Ситуаційний менеджмент
1. Сутність та класифікація ситуацій у соціально-економічному розвитку
Зарубіжні фахівці вважають, що характерною рисою ділового життя стало загальне зростання нестабільності як основної причини виникнення і розвитку кризових ситуацій. Термін «ситуація» у перекладі з латинської означає: становище, сукупність обставин.
Починаючи з 50-х років неухильно зростає кількість нових завдань, зумовлених зміною середовища. Деякі з тих принципово нові і не можуть бути розв´язані традиційними методами.
Для того, щоб організація досягла успіху, керівник повинен уміти передбачати можливість, імовірність появи тих чи інших виробничих ситуацій, бути готовим до них і діяти адекватно до сформованих обставин [2, с.24-25].
Тобто, розкриваючи сутність цього питання, доцільно акцентувати увагу на категоріях «ситуація», що характеризує сформований стан справ на певний момент часу, та «криза» — максимальному загостренні протиріч в соціально — економічній системі, що загрожує її життєдіяльності в оточуючому середовищі.
Різноманітність існуючих ситуацій обумовила необхідність їх інтегральної класифікації, яка носить авторський характер.
1. За ступенем кризи виділяють:
• звичайну виробничу ситуацію,
• кризову;
• надзвичайну.
На думку В.О. Василенка, можна обмежитися трьома цими видами ситуацій: звичайною виробничою ситуацією і двома проблемними — кризовою і надзвичайною.
Звичайна виробнича ситуація — це такий стан справ в організації на будь-який момент часу, коли виробничі й економічні показники підприємства чи його підрозділів, а також мікроклімат у колективі знаходяться на належному рівні, тобто цілком відповідають наміченим планам чи мають допустимі відхилення, встановлені стандартами підприємства. Інакше, підприємство (підрозділ) працює в зоні допустимого ризику, управління здійснюються за звичайною функціональною схемою, в результаті чого розрахунковий прибуток має бути отриманий.
Кризова ситуація — одна із форм проблемної, характеризується можливістю втрат через відхилення, що виходять за рамки обмежень. Величина втрат може перевищити очікуваний прибуток, підприємство не одержує ніякого доходу, але несе збитки в сумі всіх своїх марних витрат. І виявляється в зоні критичного ризику.
Надзвичайна ситуація — проблемна ситуація, яка виявилася в зоні катастрофічного ризику, межа втрат якої перевищує критичний рівень, очікувану виручку і в максимумі може досягати величини власному капіталу чи його перевищити. Як наслідок — крах, банкрутство [2, с.91].
Разом з тим, на нашу думку, доцільно розглянути наступні класифікаційні ознаки ситуацій:
2. За причиною виникнення:
• об’єктивні і суб´єктивні;
• зовнішні і внутрішні;
• випадкові й закономірні;
• природні і неприродні.
3. За змістом:
• суспільні;
• природні;
• екологічні.
4. За наслідками:
• оновлення або руйнування організації;
• оздоровлення або виникнення нової ситуації;
• загострення відносин або вирішення проблеми;
• перетворення організації або вирішення проблеми;
• якісні або кількісні зміни.
5. За масштабами розширення та проблематикою:
• загальні;
• локальні.
6. За рівнем:
• глобальний;
• макро-
• мезо-
• мікрорівень
7. За структурою відносин в соціально-економічній системі:
• економічні;
• соціальні;
• організаційні;
• психологічні;
• технологічні.
8. За передбачуваністю:
• передбачені;
• непередбачені.
Таким чином, використання сформованої класифікації дозволить упорядкувати різноманіття ситуацій та допомогти керівнику в процесі управління організацією. При цьому слід пам’ятати, що вагоме місце в розглянутій класифікації належить економічним кризам, які мають місце як на мікро-, так і макро рівнях.