Інформаційне забезпечення видавничої діяльності

1.3. Тенденції розвитку інформаційних ресурсів видавничої діяльності

Сучасне середовище виробничої діяльності підприємств, включаю чи поліграфічні, характеризується переходом до нової моделі господарювання - інформаційної економіки. У зв`язку з цим тенденції розвитку інформаційних ресурсів тісно переплітаються з тенденціями розвитку інформаційної економіки і обумовлюються ними.

Такими тенденціями є:

■ підвищення ролі інформаційних ресурсів у процесі досягнення продуктивності праці і забезпечення ефективності видавничо- поліграфічної діяльності;

■ різке зростання можливості кастомізації: будь-які доступні конфігурацій інформаційних ресурсів за бажанням споживача можуть формуватися в реальному масштабі часу. Таким чином, інформаційна економіка відкриває можливості задоволення елітарних індивідуальних запитів споживачів видавничої діяльності підприємства;

■ зростання ролі електронних інформаційних ресурсів і, отже, підвищення попиту на електронні мультимедійні видання;

■ персоналізація інформаційних ресурсів, що надаються користувачеві і замовникові видань.

Розглянемо основні тенденції й фактори розвитку економіки в контексті інформації й інформаційної економіки, які впливають на розвиток інформаційних ресурсів видавничо-поліграфічного підприємства.

З фактором часу пов`язане явище, що одержало назву «смерть часу». Прояв даного фактору зумовлено появою глобальної економіки, що функціонує на основі комп`ютерної мережі Інтернет. Ця глобальна економіка функціонує 24 години на добу.

Фактор швидкості зумовлено тим, що в останнє десятиліття стрімко змінювався характер бізнесу, спосіб життя споживачів і їх запити і реакції компаній на зміну цих запитів. Мережева економіка впливає на те, що ми робимо, як ми робимо, як ми приймаємо рішення. Все це формує нову цілісну природу економіки.

Фактор доступності інформації пов`язано з тим, що формально економіка не є прозорою: споживач не може побачити всі свої вибори. Зі впровадженням Інтернету споживач одержав можливість проаналізувати свій вибір за рахунок існування багатьох альтернатив. Це повністю змінює конкурентне середовище організації.

Фактор росту обсягів і інтенсивності комунікацій здійснює особливо сильний вплив на розвиток технологій управління організаціями. Наприклад, комп`ютерна телефонія (IP-телефонія) стає все проникаючою телекомунікаційною технологією.

Фактор мережевої глобалізації припускає, що всі фази купівлі (одержання реклами, інформування про купівлю, доставка) зібрано в одну точку на сайті в Інтернеті. Багато продуктів (софт, страховка, музика й т. п.) можна одержувати практично без витрат таких ресурсів, як час, гроші. Тому бізнес стає глобальним.

Згідно зі статистичними даними на середину 2008 р. переваги споживачів щодо пропонованих форм інформаційних продуктів були такими: найбільшим попитом користувалися видання у друкованій формі (57,6%), за ними йшли видання в електронній формі (26,6%), далі - бази даних (15,8%) [5].

Відповідно до дослідження Всесвітнього економічного форуму разом з бізнес-школою INSEAD (за 2007-2008 pp.) Україна займає 70-е місце у світі зі впровадження інформаційних ресурсів і технологій. За 2007 р. Україна піднялася на п’ять пунктів і увійшла в топ-15 країн- лідерів з динаміки просування до вершини списку.

Отримувані в процесі розвитку науки і в практичній діяльності видавництва, які може бути використано в поліграфічному виробництві і управлінні як чинник збільшення обсягу виробництва і підвищення його ефективності.

  1. Основною складовою інформаційних ресурсів виступає інформація, яка має такі властивості, як ідеальність, суб’єктивність, інформаційна незнищуваність, динамічність, накопичуваність.
  2. Структуру інформаційних ресурсів видавництва створюють інформаційні ресурси, представлені у вигляді інформації в інформаційних системах управління (ІР1); знання і досвід діяльності персоналу видавництва (ІР2); знання партнерів, споживачів і інших контрагентів видавництва в зовнішньому середовищі, що виявляються в іміджі, бренді, прихильності до торгової марки, тривалих схемах взаємодії (ІРЗ).
  3. Формування стратегій розвитку ІР1, ІР2, ІРЗ здійснюються на основі єдиного підходу, що розглядає ці IP як складові загального інформаційного простору підприємства, які складаються з інформаційних полів всіх об`єктів, що мають відношення до діяльності підприємства. В основі процесів формування трьох типів інформаційних ресурсів лежать загальні інформаційні технології і інформаційні простори.
  4. Визначаючий вплив на розвиток інформаційних ресурсів видавництва створюють фактори: час, швидкість, доступність інформації, зростання обсягів та інтенсивності телекомунікацій, мережева глобалізація.