Адміністративне право. Загальна частина

2. Особливість адміністративної правосуб´єктності суб´єктів адміністративного права

Адміністративно-правове становище суб´єктів адміністративного права визначається обсягом і характером їх правосуб´єктності, яку визначають адміністративна правоздатність і дієздатність [23, с. 43].

Під адміністративною правосуб´єктністю необхідно розуміти потенційну здатність суб´єкта мати права та обов´язки (адміністративна правоздатність) у сфері державного управління і їх реалізовувати в зазначеній сфері (адміністративна дієздатність).

Адміністративна правоздатність - це здатність суб´єкта мати права й обов´язки у сфері державного управління. Правоздатність з´являється з моменту виникнення суб´єкта (народження, створення та державної реєстрації), припиняється - з моменту зникнення суб´єкта (з моменту ліквідації - щодо юридичної особи або смерті - фізичної особи).

Адміністративна дієздатність - це здатність суб´єкта самостійно реалізовувати надані йому права і виконувати покладені на нього обов´язки у сфері державного управління. Складовою дієздатності є адміністративна деліктоздатність, тобто здатність суб´єкта нести за порушення адміністративно-правових норм юридичну відповідальність. Тобто вона означає, що фізична особа буде нести адміністративну відповідальність, а юридична буде нести відповідальність в адміністративному порядку, включаючи матеріальну [18, с.98].

Суб´ єктивні права у сфері державного управління - це надана і гарантована державою, а також закріплена в адміністративно-правових нормах міра можливої (дозволеної) поведінки у правовідносинах, яка забезпечена обов´язком іншого суб´єкта правовідносин.

Таким чином, суб´єктивні права реалізуються в такому:

- надається можливість певної поведінки особі, яка має адміністративну правосуб´єктність, з метою задоволення її інтересів у сфері державного управління і вирішення завдань, що стоять перед нею;

- поведінка реалізується у правовідносинах;

- поведінка здійснюється у певних рамках (межах) (порушення цих меж (міра можливої поведінки) є зловживання правом;

- реалізація прав гарантується державним примусом;

- права існують тільки у зв´язку з відповідним юридичним обов´язком з боку іншого суб´єкта правовідносин.

Суб´єктивні адміністративно-правові обов´язки у сфері державного управління реалізуються в такому:

- забезпечується необхідна, належна поведінка особи, яка наділена праводієздатністю в інтересах інших осіб правовідносин;

- обов´язки не можуть існувати поза зв´язком із суб´єктивними правами у сфері державного управління;

- їх реалізація забезпечується державним примусом;

- обов´язки повинні мати свої межі і міру.

Відмінності між суб´єктивними правами й обов´язками полягають у тому, що: а) права реалізуються в інтересах власника, а обов´язки в інтересах інших осіб; б) права - це міра можливої поведінки, а обов´язки - міра належної поведінки.