Інформаційне забезпечення видавничої діяльності

1.2. Основні характеристики окремих типів інформаційних ресурсів видавничої діяльності

До структури інформаційних ресурсів видавництва включаються:

■ інформаційні ресурси, представлені у вигляді інформації в інформаційних системах управління (IP 1);

■ знання і досвід діяльності персоналу видавництва (ІР2);

■ знання партнерів, споживачів і інших контрагентів видавництва в зовнішньому середовищі, що виявляються в іміджі, бренді, прихильності до торгової марки, тривалих схемах взаємодії (IP3).

Деякі з можливих шляхів формування IP видавничо-поліграфічного підприємства наведено в табл. 6.

Таблиця 6. Можливі шляхи перетворення інформації та інформаційні ресурси (IP видавничо-поліграфічного підприємства

Тип

Шляхи формування IP

Фахівці поліграфічної галузі відносно IP

Отримання IP за допомогою інтелектуальних комп`ютерних агентів щодо обліку

Системний аналітик

ІР1

бухгалтерського

фінансового

Технолог, менеджер

податкового

управлінського

виробничого

складського

Фіксація фактів видавничо-поліграфічної діяльності

Технолог

Моніторинг конкурентів і партнерів на основі відкритих джерел інформації

Менеджер, маркетолог

Навчання, підвищення кваліфікації персоналу загального плану

Технолог, менеджер

Тренінги ухвалення проектних і управлінських рішень

Менеджер

ІР2

Реалізація нових проектів, інновацій,бізнес-процесів

Технолог, системний аналітик

Ухвалення рішень менеджерами видавництва

Менеджер

Отримання конкретних знань з інформаційних процесів про видавництво (закони, закономірності, тенденції, чинники, отримані на основі інтелектуального аналізу даних)

Технолог, системний аналітик

Різні види рекламної діяльності

Маркетолог

Бізнес-форуми, виставки

Технолог

Спеціальні схеми взасмодіїз покупцями при продажах

Маркетолог, менеджер

ІРЗ

Післяпродажне обслуговування

Менеджер, технолог

Формування технологічних ланцюжків (кластерів) підприємств, пов`язаних з видавничою діяльністю

Технолог, системний аналітик, менеджер

Прийняпя рішень споживачами

Технолог, системний аналітик

Формування стратегій розвитку ІР1, ІР2, ІРЗ здійснюються на основі єдиного підходу, що розглядає ці IP як складові загального інформаційного простору підприємства, які складаються з інформаційних полів всіх об`єктів, що мають відношення до діяльності підприємства.

У основі процесів формування трьох типів інформаційних ресурсів лежать загальні інформаційні технології і інформаційні простори (рис. 3).

Основні параметри наведених інформаційних ресурсів представлено в табл. 7 [2].

Схема формування інформаційних ресурсів

Рис. 3. Схема формування інформаційних ресурсів [2]

Таблиця 7. Параметри інформаційного ресурсу підприємства видавничо-поліграфічної сфери

з/п

Параметр інформаційного ресурсу

Критерії параметра

Сутність критерію

1

Зміст і охоплення (визначає предметну область інформації у складі інформаційного ресурсу)

Об`єм

Повнота

Достатність

Загальна кількість інформації, що надається інформаційним ресурсом. Співвідношення між наявними і доступними інформаційними ресурсами. Можливість досягнення мети за наявності доступних інформаційних ресурсів

2

Час

(фіксує момент або період здійснення інформаційної взаємодії)

Терміновість

Період часу виникнення і реалізації інформаційної діяльності

Джерело (ідентифікує походження інформаційного ресурсу. Нерозривно пов`язаний з параметром охоплення)

3

Ступінь авторитетності джерела інформаційного рєсурсу

Рівень довіри до джерела інформаційного ресурсу

Адекватність

Достовірність

Своєчасність

Однозначна відповідність інформаційного ресурсу відображеному об`єкту. Відсутність в інформаційному ресурсі прихованих помилок

