Дитяча психологія
2. Форми спілкування у дошкільному віці
У роботі з дошкільниками слід орієнтуватись не просто на утримання показників психічного розвитку у межах норм, а прагнути до оптимального їх формування. При цьому слід відзначити, що простої наявності спілкування або його кількісних показників недостатньо. Яким має бути спілкування на різних етапах дошкільного дитинства, досліджено у працях М. І. Лісіної, яка виділила чотири якісно відмінних і онтогенетично послідовних форми спілкування дошкільників з дорослим [75, с. 79—80]. Їх характеристика подається у таблиці 2.
Таблиця 2
Форми спілкування дитини з дорослим у дошкільному віці (за М.І.Лісіною)
Форма спілкування |
Показники форм спілкування дитини з дорослим |
||||
Місце спілкування у системі життєдіяльності дитини |
Зміст потреби у спілкуванні |
Провідний мотив спілкування |
Основні засоби спілку вання |
Значення форми спілкування у загальному розвитку психіки |
|
І |
ІІ |
ІІІ |
IV |
V |
VI |
Ситуативно-особистісна (з 2 міс.) |
забезпечує виживання і задоволення первинних потреб дитини. |
потреба у доброзичливій увазі дорослих |
Особистісний (дорослий приваблює дитину як центральний об´єкт пізнання і діяльності; джерело ласки і уваги, не пов´язане із діями дитини) |
Експресивно-мімічні операції |
Загальна активація психіки дитини; формування перцептив-них дій, підготовка до оволодіння хапанням |
Ситуативно-ділова (з 6 міс.) |
Забезпечує спільну з дорослим предметну діяльність дитини |
У доброзичливій увазі дорослого і співпраці з ним |
Діловий (дорослий приваблює як партнер у грі, зразок для наслідування, експериментування, помічник, організатор, учасник спільної предметної діяльності |
Предмет- нодієві операції |
Розвиток предметної діяльності, підготовка до оволодіння мовленням, 1-й етап розвитку активного мовлення |
І |
ІІ |
ІІІ |
ІУ |
У |
УІ |
Позаситуативно-пізнавальна (3-4 роки) |
Забезпечує |
У добро- |
Пізнавальний |
Мовлен- |
Первинне |
спільну з |
зичливій |
(дорослий при- |
нєві опе- |
проникнення |
|
дорослим та |
увазі до- |
ваблює як еру- |
рації |
у сутність |
|
самостійну |
рослого, |
дит, джерело |
явищ, розви- |
||
діяльність |
співпраці |
пізнання про |
ток наочного |
||
дитини з |
й повазі |
позаситуативні |
мислення |
||
ознайомлен- |
об´єкти (яких |
||||
ня із світом |
немає в оточен- |
||||
фізичних |
ні), як партнер |
||||
об´єктів |
обговорення |
||||
причин явищ |
|||||
у фізичному |
|||||
світі) |
|||||
Позаситуативно-особистісна (5-6 років) |
Забезпечує |
У добро- |
Особистісний |
Мовлен- |
Заохочення |
теоретичне |
зичливій |
(дорослий при- |
нєві опе- |
до моральних |
|
і практичне |
увазі, |
ваблює як осо- |
рації |
цінностей |
|
пізнання |
спів- праці |
бистість, що |
суспільства, |
||
дитиною |
й повазі, у |
володіє знан- |
перехід до |
||
світу со- |
співпере- |
нями, вміння- |
дискурсивно- |
||
ціальних |
живанні |
ми, соціально- |
го мислення; |
||
явищ |
та взаємо- |
мора-льними |
формування |
||
розумінні |
нормами, |
готовності до |
|||
дорослого |
строгий і до- |
школи |
|||
брий старший |
|||||
товариш) |
ВИСНОВКИ про розвиток форм спілкування дошкільника з дорослим:
— у дослідженнях М. І. Лісіної визначено чотири якісно відмінних і онтогенетично послідовних форми спілкування дошкільників з дорослим;
— форми спілкування дошкільників з дорослим розрізняються між собою за місцем спілкування у життєдіяльності дитини, змістом комунікативної потреби, мотивом і засобами спілкування, значенням для психічного і особистісного розвитку дитини;
— протягом дошкільного дитинства послідовно змінюються такі форми спілкування: ситуативно-особистісне, ситуативно-ділове, позаситуативно-пізнавальне, позаситуативно-особистісне.