Психологія управління

Проектування освіти і навчання

Нині більшість перетворень в організаціях є результатомвпровадження нових систематичних, спрямованих на зміну стратегічнихорієнтирів організації, освітніх технологій. Йдеться передусім провпровадження технічних інновацій, що мають своїм наслідком зміниробочих завдань і робочих місць, оновлення поведінки, установок ікультури персоналу. Саме тому особливої актуальності набувосвітньо-навчальний аспект діяльності організації, який пов´язаний ізвпровадженням інновацій та управлінням змінами.
Проектуванняосвіти і навчання управлінських кадрів зумовлене потребою увисококваліфікованих спеціалістах, яким властиві глибокийпрофесіоналізм у сфері управління, творчість, морально-психологічнавиваженість. Світовий досвід підтверджує, що цієї мети можна досягтизавдяки професіоналізації, розвитку творчого начала та гуманітаризаціїосвіти й навчання. Сучасна система освіти і навчання кадрів маєбазуватися на загальнолюдських цінностях, демократичних нормах, під часреалізації яких на першому плані є особистість людини, заради якої істворена освітня система. Освітньо-навчальні проекти повиннівраховувати соціальні потреби в спеціалістах нового типу,соціально-економічну та культурно-психологічну ситуацію переходу доринку, конкретні особливості діяльності організації (темпи впровадженняінновацій, протистояння нововведенням, способи коригування цілейорганізації у зв´язку із змінами, ставлення керівників усіх рангів дозмін, особливості впливу зовнішніх зв´язків та ін.).
Основнітенденції сучасної освіти пов´язані з її гуманізацією іхарактеризуються переходом від традиційних форм освіти та навчання добезперервної професійної освіти. Навчання за таких умов розглядають якперманентний цілісний процес безперервного розвитку особистості.
Орієнтація на особистість у процесі навчання покликана актуалізуватиособистісно-орієнтований компонент освіти, спрямований на суб´єкт і наспособи його саморозвитку. Завдяки цьому формується адекватне дляособистісного і творчого зростання людини середовище спілкування, щосприяє розвитку майстерності. А це можна реалізувати акмеологічнимпідходом (з урахуванням ролі рефлексії в системі психологічнихмеханізмів, що забезпечують творчий розвиток мислення та особистостілюдини) до проблем розвитку професіоналізму кадрів управління. Дотрадиційних лекційно-семінарських форм навчання додаютьемоційно-комунікативні та рефлексивні способи інтенсивно-ігровоготренінгу, покликані забезпечити коректувальний, психотерапевтичний ірозвивальний ефект розкриття, культивування й реалізаціїособистісно-творчого потенціалу кожної людини в процесі її безперервноїосвіти у спеціально створеному для цього рефлексивному,інформаційно-комунікативному, соціально-творчому середовищі. Цітенденції притаманні й системам управління, комплексні структури якихна сучасному етапі характеризуються переходом від жорсткої взаємодії догнучкого функціонування. У зв´язку з цим зростає роль людськогокомпонента системи управління як суб´єкта прийняття рішення на всіхрівнях її функціонування.
Проектування освіти кадрів управлінняна гуманістичних засадах і на основі рефлексивно-акмеологічного підходувідповідає основним тенденціям, що склалися у світі в практиці навчання:
— перехід до особистісної орієнтації та гуманістичних цінностей в освіті;
— перехід від педагогіки впливу до педагогіки співробітництва;
— перехід від традиційних методів навчання до активно-ігрових, психотехнічних;
— перехід від предметного навчання до розгалуженої системи освітніх послуг.
Наприклад, система підготовки і перепідготовки кадрів у Японії містить три основні аспекти:
1) управлінський — набуття працівниками знань і навичок, необхідних дляуспішного функціонування виробництва та процвітання фірми;
2) особистісний — самоутвердження і самореалізація працівника, зумовлені професійним зростанням та успіхами в кар´єрі;
3) соціальний — соціалізація особистості й збільшення її вкладу у розвиток суспільства.
Особистісно-орієнтована безперервна освіта управлінських кадрів і персоналу базується на таких принципах:
— створення атмосфери поваги між учасниками навчального процесу;
— використання досвіду слухачів та їхніх знань;
— проблемність навчання і критичність мислення;
— формування творчого, практично орієнтованого мислення;
— урахування рівня готовності до навчання, активності й самостійності;
— забезпечення співробітництва викладачів і слухачів.
Освітньо-навчальні програми, як і комп´ютерні технології та іншітехнічні інновації, є унікальними нововведеннями організації.Впроваджують їх задля забезпечення розвитку організації, підвищенняпродуктивності праці, вироблення у персоналу навичок людських відносин,уміння формувати команди, розпоряджатися часом, приймати рішення,розв´язувати конфлікти, вести переговори тощо.