Дитяча психологія
2. Формування передумов рольової гри
Формування передумов рольової гри становить актуальну педагогічну задачу у період від 1,5 до 3 р. Методика формування передумов рольової гри полягає у тому, що дорослий подає сюжет у словесній формі. Наприклад: «Сидять за столом лялька та ведмедик, гарненькі, чистенькі. На столі стоять тарілки, розкладені ложки. Дівчинка взяла ложку і почала годувати - спочатку ляльку, а потім ведмедика. Всіх погодувала, молодець!». При цьому дорослий супроводжує свої слова ігровими діями та підкреслює інтонацією, жестами, мімікою емоційно-позитивне ставлення до іграшок та дій з ними.
Якщо дитина не може включитись у пропоновану дорослим сюжетно-рольову гру, то проводиться додаткова робота з формування ігрових дій на основі предметних дій у такій послідовності:
- Показати ігрові дії з різними предметами (ложкою - нагодувати ляльку, гребінцем зачесати її);
- Організувати ігрові дії із замінниками використаних предметів (ложка - олівець; гребінець - лінійка);
- Варіювання замінників однакових предметів: ложка - олівець, стрічка картону, паличка;
- Формування системи дій певної ролі: мати - годує, читає, прибирає, одягає, зачісує; лікар - вислуховує, виписує ліки, робить укол;
- Щоб дитина приймала роль, дорослий разом з нею програє відповідну систему дій і наголошує: «Ти грався у лікаря», «Ти була мамою».
Коротка схема роботи із залучення дитини до сюжетно-рольової гри становить перехід дитини від предметної дії до виконання нею ролі, відповідних їй дій і включає наступні кроки: їсти ложкою - годувати ложкою - годувати ложкою ляльку - годувати ложкою ляльку, як мама.
ВИСНОВКИ про формування передумов сюжетно-рольової гри у дітей раннього віку:
- метою формування передумов сюжетно-рольової гри є перехід дитини від предметної дії до виконання нею ігрової ролі;
- формування здійснюється за етапами: їсти ложкою - годувати ложкою - годувати ложкою ляльку - годувати ложкою ляльку, як мама.