Психологія управління
Актуальність психологічних аспектів управління кадрами
Ускладнення змісту всіх видів діяльності (розвиток техніки,технологій, організаційно-виробничих зв´язків), структуруваннявиробничого середовища (праця стає все більш спеціалізованою тавзаємозалежною), фундаментальні зміни у філософії праці (зміни уставленні до людини, ´її потреб спричинилися до виникнення новихцінностей в організації. Найважливішими серед них є цінностіуправлінської взаємодії на основі гуманізації та демократизації,спільної діяльності), посилення вимог до керівників та їх діяльності,переосмислення управлінської мотивації актуалізують значенняпсихологічних і соціально-психологічних чинників в управлінніперсоналом, урахування індивідуально-психологічних особливостей іможливостей людей, закономірностей їх взаємодії в організації.
Актуалізація проблеми управління людськими ресурсами пов´язана і з такими чинниками:
—посилення конкурентної боротьби (основою конкурентних переваг стаютьнововведення, якість продукції та гнучкість організації виробничоїдіяльності), формування глобально інтегрованих ринків;
— пріоритетність управління найманими працівниками;
—широке висвітлення досягнень “досконалих компаній” , одна з основнихпереваг яких — ефективне управління кадрами; підвищення рівняосвіченості працівників;
— послаблення впливу профспілок у багатьох промислово розвинутих країнах;
— зростання ролі людського чинника в управлінні, ставлення до людини як до найвищої цінності та ін.
Різноманітні зміни в сучасному світі спричинюють не лишедестабілізуючий ефект, напруженість потенційних можливостей людей ізниження ефективності діяльності, а й сприяють ефективнішомузастосуванню людських здібностей, підвищенню професійного рівняпрацівників. Дедалі конструктивнішими, більш діловими, професійнимистають взаємини співробітників організації. Відбуваються активнішевпровадження нових інформаційних та освітніх технологій, становленняринку психологічних послуг; розширення міжнародних контактів,оптимізація форм взаємодії і ділового спілкування з іноетнічнимипартнерами. Все це також зумовлює необхідність активізації впровадженняпсихологічних та соціально-психологічних технологій у процес управліннякадрами.
В Україні цей процес зумовлений специфічними соціальнимита соціально-психологічними чинниками (відсутність чітких соціальних,економічних і соціально-психологічних механізмів регуляції діяльностіорганізацій та стимуляції праці робітників; відсутність стабільних умовжиття, складність соціально-психологічної ситуації — негативізм,невпевненість, стан когнітивного дисонансу, очікування соціальнихзрушень, підвищена стресогенність тощо). Саме тому нагальним завданнямкерівників є вчасне реагування на зовнішні та внутрішні зміни, особливоті, що стосуються психологічних складових управління.