Дитяча психологія
2. Класифікація методів дитячої психології
У психологічних дослідженнях вивчаються психічні факти, їх механізми й закономірності. Головною особливістю психічного факту є те, що він становить внутрішнє єство людської поведінки, а тому доступний вивченню лише опосередковано (С. Л. Рубінштейн, Г. С. Костюк, О. М. Леонтьєв, С. Д. Максименко, А. В. Петровський). Наприклад, дитина переживає радість від того, що намалювала малюнок: посміхається, демонструє малюнок дорослим, коментує свій успіх. Проте саме переживання радості залишається прихованим. Опосередковане вивчення психічних явищ означає, що дослідник спирається на зовнішні їх показники — дії дитини та її мовлення — де об´єктивуються (виявляються) психічні процеси і стани. Додатковими показниками слугують виразні рухи: міміка, жести, інтонації мовлення.
Специфіка предмету дитячої психології визначає й особливості психологічного дослідження. Вивчення психіки дитини становить складну задачу науковців, а також педагогів. Засобами психологічного дослідження виступають методи — певні шляхи збору наукових фактів, які потім слугують предметом теоретичного аналізу. Методи психології відображають специфіку психологічних фактів або явищ.
Методи дитячої психології можна розподілити на чотири групи.
1 група вирізняється за організаційним критерієм і включає:
• порівняльний метод, який ще називають методом вікових або поперечних зрізів. Він передбачає одночасне вивчення певного психічного явища у різних вікових груп з метою виявлення його динаміки;
• лонгітюдний — передбачає дослідження динаміки певного психічного явища у одних і тих же конкретних дітей або їх груп протягом тривалого часу (кількох років);
• комплексний — в дослідженнях беруть участь різні спеціалісти (фізіологи, гігієністи, педагоги і психологи).
2 група це емпіричні методи (дослідницькі), до яких належить:
• спостереження;
• самоспостереження;
• експеримент — природний, лабораторний.
3 група — психодіагностичні методи - виявляють актуальний рівень розвитку психіки чи особистості дитини (тести).
4 група — додаткові методи, які самі по собі не забезпечують достатньої об´єктивності результатів — аналіз продуктів діяльності, аналіз класних і шкільних документів, біографічні методи, бесіда, інтерв´ю.
5 група — методи обробки результатів, що включають кількісну обробку методами математичної статистики (кореляційний, дисперсійний, факторний аналізи) та якісну обробку шляхом диференціації результатів за типами, видами, варіантами, їх категоризацію.
ВИСНОВКИ про класифікацію методів дитячої психології:
— дослідження психічних фактів дитини носить опосередкований характер на основі фіксації їх зовнішніх проявів, насамперед у мовленні та поведінці;
— методи досліджень слід використовувати у поєднанні для забезпечення принципу комплексності.