Адміністративне право. Загальна частина

1. Поняття та ознаки суб´єктів адміністративного права

Питання про суб´ єкти адміністративного права є одним з важливих, оскільки мова йде про учасників адміністративно-правових відносин, які вирішують завдання і здійснюють функції виконавчої влади, які координують розпорядницькі та контрольно-наглядові повноваження в галузі державного управління і місцевого самоврядування, розглядають справи про адміністративні правопорушення, що вчинюються фізичними і юридичними особами в господарській, фінансовій, митній сферах, а також про порушення громадського порядку [25, с.418].

Суб´ єкти адміністративного права - це фізичні та юридичні особи, які відповідно до встановленого адміністративного законодавством та адміністративно-правових норм наділені певним обсягом прав та обов´язків у сфері адміністративно-правового регулювання управлінських відносин, а також реалізують функції виконавчої влади.

Необхідно зазначити, що суб´єкти адміністративного права - це:

- по-перше, реальні учасники адміністративно-правових відносин, які володіють адміністративно-правовим статусом і беруть участь в організації держаного управління;

- по-друге, одна із сторін публічної управлінської діяльності, яка наділена відповідною компетенцією, повноваженнями, наданими законодавством;

- по-третє, вони можуть бути конкретними учасниками адміністративно-правових відносин, у які вони вступають за власним бажанням або в силу обов´язку (громадяни, посадові особи).

Ознаки суб´єктів адміністративного права:

- Володіння відповідно до приписів адміністративно-правових норм здатністю мати або реалізовувати (безпосередньо або через представника) права та юридичні обов´язки у сфері державного управління, тобто володіння адміністративною правосуб´єктністю [13, с.4];

- Володіння потенційною можливістю реально брати участь в адміністративно-правових відносинах;

- Зовнішня самостійність у реалізації своїх прав та обов´язків у сфері державного управління.

Необхідно розмежовувати поняття "суб´єкти адміністративного права" і "суб´єкти адміністративних правовідносин" [18, с.51]. Суб´єкт права може визначатись абстрактно у загальному вигляді. Суб´єкт правовідносин завжди конкретний. Суб´ єкт права не завжди є суб´ єктами правовідносин. Останнім він стає з моменту реалізації своїх прав та обов´язків у сфері виконавчої влади.

Для того, щоб суб´єкт адміністративного права став суб´єктом адміністративно-правових відносин, потрібні такі умови:

- наявність норми адміністративного права, яка передбачає певні права та обов´язки [21, с.52];

- наявність у суб´єкта адміністративної правосуб´єктності;

- наявність юридичного факту як підстави для виникнення або припинення адміністративних правовідносин.

Суб´ єкти адміністративного права можуть бути:

- індивідуальні (фізичні особи);

- колективні (юридичні особи, колективні утворення).

До індивідуальних суб´єктів адміністративного права належать громадяни України, іноземні громадяни, біженці, державні службовці, які можуть виступати і як прості громадяни (при захисті своїх особистих, приватних інтересів), і як офіційні представники держави (при захисті публічних інтересів).

До колективних суб´єктів належать органи державного управління, органи місцевого самоврядування, об´єднання громадян, підприємства, установи, організації.

Усі суб´ єкти адміністративного права створюють систему, в якій можна виділити:

- громадян України, іноземних громадян, біженців;

- об´ єднання громадян;

- Президента України;

- органи державної виконавчої влади;

- органи місцевого самоврядування.