Інформаційне забезпечення видавничої діяльності
1.1. Поняття інформаційних ресурсів видавничої діяльності. Основні особливості інформаційних ресурсів видавництва
Інформаційне забезпечення видавничої діяльності тісно пов’язане з процесами формування та циркулювання інформаційних потоків у світовому інформаційному просторі (рис. 2). Інформація, що використовується для створення видань різного типу, проходить кілька стадій обробки, є неоднорідною на кожній з них, а також змінює свої властивості та структуру в процесі руху з початкової точки її створення до кінцевої - споживання.
Світовий інформаційний простір формує множину інформації Р, яка характеризується великою кількістю масивів відомостей з різних предметних областей людської діяльності, хаотичністю створення, наявністю протиріч між різними її аспектами.
Рис. 2. Потоки інформації в процесі створення видань різного типу
Вирішення локальних задач системи видавничо-поліграфічного виробництва вимагає виділення з усього масиву інформації Р підмножини Г, що виступає як вхідна інформація для видавничої діяльності і являє собою сукупність відомостей, що можуть бути використані для повсякденної видавничої діяльності.
Інформація Г у видавничій діяльності виявляється в множині аспектів. Основними аспектами її прояву є [2]:
- по-перше, виробництво інформації як такої - це виробнича галузь, тобто вид економічної діяльності;
- по-друге, інформація є чинником виробництва, одним з фундаментальних ресурсів видавничої системи;
- по-третє, інформація є об`єктом купівлі-продажу, тобто виступає як товар;
- по-четверте, інформація - це елемент ринкового механізму, який разом з ціною і корисністю впливає на визначення оптимального і рівноважного станів економічної системи видавничого виробництва. Можливі шляхи формування інформації Г наведено в табл. 1.
Таблиця 1. Шляхи перетворення інформації у вхідну інформацію
Процеси видавничої діяльності, в результаті яких здійснюється перетворення |
Сутність процедури перетворення |
Фахівці видавничо- поліграфічної справи, які забезпечують перетворення |
Вимоги до інформації Iі- |
1 |
2 |
3 |
4 |
Аналіз оригіналу |
3 усієї множини кольорових сполучень формується зональна оптична насиченість оригіналу, визначувана зональними кольороподіленими світлофільтрами |
Технолог |
Нормативність |
Формування контенту видання |
Виділяється підмножина релевантної інформації для відповідного видання |
Верстальник, дизайнер, системний аналітик |
Цілісність, цілеспрямованість, комплексність |
Маркетингова діяльність |
На основі методів пропаганди, паблік рілейшнз, промоціїта прямого маркетингу здійснюється оптимізація інформаційних потоків для видання |
Маркетолог, менеджер |
Позитивність впливу на стратегію видавничої діяльності |
1 |
2 |
3 |
4 |
Створення дизайну видання |
3 масивів графічної інформації обираються елементи оформлення видання відповідно до утилітарних і естетичних запитів споживачів, виробничих вимог, факторів забезпечення комерційного успіху |
Дизайнер, системний аналітик |
Комплексність, нормативність |
Робота з замовником видавничої продукції |
Виділяються компоненти інформаційного наповнення видання згідно з побажаннями замовника |
Технолог, дизайнер |
Цілісність, об`єктивність |
Стандартизація та сертифікація поліграфічної продукції |
3 множини вхідної інформації обираються відомості відповідно до галузевих стандартів оформлення видань |
Технолог, системний аналітик |
Адекватність, комплексність |
Врахування вимог теорії кольору |
Здійснюється побудова колірних моделей і схем на основі аналізу спектру кольорів |
Технолог, дизайнер |
Комплексність, нормативність |
Автоматизація видавничих процесів |
Інформація І0 формалізується, групується згідно з вимогами нормалізації баз даних |
Технолог, програміст |
Системність, достовірність |
Оптимізація систем оперативної поліграфії |
Здійснюється формування оптимальної структури інформації для систем оперативного друку |
Технолог, менеджер |
Позитивність впливу на виконання поточних операцій |
Сутність інформації можна визначити такими її властивостями:
- Ідеальність - існування тільки в свідомості людини і внаслідок цього неможливість сприйняття її органами чуття.
