Соціологія
Проста номінальна шкала
Коли виникає потреба впорядкувати події та явища у певному порядку, можна запропонувати схему групування цих елементів за подібністю. Так, можна зафіксувати в такій шкалі класифікацію мотивації навчання у вузі: "отримати диплом про вищу освіту", "здобути знання, вміння та навички професії", "отримати престижну професію", "вирішувати власну долю самостійно" тощо. У цьому випадку неможливо впорядкувати запропоновані судження в певній системі координат у тому сенсі, що один мотив кращий, а інший гірший, вони просто різні. Разом з тим, кількісна репрезентація даних, які згруповані в номінальній шкалі, може бути підґрунтям для здійснення певного аналізу мотивації навчання у вузі.
У номінальній шкалі існують такі можливості числових операцій:
1. Визначення частоту натуральних величинах. Наприклад, скільки респондентів із конкретної сукупності вибрали певний варіант відповіді в анкеті щодо мотивації навчання у вузі. Відповідно це можна зробити у відсотковому варіанті до загальної чисельності або у показниках моди розподілень (М), тобто групування з найбільшою чисельністю.
Наприклад, зі 1450 респондентів, які мали можливість вибрати певний варіант відповіді, варіант "А" відзначили 850 чоловік., "В" — 1100 респондентів, "С" - 420 студентів. Від загальної чисельності отриманих відповідей (850+1100+420=2370) це становить для "А" - 850:2370=36,3%, для "В" - 46,3% і для "С" -18,4%. Таким чином, можна виділити групу найбільшої чисельності, яка називається модальною, тобто варіант "В".
1. За допомогою таких шкал можна вивчати взаємодію між собою різних груп або класів явищ. Наприклад:
Комбінації варіантів відповіді | Число відповідей | Доля у % довсіх респондентів |
ABC | 210 | 14,4 |
АВ | 310 | 21,3 |
АС | 50 | 4,0 |
ВС | 140 | 9,6 |
А | 280 | 19,4 |
В | 440 | 30,3 |
С | 20 | 1,0 |
Всього | 1450 | 100 |
2. Утворені такі шкали дозволяють виявити наявність або відсутність зв´язків між ознаками, які зафіксовані в шкалах, тобто можна побудувати перехресні таблиці сумісності. Наприклад, можуть бути відмінності у відповідях юнаків та дівчат, які зафіксовані у таблиці.
Аналіз таблиці дозволяє виявити значно менші пропорції чисельності відповідей чоловіків від жінок у варіанті "С" та значного домінування їх у варіанті "А". Розрахунок відсоткових пропорцій дозволяє візуально це помітити.
Варіанти відповіді | Жінки | Чоловіки | Всього відповідей |
А | 240 (18,5%) | 610 (57,0%) | 850 |
В | 680 (52,2%) | 420 (39,2%) | 1100 |
С | 380 (29,3%) | 40 (3,8%) | 420 |
Всього відповідей | 1300 (100%) | 1070 (100%) | 2370 |