Дитяча психологія

5. Особливості навчальної діяльності підлітка

Ускладнення змістовного боку знань вимагає від учнів і досконаліших способів їх здобуття. Зростає рівень абстрагування і узагальнення, формуються системи прямих і зворотних логічних операцій, міркувань і умовиводів, які стають більш усвідомленими, обґрунтованими й логічно досконалішими.

Змінюється співвідношення зовнішніх і внутрішніх дій на користь останніх. Відбувається перехід зовнішніх дій у внутрішній, мислений план, формуються розумові дії, виступаючи компонентами вмінь учитись. Якісних змін зазнає і мотивація учіння підлітків.

У підлітковому віці спостерігається зниження успішності, інтересу до учіння. Причини цього явища:

  • школа приваблює не стільки навчальною діяльністю, скільки можливістю спілкування з ровесниками;
  • розширюється коло джерел інформації, життєвих зв´язків;
  • нові вимоги в середній школі - поява нових вчителів, зростають вимоги до самостійності в навчальній діяльності;
  • внаслідок актуалізації професійного вибору підліток поділяє навчальні предмети на «важливі і неважливі».

Ставлення підлітка до навчання переважно залежить від особи вчителя, тому диференціюється щодо різних предметів, які учень поділяє на «цікаві і нецікаві». В особі вчителя учні цінують ерудованість, справедливість, доброзичливість, тактовність, вміння організувати роботу учнів. Зміна вчителя в класі призводить до зміни ставлення учнів до відповідного предмету.

Учіння для підлітка набуває особистісного змісту, перетворюється у самоосвіту. Це проявляється у наступних фактах.

  • Зміст учіння розширюється, виходить за межі шкільної програми за власною ініціативою підлітка. У класі вирізняються здібні учні, які не працюють на уроці, а цікавляться позапрограмовим матеріалом з предмету, яким оволодівають самостійно. Виникають захоплення, де необхідні самостійно набуті знання: електроніка, радіо, шахи, фотографія.
  • З´являються мотиви професійної підготовки, незадоволеність власними знаннями; мотиви обов´язку, відповідальності та престижу без зв´язку з пізнавальною мотивацією не забезпечують високих учбових успіхів.
  • Оволодіння основами наук (математика, фізика, хімія), які вимагають достатнього інтелектуального розвитку і самостійної навчальної роботи.

ВИСНОВКИ про особливості навчальної діяльності підлітка;

- зміст навчальної програми значно ускладнюється, що вимагає від учнів досконаліших способів здобуття знань;

- відбувається перехід зовнішніх дій у внутрішній, мислений план;

- спостерігається зниження успішності, інтересу до учіння;

- учіння для підлітка набуває особистісного змісту, перетворюється на самоосвіту.