- Суб`єктивність - залежність кількості і цінності відомостей від інформаційної моделі суб`єкта, який одержує відомості.
- Інформаційна незнищуваність - неможливість знищення відомостей іншими відомостями, отриманими людиною.
- Динамічність - можливість зміни цінності наявних відомостей і знань під впливом часу, інших надаваних відомостей.
- Накопичуваність - можливість практично необмеженого накопичення відомостей в інформаційній моделі людини.
Підсистема інформаційного забезпечення видавничої діяльності як складова системи видавничо-поліграфічного виробництва об’єднує в собі дві основних компоненти: 1) організаційне забезпечення процесів інформаційного наповнення електронних видань та 2) реалізація технологічних інструментальних засобів інформаційного забезпечення видавничої діяльності. Результатом функціонування підсистеми інформаційного забезпечення видавничої діяльності є створення інформаційних ресурсів {IP), які використовуються для інформаційного наповнення друкованих і електронних видань.
Під інформаційними ресурсами видавничої діяльності розуміють знання, відомості, дані, отримувані в процесі розвитку науки і в практичній діяльності видавництва, які може бути використано в поліграфічному виробництві і управлінні як чинник збільшення обсягу виробництва і підвищення його ефективності [1].
Під інформаційними ресурсами видавничої діяльності розуміють знання, відомості, дані, отримувані в процесі розвитку науки і в практичній діяльності видавництва, які може бути використано в поліграфічному виробництві і управлінні як чинник збільшення обсягу виробництва і підвищення його ефективності [1].
Процеси інформаційного забезпечення видавничої діяльності пов’язані з обробленням як інформаційних ресурсів IP, так і вхідної інформації (табл 2). Наступні розділи даного посібника присвячені розгляду відповідного процесу інформаційного забезпечення видавництва, а отже, й аналізу специфіки використання IP або у поліграфічному виробництві.
Існує низка характеристик IP, що витікають з характеристик власне інформації [2]:
■ точність;
■ межі (ступінь чіткості окреслених меж);
■ частота збирання інформації (часові інтервали);
■ обрій часу;
■ агрегація (ступінь деталізації й кількість аналітичної обробки);
■ актуалізація (як часто - часовий інтервал);
■ джерела появи;
■ використання (у яких групах операцій).
Таблиця 2. Ресурси-об`єкти розгляду у процесах інформаційного забезпечення видавництва
Процеси інформаційного забезпечення видавництва |
Ресурс, що використовується в процесі |
Формування електронних інформаційних ресурсів видавничої діяльності |
IP |
Семантичний аналіз документів на основі онтології предметноїобласті |
ІР |
Реалізація методів маркетингу інформаційного забезпечення видавництва |
IР |
Автоматизація системи інформаційного забезпечення видавничої діяльності |
IP |
інтефація розподіленої інформації у видавничій діяльності |
ІР |
Управління інформаційним забезпеченням видавничої діяльності |
ІР (при управлінні контентом); IP (в процесі каталогізації інформаційного забезпечення) |
Термін «інформаційний ресурс видавничої діяльності» може бути виражено такими аспектами [3]:
■ ресурс, що має інформаційну основу, продукується усередині видавництва або притягується із зовнішнього середовища;
* ресурс, що має локалізацію на носіях різної природи, якими є знання, уміння, компетентність людей, інформаційні системи, друковані матеріали;
■ процес, який лежить в основі інтелектуальної діяльності як персоналу видавництва, так і агентів зовнішнього середовища, пов’язаних з видавництвом для досягнення конкретних цілей діяльності;
■ сукупність інформаційних масивів в інформаційній системі видавництва;
■ результати інтелектуальної діяльності вчених, фахівців, менеджерів і інших спеціалістів, пов`язаних з видавничо-поліграфічною діяльністю;
■ знання про видавництво в зовнішньому середовищі, які може бути відображено через імідж і бренд, потенційно придатні відразу або після відповідної обробки для використання у відтворювальному процесі.
