Психологія управління

Психолого-акмеологічне консультування

Психолого-акмеологічне консультування — це спеціальноорганізований процес спілкування психолога-консультанта з ієрархічнопов´язаною групою службовців сфери управління, керівників організації,спрямований на генерацію, розгортання можливих і бажаних дляорганізації в певний період змін. Воно забезпечує формуванняпрофесійного та управлінського розвитку керівників, досягнення в ньомувершин (акме).
Серед особливостей психолого-акмеологічного консультування визначають:
—характер проблем, які клієнт ставить перед консультантом. На рівніпервинного запиту ці проблеми рідко мають особистісний характер;
—акмеологічний характер консультативного процесу. Предметомпсихологічного аналізу є проблеми, пов´язані з досягненням вершини урозвитку, професійній кар´єрі;
—позиція клієнта (керівника)стосовно консультанта-психолога. Клієнт дотримуватиметься звичайної длясебе позиції “зверху” (в усіх інших випадках психологічногоконсультування він може дотримуватися позицій “знизу”, “на рівних”,“зверху”);
— суперечливе ставлення клієнта до процесуконсультування. Традиційно клієнт звик відчувати себе переможцем,довіряти собі, а в цьому разі психолог претендує на допомогу зконкретних питань у галузях управлінської діяльності клієнта, які дотого часу перебували тільки в його компетенції;
— наявністьспецифічних причин, які можуть викликати недовіру до консультанта (вонипов´язані з індивідуальними особливостями клієнта);
— загостренапорівняно з іншими категоріями клієнтів увага керівників до можливого“витікання” інформації, виявленої в процесі консультування;
— принципова неорієнтованість клієнтів на психотерапію, комунікативний тренінг, психокорекцію.
Основу психолого-акмеологічного консультування утворюють персональнепсихолого-акмеологічне консультування, психолого-акмеологічна робота згрупою, психодіагностичне забезпечення процесу психолого-акмеологічногоконсультування. Головний показник його ефективності — ускладненняіндивідуальної психологічної культури клієнта, її глибша усвідомленістьпорівняно із станом, що передував консультуванню. Передумовою цього євідповідність процесу консультування реальному, а не декларованомузапиту клієнта, який під час консультування може змінюватися.
Процес психолого-акмеологічного консультування розгортається за такими напрямами:
— моделювання образу бажаного майбутнього стану управлінської діяльності клієнта або групи;
—конкретизація і систематизація ключових чинників успіху, які сприяютьпродуктивному наближенню керівника до образу бажаного майбутнього;
— переструктурування та переосмислення “проблемного масиву” (труднощів, на котрі, як вважає клієнт, не можна вплинути).
Позитивні результати консультування забезпечують попередні дослідження,психодіагностика, зацікавленість керівників в активному використаннірекомендацій консультантів, відомостей про своїіндивідуально-психологічні властивості в управлінській діяльності.
Процес психолого-акмеологічного консультування відбувається на різних рівнях ефективності:
1. Неефективний консультативний процес. Його характеризують низькийпрофесіоналізм консультанта, несерйозні наміри клієнта, несприятливаобстановка в організації для взаємодії із зовнішнім консультантом.
2. Малоефективний консультативний процес. Ознаками його є особливийстан організації, який змушує персонал зосереджуватися на розв´язанніпереважно невідкладних проблем; висока потреба клієнтів у продовженніконсультування як прояву психологічної залежності від консультанта;слабка мотивація клієнтів щодо пошуку перспектив розвитку своєїорганізації.
3. Ефективний консультативний процес з відстроченимрезультатом. Цьому рівню відповідає на перший погляд безпроблемний станорганізації; зосередженість клієнтів на прогнозуванні розвиткуорганізації, розв´язанні можливих перспективних проблем, під час якихможна здійснювати стратегічне планування, чіткішими стають цінності,місія організації, цілі організаційного розвитку тощо.
4.Ефективний консультативний процес. Його супроводжують конструктивнийміжособистісний діалог за оптимальних відносин партнерства іспівробітництва консультанта і керівника організації; продуктивнийпошук оптимальних варіантів розв´язання невідкладних і перспективнихпроблем організації, її керівництва; усвідомлення корпоративноїкультури групи, особливості якої визначають норми поведінки персоналу;збагачення когнітивного, мотиваційно-ціннісного,операційно-діяльнісного компонентів індивідуальної психологічноїкультури службовців.
Психолого-акмеологічне консультування даєзмогу на якісно новому рівні розв´язувати завдання консультуваннякерівників. Воно також відкриває нові перспективи у вивченні методівоптимізації психологічної допомоги людям сфери управління.