Дитяча психологія
4. Виникнення елементів довільності пам´яті
Розвиток пам´яті дошкільника відбувається у напрямку зростання її довільності, керованості. Наприкінці дошкільного віку в дитини все ще переважає мимовільна пам´ять. Умовою її покращення виступають характеристики запам´ятовуваного матеріалу. Найкраще запам´ятовується дитиною емоційно насичений, ритмічно побудований, незвичний, контрастний, динамічний матеріал, при сприйманні якого активізується мимовільна увага. Дитина може запам´ятати на все життя свою улюблену іграшку, ляльку, капелюшок.
Поряд з пануванням мимовільної пам´яті у її розвитку настає принциповий момент - в кінці молодшого дошкільного віку в дитини виникають елементи довільності. Довільна пам´ять, по-перше, підпорядкована спеціальній мнемічній меті - запам´ятати, а по-друге, є регульованою. Виникнення довільної пам´яті відбувається у грі, а психологічними умовами її є формування самосвідомості дитини, її цілеспрямованості, самостійності, організованості, засвоєння навичок саморегуляції на основі словесних самоінструкцій.
Розвиток здатності до постановки мнемічної мети. У мимовільній пам´яті запам´ятовування матеріалу відбувається як незапланований результат виконання якої-небудь діяльності: запам´ятав напам´ять віршик, бо дорослий часто читав його.
Перші мнемічні задачі ставить дорослий, коли просить дитину пригадати назву певного предмета, скоромовку, віршик; переказати почуту казку. Отримуючи схвалення, дитина радіє, поступово сама ставить перед собою задачу запам´ятати щось, щоб потім пригадати і викликати схвалення дорослого.
Виконуючи такі задачі, дитина засвоює найпростіші мнемічні прийоми та засоби (повторення, переказ). Під впливом вказівок дорослого дитина виправляє помилки у тому, що пригадала, в неї виникає прагнення пригадати правильно.
Вперше здатність виправляти помилки при відтворенні матеріалу проявляється у чотири роки. Згодом виникає прагнення цих помилок не припускатись, а для цього дитина налаштовується запам´ятати правильно і точно, тобто вона починає розуміти зв´язок між моментами запам´ятовування та відтворення. Завдяки поширенню механізмів регуляції пам´яті на всі її процеси, особливо на момент запам´ятовування та відтворення, відбувається різке зниження неточностей при пригадуванні. Зростає глибина контролю за пригадуванням: у чотири роки дитина відстежує правильність послідовності основних складових частин матеріалу, а у старшого дошкільника контроль поширюється і на зміст у межах цих частин.
Інтелектуалізація пам´яті, зростання її осмисленості робить можливим за умови відповідної педагогічної роботи засвоєння дитиною смислових прийомів запам´ятовування: порівняння нового з відомим, різних частин матеріалу між собою; групування, класифікація.
ВИСНОВКИ про розвиток елементів довільності пам´яті в дошкільному віці:
- поряд з переважанням мимовільної пам´яті з 4 років з´являються елементи довільної пам´яті;
- елементи довільності пам´яті проявляються як здатність дитини до постановки мнемічних задач та до самоконтролю під час запам´ятовування і пригадування;
- за умови відповідної педагогічної роботи дитина до кінця дошкільного віку оволодіває смисловими прийомами запам´ятовування.