, які можна розробити для преси. Відібрані матеріали повинні представляти саме той образ, який видавець хоче створити для себе.

Якщо матеріалів недостатньо, фахівець з пропаганди може запропонувати проведення заходів подієвого характеру. У подібних випадках фахівець з пропаганди не шукає новин, а сам створює їх.

Для такого методу маркетингу, як паблік рілейшенз (PR) видавничої діяльності відводиться низка основних функцій, а саме [5]:

■ встановлення і підтримка стосунків з громадськістю (аналіз і інтерпретація громадської думки);

■ створення позитивного іміджу (репутації) видавця;

■ формування у співробітників відчуття відповідальності і зацікавленості в справах видавництва;

■ запобігання конфліктам і непорозумінням у колективі;

■ рекламно-інформаційний супровід розповсюдження продукції видавництва.

Відповідно до класичного підходу заходи паблік рілейшнз у видавничому бізнесі проводяться за планом, що включає, як правило, чотири етапи: дослідження і аналіз; постановка завдань, розробка програми 1 кошторису підприємства; практична реалізація програми; оцінка результатів і підведення підсумків.

Існують такі аспекти PR-діяльності, що відображають специфіку книговидання (табл. 11).

Таблиця 11. Аспекти PR-діяльності в інформаційному забезпеченні видавництва

Аспекти паблік рілейшнз

Сутність аспекту

Результат

Взаємодія із засобами масової інформації

Організація роботи з пресою, радіо і телебаченням припускає складання медіа-карти, в якій міститься інформація про певний засіб масової інформації (тематика, власник, ключові фігури, координати і ін.), а також збирання і зберігання статей, інформаційних повідомлень і рецензій на продукцію видавництва. Найзручніше використовувати для цього комп'ютерні бази даних, оскільки завжди можна викликати файли і роздрукувати потрібні матеріали. Особливе місце в програмі інформаційно- рекламного супроводу видавничого проекту займає презентація книги, що випускається. Зазвичай метою презентації є отримання бажаного освітлення у ЗМІ, що веде до збільшення збуту. У ході таких заходів журналісти і редактори отримують можливість ознайомитися з автором і більше дізнатися про саму книгу. Все це потрапляє на сторінки друку

Статті рецензій і редакторських книжкових оглядів

Робота в професійному співтоваристві

Найбільший ефект приносить участь у спеціалізованих книжкових виставках і ярмарках. Крупні виставкові заходи, особливо міжнародні книжкові, дозволяють привернути майже всіх крупних споживачів і торгових агентів. Участь у виставках і ярмарках дає можливість представникам видавництва зустрітися з ними і зав'язати ділові стосунки, а можливо, укласти низку контрактів

Участь у виставках, ярмарках, церемоніях нагородження і вручення літературних премій

Прес-конференції

Зустріч журналістів з представниками державних установ, суспільно-політичних організацій, комерційних структур, що має на меті надати ЗМІ фактографічну, проблемну і коментуючу інформацію про проект, що презентується. Прес-конференції варто проводити тільки тоді, коли є значущий інформаційний привід

Отримання «інформації з перших рук», можливість перевірки відомостей і уточнення версій за допомогою питань

Метод промоцїї передбачає інтернет-рекламу і розміщення в Інтернеті PR-інформації про видання. Ефективність даного методу достатньо висока через глобальність мережі Інтернет і її широкого використання.