Дитяча психологія
4. Роль експресивних засобів у спілкуванні дитини й дорослого
Найбільш сприятливе для розвитку особистості дітей середнього та старшого дошкільного віку спілкування на фоні позитивного, теплого, емоційно забарвленого ставлення вихователя до дитини (за С. Є. Кулачківською).
Позитивні результати дав експеримент, у якому вихователів навчали виражати емоції, а дітей адекватно їх розуміти.
В ході цього експерименту з вихователями проводилась бесіда про значення експресії у процесі спілкування, а також спеціальне навчання способам вираження своїх емоцій.
Формування у дітей розуміння експресивних засобів було здійснено методами:
а) ідентифікації різних емоцій за їх зображенням у формі портрета, сюжетних картинок;
б) опису дітьми портрета вихователя, зображеного на малюнку;
в) передачі дитиною характерних для вихователя способів вираження позитивних і негативних почуттів.
У ході спілкування дорослий виразно виявляв зацікавленість роботою дитини, свою прихильність до неї, заохочення її дій, використовував посмішки, лагідну розмову.
ВИСНОВОК про роль експресивних засобів у спілкуванні дитини й дорослого:
— дитина недостатньо володіє вмінням розпізнавати і розшифровувати експресивно-мімічні засоби спілкування, використовувані дорослим, і потребує спеціального навчання цьому;
— розуміння експресивних засобів спілкування дитиною відбувається за умови, якщо дорослий виразно виявляє зацікавленість до роботи дитини, свою прихильність до неї, заохочення її дій, використовує посмішки, ласкаву розмову.