РR в органах державної влади та місцевого самоврядування

Шаблій А.П. Чутки як засіб формування негативного іміджу політіків

На думку Г. Лебона, можна було б спорудити піраміду значно вищу, ніж піраміда Хеопса, лише з кісток тих людей, які стали жертвами могутності слів [3]. За допомогою слів ми можемо наказувати, переконувати, спонукати. Вміння висловлюватися дає змогу управляти людьми, чим послуговуються особи, зацікавлені в упровадженні певної думки в масову свідомість. Найбільшою популярністю спеціалісти з “промивання мізків” користуються у штабах політиків. Особливої актуалізації їх діяльність набуває у період передвиборчого марафону, коли для досягнення певної мети застосовуються всі можливі технології. Щоб забезпечити перемогу політику, не обов’язково обирати виключно стратегію створення позитивного іміджу. Вивести політичного діяча на перший щабель рейтингу можна за допомогою відсіювання конкурентів через приниження їх в очах народу. Одним з ефективних, дешевих і досить легко здійснюваних методів боротьби з небажаними елементами є поголос.

Чутки дуже швидко поширюються, тому що, як правило, містять негативну інформацію про представників влади. Саме це необхідно масам, які, перебувають у скрутному становищі, тож ставляться з недовірою, підозрою до керівни- цтва країни, потребують підтвердження своїх передбачень, очікувань. Народ легко ввести в оману. Як писав Рене Ге- нон: “Натовп хоче бути ошуканим і завжди, безперечно, знайдуться люди... налаштовані додати: “Отже, будемо ошукувати” [2, с. 204].

Не завжди чутки спеціально поширюються в масах. Часто вони народжуються в результаті “спілкування колективної свідомості з колективною ж свідомістю” [4, с. 213]. Чутки, створені масами, є вираженням бажання, очікування, побоювання виникнення певних явищ у суспільному житті. Розмови у натовпі можуть бути спричинені відсутністю або замовчуванням інформації в офіційних джерелах. Найчастіше чутки висвітлюють події з життя знаменитостей, до числа яких належать і політики. Поширюючись серед мас, події деталізуються, доповнюються неймовірними подробицями.

Усі чутки, незалежно від джерела їх виникнення, можуть значною мірою підірвати довіру до політика, в одну мить зруйнувати результат кропіткої роботи іміджмейке- рів. Це отрута, з якою майже неможливо боротися, оскільки спростування у засобах масової інформації приводить до ще більшої впевненості натовпу в їх правдивості.5

Для дослідження обізнаності жителів Кривого Рогу з чутками про українських політиків нами було проведено опитування. Об’єктом дослідження ми обрали чутки як засіб формування негативного образу політиків. Ми припустили, що чутки є одним з дієвих способів формування негативного образу політиків. Мета дослідження — на прикладі зібраних у м. Кривий Ріг чуток довести, що вони формують негативний образ політиків. Опитування проводилося в Центрально-Міському, Дзержинському та Саксаганському районах міста. Опитуванням було охоплено 73 респонденти віком від 45 до 75 років (вік визначався суб’єктивно). Респондентам ставилися такі запитання: “Чи знаєте Ви чутки про українських політиків?” У разі позитивної відповіді: “Які саме чутки Ви знаєте?” Відповідь “ні” ми отримали від 52 осіб. Частина цих респондентів, можливо, знала чут- ки, але, вважаючи, що обережність зайвою не буває, відмовлялась відповідати. Вказаний висновок ми зробили, судячи з реакції опитуваних: озирання навколо, запитання на кшталт “До штабу якого політика Ви належите?”; “Це що, пропаганда?” тощо. Відмова також була серед опитуваних, які дали позитивні відповіді; два чоловіки не виявили бажання конкретизувати свою відповідь і обмежились словом “так”. Оскільки дослідження було спрямоване на збір чуток, а не опитування громадської думки, то при обробці даних ми не враховували відповіді чотирьох респондентів, які звучали приблизно однаково: “Всі вони бандити, не дають жити”. Отже, аналізу підлягали 46 чуток, які розповіли нам 15 респондентів.

Зібрані чутки ми розподілили за такими критеріями.

  1. Якщо чутки стосувались родинних зв’язків, друзів, здоров’я, освіти, особистого життя, фінансового стану та судимості, не пов’язаної з політичною діяльністю, то ми зараховували ці чутки до сфери побутових.
  2. Якщо чутки були пов’язані з зовнішніми і внутрішніми політичними відносинами, суспільною, правовою чи неправовою діяльністю, то ми визначали їх як суспільно- політичні.

За результатами опитування респонденти найбільше інформовані про таких політиків, як Л. Кучма (32 % чуток), Ю. Тимошенко (24 %), В. Ющенко (22 %), В. Янукович (11 %), дещо знають про Н. Вітренко (6 %), Л. Кравчука (2 %), Г. Суркіса (2 %), що можна пояснити їх популярністю в офіційних джерелах.

