Дитяча психологія
3. Прийоми активізації сюжетно-рольової гри
У розвитку сюжетно-рольової гри не всі діти однаково успішно переходять від нижчого рівня до вищого. Потрібно виявляти дітей, у яких спостерігається відставання у розвитку сюжетно-рольової гри і проводити з ними розвивальну роботу. При цьому психолог (вихователь) орієнтується на ознаки недорозвиненості гри у дошкільника:
- Примітивні й одноманітні дії з предметами;
- Нестійкий інтерес до зовнішнього вигляду іграшки, не пов´язаний з можливостями гратись нею;
- Високий вміст неадекватних дій з предметами. Наприклад, ложкою дитина не користується в її функціональному призначенні, а стукає нею об стіл, підлогу, іншу ложку, крутить у руках, кидає тощо;
- Відсутність замінників та дій із уявними предметами;
- Поодинокі сюжетні дії, сюжет відсутній.
При наявності відставання у розвитку гри дошкільника використовують наступні прийоми активізації гри.
1.Дорослий демонструє весь ланцюжок ігрових дій із сюжетною іграшкою, а потім просить дитину повторити .
2.«Знайомить» дитину з лялькою-донькою, називає дитину мамою чи папою, дає ляльці ім´я, викликає емоційне позитивно-забарвлене ставлення до іграшки, використовуючи зменшувально-пестливі слова, посмішки, виявлення турботи про ляльку, емоційний відгук на її «дії», розмову з лялькою.
3. Проводиться індивідуальна робота з дитиною над сюжетом, який ускладнюється від сеансу до сеансу.
Наприклад, організація гри на основі сюжету «Догляд за дитиною»:
- у 1-шу зустріч включає купання ляльки;
- у 2-гу додається приготування для неї їжі;
- у 3-тю зустріч - годування;
- у 4-ту зустріч - підготовка ляльки до сну.
ВИСНОВКИ про прийоми активізації гри дошкільника:
- ознаки рівнів розвитку сюжетно-рольової гри слугують критерієм для визначення відповідності розвитку дошкільника віковій нормі психічного розвитку;
- при наявності відставання у розвитку гри дошкільника використовують прийоми активізації гри;
- прийоми активізації гри спрямовані на урізноманітнення ігрових дій дитини, збагачення сюжету і використовуються дорослим на фоні доброзичливої уваги до дитини.