Ситуаційний менеджмент

Тема 8. Інновації в ситуаційному менеджменті

Із позиції ситуаційного менеджменту інновація розглядається як засіб підвищення ефективності використання наявних ресурсів та адаптації до змін зовнішнього середовища, здатний забезпечити тривале виживання і розвиток відповідно до обраної мети та конкретної ситуації. Тому процес формування ефективного ситуаційного менеджменту залежить від рівня інноваційного потенціалу підприємства, його спроможності сприяти досягненню поставленої мети.

Доцільно познайомитися з поняттям інноваційна позиція підприємства як симбіозу інноваційного клімату та інноваційного потенціалу, який є сенс оцінювати за допомогою методики визначення інноваційно-господарського стану підприємства. Крім того, можливо розглянути рівень інноваційного потенціалу з позиції наступних груп факторів:

1) фактори власне інноваційного процесу як самостійного об´єкту управління;

2) фактори внутрішнього середовища;

3) фактори зовнішнього середовища. Разом з тим, слід акцентувати увагу на сутності та значенні «інновації» як заходу ситуаційного менеджменту. Для більш глибокого розкриття терміну «інновація» слід використовувати системний підхід з позиції цілеустановлення і розвитку. Це дасть можливість розглянути сутність, значення, види, процес та методи прийняття інноваційних управлінських рішень залежно від ситуації. Такі управлінські рішення є одним із ключових інструментів розробки і реалізації ефективного ситуаційного менеджменту на підприємстві. При всій різноманітності й унікальності управлінських рішень їх слід систематизувати з точки зору організації процесу підготовки та прийняття за ознаками:

1) предмет рішення (концептуальні, виконавчі);

2) повторюваності (разові та ті, що повторюються);

3) форми прийняття рішення (індивідуальні, колективні).

Процес прийняття рішень складається з трьох самостійних фаз:

1) визначення проблеми рішення (збирання інформації, оцінка ситуації, формулювання проблеми);

2) формування альтернатив рішення (формування критеріїв оцінки, визначення обмежень, генерування варіантів);

3) прийняття і реалізація рішень (оцінка варіантів, прийняття рішень, контроль виконання).

Отже, інновацію в ситуаційному менеджменті розглядають як процес оновлення виробництва, апарату і методів управління.