Найпопулярнішими в народі є чутки про Л. Кучму. У ході опитування жоден з респондентів не залишив Президента без уваги. Найбільша кількість (22 %) чуток стосується зовнішніх і внутрішніх політичних відносин. Наприклад, суперечки Л. Кучми і П. Лазаренка з приводу грошей, “одна компанія” з В. Ющенко. Відносно зовнішніх зв’язків одні повідомляють, що Л. Кучма продав нас Америці, інші — ним управляє Президент Росії В. Путін. Найпопулярнішою в народі є чутка про політичну реформу. Респонденти повідомляють, що Президент запроваджує її для того, щоб протриматися при владі ще два-три роки. Чутки про побутову сферу складають 10% всіх чуток. Як виявилося, маси цікавляться не тільки знаменитостями, але й їх рідними. Згідно з чутками зять Л. Кучми — найбагатша людина в Україні. Дружина Президента зробила вдома величезне вікно, щоб милуватися Андріївською церквою. Саме завдяки їй Л. Кучма став директором заводу, оскільки його наречена була дочкою чиновника. Опитувані доповіли про те, що у Л. Кучми в голові пухлина і йому залишилось жити недовго. Згадують студентські роки Президента, які в плані навчання були не досить добрими, оскільки в інституті він отримував тільки “2” та “3” і ледве захистив дипломну роботу на “трійку”.

На другому шаблі популярності — Ю. Тимошенко. Але маси не дуже цікавляться побутовими речами, яким відведено 4 %. Як виявилося, Ю. Тимошенко і В. Ющенко мають не тільки політичні, але й особисті симпатії. Нами була зафіксована інформація про те, що у них нібито був роман. Ю. Тимошенко називають найбагатшою жінкою в Україні. Чутки з приводу суспільно-політичного життя (20 %) пов’язані переважно з грошовою сферою. Опитувані повідомляють про те, що частина грошей належить П. Лаза- ренку, якого вона відвідує у в’язниці. На частину цих грошей претендує і Росія, якій Ю. Тимошенко заборгувала велику суму. Згідно з чутками перед виступом у Верховній Раді вона п’є коньяк у буфеті. Що стосується суто політичної сфери, то Юлія Тимошенко стала депутатом, щоб не опинитися за ґратами. Респонденти розповіли про те, що Ю. Тимошенко буде балотуватися у Президенти і для досягнення своєї мети підкуповувати виборців.

Переважаюча більшість (15 %) чуток про В. Ющенко є побутовими. Найчастіше згадують В. Ющенка завдяки його родичам. Версії існують різні: дружина-американка, дочка навчається в Америці, дружина і донька живуть в Америці, “американський зять” тощо. Але не оминули й політичну діяльність (7 %). Згідно з чутками В. Ющенко ображений, тому що в нього відібрали владу і він буде боротися за неї. Тому вся його політика, вважають у народі, спрямована на заволодіння президентським кріслом.

Менш популярний у масах прем’єр-міністр В. Янукович (7 % побутових чуток і 4 % суспільно-політичних). ПроВ. Януковича ходять чутки, що він — ставленик Л. Кучми і буде повністю дотримуватися його політики. Довідалися про те, що у прем’єр-міністра є товариш — мільярдер у Донецьку. Але найбільше згадують кримінальне минуле В. Януковича, навіть називають прізвисько “Хам”, що його він отримав за ґратами.

Н. Вітренко порівняно з вищеописаними політиками не багата на чутки (6 %). В плані політичної діяльності її підозрюють у тому, що вона допомагала Л. Кучмі утриматися при владі, коли його хотіли “прибрати”, а також у інсценуванні вибуху під час візиту до Кривого Рогу. З побутової сфери відомо лише те, що Н. Вітренко відкупила сина від армії, хоча раніше висловлювала думку, що навіть дівчата повинні служити.

Л. Кравчука звинувачують у махінаціях з зерном, а Г. Суркіса у розповсюдженні наркотиків.

Таблиця 1.Результати опитування респондентів

Політик

Чутки, %

Разом, %

побутові

суспільно-політичні

Л. Кучма

10

22

32

В. Янукович

7

4

11

В. Ющенко

15

7

22

Ю. Тимошенко

4

20

24

Н. Вітренко

2

4

6

Л. Кравчук

2

2

Г. Суркіс

2

2

38

61

Проаналізувавши чутки, ми дійшли висновку, що вони формують негативний образ політиків, оскільки майже всі містили інформацію не на користь народних обранців. Як виявилося, найбільше обурення у населення викликає Л. Кучма (32 % чуток). Понад усе маси цікавить суспільно- політичне життя політиків (61 %), хоча немало зацікавлених у їх побуті (38 %). Чутки з побутової сфери є більш деталізованими та епатажними. Джерела чуток можуть бути різними, але завдання єдине — “нанести моральну шкоду політику шляхом підриву репутації та зменшення довіри до нього”.

Література

  1. Борисов Б. Л. Технологии рекламы и PR: Учеб. пособие. — М.: ФАИР-ПРЕСС, 2001.
  2. Генон Р. Царство количества и значения времени. — М., 1994.
  3. Лебон Г. Психология народов и масс. — СПб., 1995.
  4. Почепцов Г. Г. Паблік рилейшнз: Навч. посібник. — К.: Т-во “Знання”, КОО, 2000.