Психологія управління
Психологічна служба в організації
Імідж, престиж організації (фірми, підприємства тощо) значноюмірою визначає наявність психологічної служби, існування якої у великійустанові є очевидною необхідністю. Адже для керівництва людьми потрібнознати їх психологію, а це можливо завдяки стараннямфахівців-психологів, чиї знання, практичні напрацювання суттєводопомагають керівникам у роботі з кадрами. Йдеться, насамперед, пропсихологічні дослідження, що можуть вплинути на формування світоглядулюдей, оптимізацію розстановки кадрів, поліпшення соціально-побутовихумов працівників, дотримання соціальної справедливості, стимулюванняпраці тощо.
Донедавна в Україні психологічні служби навиробництві були мало поширені, а ті, що функціонували, не малидостатньої змоги впливати на стан справ, здебільшого виконувалисуб´єктивну волю керівництва. Дещо пожвавилася їх робота наприкінці XX— на початку XXI ст., але вона ще не відповідає реальним суспільнимпотребам. Ці потреби стосуються передусім надання допомоги у подоланнісоціально-психологічної напруги, психічної втомленості, загальноїослабленості. Тому створення служб психологічної допомоги, ефективнеуправління їхньою діяльністю — нагальна вимога часу й одне з важливихзавдань керівників.
Найрозвинутішою теоретично й практично насьогодні є служба психологічного консультування сімейних стосунків, зпроблем психічного розвитку дітей. На підприємствах вона ще не досяглавідповідного рівня або взагалі відсутня. Проте трансформаціяполітичних, соціально-економічних відносин зумовлює радикальні зміни ворганізації виробничої діяльності, що вимагає від керівництва таперсоналу високої психологічної готовності, компетентності таадаптивності до змін.
Особливості роботи консультативноїпсихологічної допомоги зайнятим підприємницькою діяльністю особамзначною мірою залежать від стану виробництва (стабільність, стагнація(застій), процвітання, занепад тощо), рівня корпоративної культуриорганізації, місця функціонування служби (її діяльність відбувається вмежах підприємства чи окремо, автономно і тільки відповідає на запитиклієнтів) та ін.
Зміст психолого-консультативної допомогизалежить від специфіки діяльності організації. Саме вона зумовлюєструктуру психологічної служби, яку визначають функції, структураорганізації, продукти діяльності. Кожен тип організації повинен мативідповідну його особливостям психологічну службу, здатну регулюватипсихологічними засобами характерний для неї цикл діяльності та людськийчинник. Тому психологічні служби заводу, установи чи торговельногозакладу, маючи багато спільного, відрізняються структурою і змістомроботи. Попри те, у будь-якій установі психологічна служба реалізовуєсвої основні функції: інформаційну, консультативну, регулятивну,діагностичну, навчальну, пропагандистську, профілактичну, коригувальну.Ефективна її діяльність відчутно сприяє розв´язанню проблем, пов´язанихіз професійним відбором, плинністю кадрів, релаксацією (розслабленням)працівників за важких умов праці, науковою організацією праці,психологічною сумісністю та адаптацією працівників, розподілом праці тафункцій між співробітниками, лімітуванням часу на професійну діяльністьі відпочинок, оформленням робочих місць тощо.
Психологічна службане тільки сприяє підвищенню ефективності діяльності персоналуорганізації, створенню передумов становлення належного психологічногоклімату, самореалізації та ефективної взаємодії співробітників, але йаналізує, координує психологічні аспекти діяльності впродовжвиробничого циклу, екстраполює (переносить) їх на побут і соціальнусферу персоналу. У структурі організації вона через свого керівника маєпідпорядковуватися безпосередньо першому керівникові організації(генеральному директорові, президентові фірми, голові тощо). За такихумов її першочерговим завданням є допомога керівникові у попередженніміжособистісних, групових конфліктів, просуванні обдарованихпрацівників, з´ясуванні хибних уявлень у колективі і дестабілізуючихчуток, у визначенні оптимальних розмірів і структури організації.Психологічна служба не може бути осторонь розв´язання проблем,пов´язаних із ринками збуту, впровадження у виробництво перспективноїпродукції та ін. Тобто вона повинна активно сприяти розв´язаннюнайсуттєвіших завдань, що фігурують на найвищому рівні, дбаючи проїхній зв´язок із перспективою виробництва і персоналу.
Потребакерівника в консультаціях психологів існує незалежно від рівня йогопсихологічних знань, адже одноосібно він не зможе ефективно вирішувативсі питання психологічного характеру в колективі. Взаємодіючи ізпсихологічною службою, професійна та інтуїтивно-практична майстерністькерівника розкриває джерела нових суджень, поглядів, підходів.