Надходження інформаційного ресурсу в межах того часу, коли він корисний для

4

Якість (визначає властивості, що відображають ступінь придатності інформаційного ресурсу для досягнення мета)

Цінність

Актуальність

Новизна

Корисність

Доступність

Захищеність

Фасцінація

Живучість

ухвалення рішення

Важливість, доцільність інформаційного ресурсу для ухвалення рішення Інтегрований критерій, що визначає своєчасність і цінність інформації, що надається інформаційним ресурсом Вперше отриманий інформаційний ресурс Придатність інформаційного ресурсу для певної мети

Можливість отримання інформаційного ресурсу

Неможливість несанкціонованого використання (або зміни) інформаційного ресурсу Привабливість інформаційного ресурсу Здатність інформаційного ресурсу зберігати

5

Спосіб подачі інформації (визначає механізм реалізації інформаційної діяльності)

Універсальність

Конкретність

Наявність засобів для обробки інформаційного ресурсу

Простота і логічна обґрунтованість інформації, що надається ресурсом

6

Відповідність потребам (необхідність в отриманні інформаційного ресурсу для вирішення конкретних завдань)

Пертінентність

Релевантність

Повнота

Перевіряємість

Відповідність змісту інформаційного ресурсу потребі користувача Відношення смислової близькості між змістом інформаційного ресурсу і запитом особи, яка приймає рішення Відношення релевантної інформації, що надасться ресурсом, до загальної сукупності релевантної і нерелевантно`! інформації

Доступність джерела для підтвердження істинності інформації, що надається ресурсом

7

Спосіб фіксації (закріплення інформаційного ресурсу на тих або інших носіях)

Статичний

Динамічний

Фіксація інформаційного ресурсу в речовому вигляді.

Фіксація інформаційного ресурсу у вигляді, придатному для комунікації за енергетичними каналами

8

Мова

(засіб інформаційної взаємодії)

Відсутність мовного бар`єру

Наявність мовного бар`єру

Чинник, сприятливий для створення і використання інформаційного ресурсу, здійснення інформаційних взаємодій Чинник, що знижує можливість створення і використання інформаційного ресурсу, здійснення інформаційних взаємодій

9

Вартість

(упредметнена в продукті (фіксованій інформації) суспільна праця)

Безкоштовний інформаційний ресурс

Платний інформаційний ресурс

Продукт, що представляється виробником у безоплатне користування

Продукт, що має ціну в грошовому виразі і надається у використання на платній основі

10

Доступ до інформації (швидкість отримання необхідної інформації, що надається ресурсом)

Швидкість здійснення доступу

Якість БД і СУБД, швидкість у Мбайтах

11

Інформаційний багаж (сукупність наявноїінформа- ції, що надається ресурсом, за певний період часу)

Величина інформаційного багажу

Об`єм пропонованої інформації в певний період

12

Надмірність

(характеристика величини придатної інформації, що надається інформаційним ресурсом)

Кількість релевантної інформації

Різниця між існуючою і необхідною інформацією

13

Несподіваність появи (характеристика часу обробки і осмислення нової, інформації, що надасться інформаційним ресурсом)

Швидкість обробки інформації суб`єктом або групою осіб

Швидкість осмислення отриманої від ресурсу інформації

Основними чинниками організації процесу стратегічного розвитку інформаційних ресурсів є:

1) чіткість постановки цілей;

2) моніторинг і контроль груп чинників стратегії розвитку інформаційних ресурсів;

3) відповідність системи менеджменту механізмам формування і реалізації стратегії розвитку інформаційних ресурсів;

4) координація діяльності персоналу, управлінських органів і стратегічних партнерів з метою вироблення стратегічних, тактичний і оперативних заходів реалізації стратегії розвитку інформаційних ресурсів і запобігання інформаційним конфліктам;

5) забезпечення ефективності процесів комунікації в інформаційному просторі організації;

6) оптимізація основних бізнес-процесів, створення умов для доступу до інформації про функціонування всіх господарських, організаційних і фінансових потоків корпорації як у часі, так і в про сторін

7) реалізація системи захисту інформації.