Соціологія
7.3. Розвиток конфлікту в організаціях
Соціологи зазначають, що кожен конфлікт проходить певні фази свого розвитку. Правда, часом, як зазначають С.Хелпа і Т.Вітковський, не кожен конфлікт проходить якусь певну схему свого розвитку; іноді фази начебто поєднуються, а буває, що конфлікт розвивається так бурхливо, що перебігу тих фаз можна і не помітити.
Фази розвитку конфлікту
Аналізуючи розвиток конфліктів, соціолог Л.Ровду прийшов до висновку, що вони мають, здебільшого п´ять фаз.
Фаза 1. Це період виникнення протиріччя і поява конкуренції між членами організації, об´єктом яких є різного роду обмежені блага, пільги тощо.
Фаза 2. Період, коли відбувається усвідомлення протиріч.
Фаза 3. Персоналізація конфлікту, тобто коли формується уява про "винуватця", який хоче начебто "відібрати" блага.
Фаза 4. Продумане, свідоме атакування противника, спроби перешкодити йому взяти перевагу, залучення до боротьби інших членів організації.
Фаза 5. Поступове згасання конфлікту і перехід Його в фазу закінчення. На цьому етапі вже є можливість спокійно не торкаючись рани, визначити спільні інтереси, накреслити шляхи подальшої співпраці.
Рені Фрітш і Мелькольн Лері на відміну від Л.Ровду визначають три фази розвитку конфлікту, але кожна фаза в їх класифікації має ще по три рівні, що показані в таблиці.
№ | Фази | Рівні |
1. | Переживання. | Дискусія Дебати Дії (слова розсудку вже майже не мають ніякого значення) |
2. | Психування, невроз. | Впевненість в правильності своїх думок. "Втрата обличчя" Стратегія погроз |
3. | Патологічна поведінка | Тиск на нервову систему противника. Неможливість повороту назад. Втрата всього людського, озвіріння. |
Стан в організації до і після конфлікту
Визнаючи, що безконфліктне життя в організації практично неможливе, англійські вчені, на відміну від Л.Козера, який в конфліктах вбачав і деякі позитивні сторони, вважають, що вони сприяють деградації духовного світу її членів, знижують темпи виробництва. В стосунках членів організації, пишуть Рені Фрітш і Мелькольн Лері, можна визначити два періоди: до і після конфлікту. Період до конфлікту — звичайне, буденне життя людей в колективі — осторонь, і не зовсім, вирази сміху і жарти, певна увага один до одного. Період після конфлікту — замкнутість, нещирість, підкреслений формалізм у спілкуванні. Конфлікт — це зло, появі якого слід запобігати всіма силами і всім без винятку членам організації — такий висновок цих учених.