Аналіз інформаційних ресурсів передбачає їх класифікацію (табл. 3), яка дозволяє підвищувати ефективність управління розвитком IP на основі їх виділених видів [2].
Таблиця 3. Класифікація інформаційного ресурсу за основними ознаками
Ознака IP |
Вид IP |
Сутність |
Ступінь значущості |
Спеціальний |
У основі лежить той інформаційний ресурс, за відсутності якого неможливе виконання якої-небудь дії |
Неспеціальний |
IP, наявність якого необов`язково при виконанні різних дій |
|
Потреба в IP |
Існуючий IP |
Орієнтація на існуючі інформаційні потреби |
Новий |
Орієнтація на формування нових інформаційних потреб |
|
Ступінь новизни IP |
Покращений |
IP, до якого внесено різні корективи |
Існуючий IP |
IP, використовуваний у даний час |
|
Абсолютно новий |
IP, раніше ніде неописаний і не використовуваний |
Необхідність і напрями використання відповідного виду IP у практичній діяльності видавництва виражається в специфіці його застосування в умовах інформаційної економіки (табл. 4).
Таблиця 4. Специфіка застосування IP у практичній діяльності видавництва
Суб`єкти і функції |
Призначення використання |
||
Суб`єкти видавничої діяльності - фізичні особи |
|||
Менеджери |
Призначені для ухвалення оптимального управлінського рішення |
||
Фахівці |
Призначені для внесення пропозицій, що мають сенс, підкріплені інформаційними дослідженнями |
||
Партнери видавництва |
Отримання різної інформації для поліпшення своєї роботи і взаємозв`язку з видавництвом |
||
Споживачі |
Знання про видавництво, створення іміджу і залучення нових споживачів |
||
Функціональні можливості |
|||
Технічні функції |
Формування документів |
||
Технологічні функції |
Вирішення завдань технологічної підтримки виробничо-комерційної діяльності видавництва |
||
Організаційно-управлінські |
Здійснення функцій управління виробничо-комерційною діяльністю |
||
функції бізнес-процесів |
видавництва |
||
Інформаційні функції |
Повідомлення про функціональне призначення використання інформаційних ресурсів |
||
Соціальні функції |
Мотивація персоналу, підвищення його знань, якості роботи, навичок |
З погляду розвитку IP мова може йти про відповіді на такі питання:
■ які технічні засоби, які обсяги і яку якість необхідно мати для зберігання й обробки IP;
■ які інформаційні технології необхідно мати для зберігання, обробки IP і інтеграції їх в операції бізнес-процесів;
■ який персонал необхідно мати для роботи з IP, підтримки технічних засобів та інформаційних технологій;
■ які засоби й технології необхідно мати для процесів комунікації, пов`язаних з обміном IP: 1) усередині видавництва; 2) із зовнішнім середовищем;
■ які IP необхідно здобувати із зовнішнього середовища на безоплатній основі, на комерційній основі, як забезпечувати безпеку IP підприємства {табл. S).
Таблиця 5. Розвиток інформаційних ресурсів
Аспект розвитку IP |
Ключове питання |
Зміна кількості |
Скільки? |
Зміна складу |
Де ще? |
Зміна якості |
Які? |
Зміна структури |
Як? |
Зміна способу використання |
Як? |
Зміна складу агентів, що використовують IP |
Хто ще? |
Зміна часових аспектів одержання, передачі, обміну тощо |
Коли? |
Зміна часу (t) використання |
Як довго? |
Зміна номенклатури |
Що змінювати? |
Перетворення (трансформація) IP |
Які інструменти й технології? |
Розглянуті аспекти розвитку IP становлять основу для визначення структури інформаційних ресурсів і можливих шляхів їх формування.