Дитяча психологія
1. Види уваги у дошкільному дитинстві
За допомогою пізнавальних психічних процесів людина отримує, осмислює, зберігає інформацію про дійсність. У пізнавальній діяльності і сприймання, і пам´ять, і мислення, і уява виступають у єдності. Лише в окремих ситуаціях переважає певний пізнавальний процес. Оточуюча людину дійсність безмежна, тому людина пізнає її крок за кроком, а її пізнавальна діяльність носить організований та спрямований характер. Людина сприймає зовсім не всю інформацію, що надходить з оточуючого, а лише найбільш значущу для її життєдіяльності. Отже, інформація на шляху до людської свідомості дозується і фільтрується. Цю функцію виконує увага, яка й організовує наше пізнання.
Увага — це спрямованість і зосередженість свідомості, які передбачають підвищення рівня сенсорної, інтелектуальної та рухової активності індивіда.
Дитина з´являється на світ із вродженими передумовами уваги, а протягом дошкільного дитинства вони зумовлюють послідовний розвиток основних її видів, що потім становлять основу уваги дорослого.
Розвиток видів уваги в дошкільному дитинстві відбувається у таких напрямах:
- Від природної до соціально зумовленої;
- Від безпосередньої до опосередкованої;
- Від мимовільної до довільної;
- Від чуттєвої до інтелектуальної.
За походженням вирізняється природна й соціальна увага.
Природна увага - це вроджена здатність реагувати на подразники з певними властивостями. Зокрема, на ті, що відзначаються новизною, досить великою силою, раптовістю появи тощо.
Соціальна увага зумовлюється впливами соціального середовища (насамперед, виховання і навчання), тому виробляється за життя дитини.
За характером стимулів, що викликають увагу, її поділяють на безпосередню та опосередковану.
Безпосередня увага виникає, коли подразником виступає певний об´єкт, на який вона спрямована і який відповідає актуальним інтересам і потребам людини.
Опосередковану увагу викликають не самі по собі об´єкти, а подразники, які сигналізують про ці об´єкти (жести, слова, дорожні знаки тощо).
За участю волі увага буває мимовільна і довільна.
Мимовільна увага не пов´язана з участю волі, а довільна передбачає вольову регуляцію. Мимовільна увага не вимагає зусиль для того, щоб утримувати і протягом певного часу зосереджувати на чомусь увагу, а довільна - навпаки.
За зв´язком з психічними процесами вирізняють чуттєву й інтелектуальну увагу. Перша переважно пов´язана з емоціями і вибірковою роботою органів чуття, а друга — із зосередженістю і спрямованістю думки, мислення.