Психологія управління
Сутність реклами в психології
Як соціально-економічне явище, реклама (лат. reclamare —вигукувати, кликати) відома з ранніх часів розвитку людства. Наприклад,давні купці для привернення уваги до своїх товарів використовували яксловесні звернення, так і елементи зовнішньої реклами (графічнізображення товару, карбування імен самодержців тощо). У XIII—XV ст. вЗахідній Європі гільдії купців мали свої рекламні атрибути — цеховігерби, знамена, індивідуальні клейма та ін. У XVII ст. почали випускатирекламні газети в Англії, а у XVIII ст. було створено спеціальнерекламне агентство у Франції.
Як психологічний феномен, рекламавиникла наприкінці XIX — на початку XX ст. Емпіричні (засновані надосвіді) дослідження в галузі психології реклами були започатковані вкраїнах Західної Європи та США. Значних результатів у цій галузідосягли німецькі вчені. На початку XX ст. психологи, які вивчалипроблеми реклами, своїм завданням вважали забезпечення реалізаціїтоварів і послуг засобами науки. Основні зусилля вони зосереджували навивченні психічних процесів і використанні методів психологічноговпливу з метою пробудити інтерес до товару і спонукати до йогопридбання.
Якісно новий етап у розвитку реклами (початок 50-хроків XX ст.) пов´язаний з переходом економіки до “ринку покупця”, дляякого характерні переважання пропозиції над попитом, широкі можливостіпокупця щодо вибору потрібного йому товару. Ця тенденція в економіцівплинула на розвиток психології реклами.
Психологія реклами — галузьзнання, яка вивчає психічні процеси, що сприяють взаємодії рекламодавцяі споживача з метою ефективного задоволення попиту останнього.
Психологи переорієнтувалися на процеси споживчого вибору та прийняттярішень, оскільки маніпулювати волею споживача стало небезпечною іекономічно невигідною справою. У бізнесі окреслилися різні рекламнінапрями (Public Relations та ін.), які отримали назву маркетинговихкомунікацій. Це спричинило тенденцію перетворення сучасної психологіїреклами на нову дисципліну — психологію маркетингових комунікацій.
Сучасна психологія реклами вивчає психологічні особливості не тількиспоживача, а й рекламодавця, який через різноманітні суб´єктивніпричини може припускатися серйозних помилок у рекламуванні продукції,послуг, що призводить до нерозуміння чи неприйняття реклами. Томурекламну діяльність розглядають як форму діалогу між рекламодавцем іспоживачем, невід´ємними атрибутами якого є такі соціально-психологічнікомпоненти, як зворотний зв´язок, взаєморозуміння, які впливають наефективність реклами. Сучасна реклама не впливає на волю споживача, апідсилює потребу, допомагає йому зробити вибір.
Це у новомуракурсі висвітлює проблему етики рекламодавця, його відповідальності задостовірність рекламної інформації, коректність способів донесення їїдо споживачів реклами, а відповідно — й рекламованого товару.